2011-10-04, 21:45
  #1261
Medlem
DrLECTERs avatar
Jag har alltid haft den åsikten att farliga personer ska behandlas där efter.
Vi har en tendens i Sverige missta oss på dessa.
Ett ex:
Anna Lindhs mördare - en psykisk sjuk människa fick gå fri på stan.

Och nu en intagen person redan btrekatad som FARLIG bevakas av endast två fångvaktare.
Var är handbojorna - eller värre tvångtröjan.
Detta om något visar väl att det är den enda vägen eller är den kvinnliga fångvaktarens liv inte mera värt?
Citera
2011-10-04, 21:52
  #1262
Medlem
Har det framkommit något om motivet?
Citera
2011-10-04, 21:57
  #1263
Medlem
LaScalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isen
Det finns många häkten i Sverige med toaletter i cellerna, även säkerhetshäkten. Dessutom är förfarandet med fängsel vid vistelse utanför cellen måhända ovanligt men det förekommer absolut. Underligt med tanke på historiken att det inte använts här faktiskt...

Det visste jag inte!
Det vore ju arbetsbesparande.
En av orsakerna till att man inte har toaletter i cellerna har uppgetts vara att man vill ha ut de intagna ur cellerna ibland. Hålla koll på de intagna, se att de är OK. Opåverkade, orienterade och friska och tar kontakt.
Citera
2011-10-04, 21:58
  #1264
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Under tisdagen tog chefsåklagare Stefan Bergman beslut om att inleda en förundersökning gällande tjänstefel i samband med att en 24-årig vårdare dödades på häktet i Huddinge i måndags.
– Det kan vara någon individ som det ska ställas frågor kring, om varför man inte följer gällande riktlinjer. Om det saknas riktlinjer kan man måsta titta på det, om det leder till att folk dör i tjänsten. Det är en farlig verksamhet som man bedriver. En sådan verksamhet måste ha ett antal regler, säger han.

Citat:
Någon enskild person utmålas inte som misstänkt i den utredningen.
Går det att rikta misstankar mot kriminalvården som myndighet?
– Ja, det går. Den organisationen består av ett antal individer, och har sannolikt ett antal riktlinjer för sin verksamhet.

Citat:
Expressen.se erfar att även brottsrubriceringen vållande till annans död finns med i utredningen. Stefan Bergman säger bara att det har han inte tagit ställning till på tisdagskvällen.

http://www.expressen.se/nyheter/1.2581477/aklagaren-misstanker-tjanstefel-bakom-vardarens-dod
Citera
2011-10-04, 22:01
  #1265
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Har det framkommit något om motivet?

För riktiga galningar behövs inget motiv.
Utom kanske att dom hatar hela världen för att ingen förstår dom, det kan nämligen aldrig vara dom själva det är fel på.
Citera
2011-10-04, 22:03
  #1266
Medlem
har ingen fler bilder på GM eller hans syster??
Citera
2011-10-04, 22:05
  #1267
Medlem
wallefuralles avatar
Hej!

Jag har följt denna tråd sen begynnelsen och väljer att lägga min första post här.

Jag tycker det är otroligt bedrövligt att detta kunnat ske. Att staten har ett stort ansvar för detta betvivlar jag inte. Håller med de många som uttryckt frustration över hur lättvindigt vi ser på de de grövsta brottslingar och samhällsfarliga.

Jag är oxå för dödsstraff om domen kan anses vara 100% säker. Nu, i detta fall verkar inte det vara något problem men bland stora massan våldsbrott som föranleder just detta straff skulle enstaka fall dyka upp som manar till eftertanke.

KnivErik som han kallas tror jag säkert är en person som hamnat i psykos. Den isolering han fått efter de brott han begått, och en rättmätig sådan, har alldeles tydligen gött hans hat.

Jag tycker att de ansvariga ska hållas just för det, ansvar, då jag inte i min vildaste fantasi kunde misstänka att det går såhär till på ett säkerhetsklassat häkte med en beviserligen otroligt labil människa.

