Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Har googlat det många gånger och har mycket kunskap om hur MDMA påverkar hjärnan.
Det du skrev verkade dock vara lite överkurs och därför utgick jag från att du även hade koll på vilka studier du läst.
Mina kunskaper om hur kroppen fungerar
är "lite överkurs". Det är ingen kunskap jag inhämtat på google sena nätter utan resultatet av flera års studier, så att hänvisa till specifika studier är väldigt svårt. Men serotonin är ju en av signalsubstanserna som reglerar det autonoma nervsytemet, vilket styr bland annat pupillstorlek. Du kanske kan börja med att läsa om detta? Jag vet ju inte riktigt på vilken nivå du befinner dig, så det är svårt för mig att rekommendera litteratur...
Det är ju dessutom inte så enkelt som att säga att den och den transmittorn har den effekten, utan allt får ju antas vara en effekt av olika transmittorers effekter. Noradrenalin verkar ju också spela en roll vid MDMA, vilket också förklarar pupillstorlek, även dopamin tros spela stor roll för välmåendet av MDMA... Det är minst sagt komplext! Googlade lite nu och hittade nåt som kanske kan vara av intresse för dig (står lite om det jag redan nämnt inom pupilldilatation):
http://en.wikipedia.org/wiki/Mydriasis
Hoppas det hjälpte lite!