2013-07-18, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hateyoubitch
var ser man styrkan då?

kan nån hjälpa mig att kolla vad 25 mikrogram fentanyl plåster motsvarar när det gäller en tablett temgesic på 0.4mg?
Citera
2013-07-19, 11:24
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
kan nån hjälpa mig att kolla vad 25 mikrogram fentanyl plåster motsvarar när det gäller en tablett temgesic på 0.4mg?

Sök på opiod comparison....
Citera
2013-07-19, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanax99
Sök på opiod comparison....

vad menar du exakt
Citera
2013-07-19, 16:53
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Men det har du ju redan fått svar på: 3 tabletter (1,2 mg) per dygn.
Citera
2013-07-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Men det har du ju redan fått svar på: 3 tabletter (1,2 mg) per dygn.

Jag vet att maxdosen för temgesic är 1.2 mg per dygn. Är ett plåster på 25 mikrogram eller starkaste dosen temgesic (1.2 mg/dygn) bäst? alltså mest smärtstillande?
Citera
2013-07-19, 17:40
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Jag vet att maxdosen för temgesic är 1.2 mg per dygn. Är ett plåster på 25 mikrogram eller starkaste dosen temgesic (1.2 mg/dygn) bäst? alltså mest smärtstillande?
De doserna är ekvivalenta = de doserna är lika smärtstillande = det spelar ingen roll om du väljer 1,2 mg temgesic eller 25µg/h fentanylplåster = båda ger samma smärtlindring, comprende?

För övrigt så har temgesic en dosrekommendation som är 0,2 - 0,4 mg var 6-8 h. Vilket ger en dosrekommendation på 0,6 - 1,6 mg, men det betyder inte att det är maxdosen.
Citera
2013-07-19, 18:13
Medlem
sWeePerrs avatar
Citat:
Som ovan förklarat så är den smärtstillande effekten densamma. Vad man kan diskutera är vilket preparat som ger minst biverkningar. Jag skulle tro att det är fentanyl i det här fallet då man kan ligga på den lägre nivån i dosintervallet jämfört med andra opiater för att uppnå likvärdig smärtlindring. Mindre doser = mindre biverkningar, helt enkelt.
Citera
2013-07-19, 18:15
Medlem
xanax99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
De doserna är ekvivalenta = de doserna är lika smärtstillande = det spelar ingen roll om du väljer 1,2 mg temgesic eller 25µg/h fentanylplåster = båda ger samma smärtlindring, comprende?

För övrigt så har temgesic en dosrekommendation som är 0,2 - 0,4 mg var 6-8 h. Vilket ger en dosrekommendation på 0,6 - 1,6 mg, men det betyder inte att det är maxdosen.

Bara för att komplicera saker ytterligare för produkten av många generationers inavel(inte den jag här citerar då alltså) så är denna ekvivalens teoretisk.
Den faktiska beror på fler saker, ex vilken typ av smärta det rör sig om, din specifika biologiska och kemiska uppbyggnad etc etc
Citera
2013-07-19, 20:22
Medlem
Citat:

Alla mediciner har väl en maxdos, precis som tramadol har en maxdos på 400 mg per dag.
Fy fasen vilken besvikelse att plåstret inte är starkare än det jag redan har idag!!

Vet du vilken medicin som är absolut bäst när det gäller smärtstillande? syftar inte på ruseffekt
Citera
2013-07-19, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sWeePerr
Som ovan förklarat så är den smärtstillande effekten densamma. Vad man kan diskutera är vilket preparat som ger minst biverkningar. Jag skulle tro att det är fentanyl i det här fallet då man kan ligga på den lägre nivån i dosintervallet jämfört med andra opiater för att uppnå likvärdig smärtlindring. Mindre doser = mindre biverkningar, helt enkelt.

skiter i biverkningar (om dom inte är allvarliga förstås), vill ha bra smärtlindring.
Citera
2013-07-19, 20:26
Medlem
Citat:

Har temgesic och samma smärtstillande substans som fentanyl plåster?

Vad är starkast 400 mg tramadol (per dygn) eller 1,2 mg temgesic(per dygn) ?
Citera
2013-07-20, 03:07
Medlem
Tjena, jag har 100mg Depolan att tillgå.
Hur tar jag det bäst, samt hur mycket?

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in