RIP KG!
Citera
2011-10-04, 22:10
  #1268
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLinqid
För att bära batong i Sverige krävs att man genomgått utbildning och att man har ett personligt knutet tillstånd för densamme. Har man inte det begår man brott mot knivlagen.

Och detsamma bör ju gälla även Kriminalvårdare. Jag tror knappast att man gett den äldre vårdaren en batong och sagt "det är bara att slå" och hoppats på att inget händer. F ö hade det nog inte hjälpt om hon så var världsmästare i batonghantering. En normalbyggd, medelålders kvinna har inte mycket att sätta emot en ung, psykopatisk man oavsett.

Myndigheter kan utrusa sin peronal lite som de vill! De går inte under de regler som bevakningsbranchen går efter.
Citera
2011-10-04, 22:11
  #1269
Medlem
ThePointOfNoReturns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallefuralle
Hej!

Jag har följt denna tråd sen begynnelsen och väljer att lägga min första post här.

Jag tycker det är otroligt bedrövligt att detta kunnat ske. Att staten har ett stort ansvar för detta betvivlar jag inte. Håller med de många som uttryckt frustration över hur lättvindigt vi ser på de de grövsta brottslingar och samhällsfarliga.

Jag är oxå för dödsstraff om domen kan anses vara 100% säker. Nu, i detta fall verkar inte det vara något problem men bland stora massan våldsbrott som föranleder just detta straff skulle enstaka fall dyka upp som manar till eftertanke.

KnivErik som han kallas tror jag säkert är en person som hamnat i psykos. Den isolering han fått efter de brott han begått, och en rättmätig sådan, har alldeles tydligen gött hans hat.

Jag tycker att de ansvariga ska hållas just för det, ansvar, då jag inte i min vildaste fantasi kunde misstänka att det går såhär till på ett säkerhetsklassat häkte med en beviserligen otroligt labil människa.

RIP KG!
+1.

Dödstraff i detta fallet hade varit det enda vettiga alternativet.
Varför lägga ner energi+resurser+pengar på detta äckel när det finns många andra och mycket annat i samhället som behöver det istället?
Kan inte se några som helst skäl till varför denna kille borde hållas vid liv av staten.
Citera
2011-10-04, 22:12
  #1270
Medlem
DIRs avatar
Såg nyss på nyheterna att regeringen vill spara 25-35 (tror jag dom sa) miljoner/år på kriminalvården. Grundutbildningen på tre veckor ska kortas ner till två, högskolestudier, vad dom nu menade med det, ska slopas helt och säkerhetsutbildningen ska halveras.

Finns det något annat ord än vansinne att sätta på dessa planer? Även om inte 25 åringen hade blivit ihjälslagen tycker jag att kriminalvården är en av de saker man inte ska snåla in på i dagens Sverige.
Citera
2011-10-04, 22:15
  #1271
Medlem
Razzles avatar
Den 7 april 2004 dömdes han för misshandel och olaga vapeninnehav till skyddstillsyn och brott mot knivlagen.

Juldagen samma år hamnade Erik Ljungström på nytt i bråk. Denna gång var det emellertid han som fick ett glas krossat i ansiktet. Det ledde till att han fick ett jack under ena ögat och kraftigt nedsatt syn.Den 11 juni 2006 fick Erik Ljungström syn på mannen som slagit honom med glaset i ansiktet när denne var på väg in på en krog. Han kontaktade då sin syster Sofia och bad henne locka med sig mannen ut. Systern raggade sedan upp mannen inne på krogen och de lämnade den tillsammans. När de gått en bit kom Erik Ljungström fram till dem och högg mannen en gång i sidan och två gånger i ryggen med en kniv.

Fetmarkerat - var inte detta med i Efterlyst??
Citera
2011-10-04, 22:15
  #1272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
För riktiga galningar behövs inget motiv.
Utom kanske att dom hatar hela världen för att ingen förstår dom, det kan nämligen aldrig vara dom själva det är fel på.

Jojo, men det utesluter ju inte att det kan finnas en mer eller mindre konkret anledning till just det här mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in