2010-10-26, 11:52
Bannlyst
Hur fungerar Dolcontin ?

Jag ska snart göra det mest smärtsamma jag vet och under och efter
detta ingrepp som görs var 5:e år så är jag på gränsen att svimma av smärta
och det har svartnat för ögonen på mig.
Har försökt med olika smärtstillande samt även lugnande men det hjälper
dock ej så bra.
Fick av en kompis Dolcontin retard, samt en vanlig 5 mg Dolcontin.

Kan den hjälpa? Vill absolut inte bli påverkad så jag blir "för dåsig osv"
då jag måste göra detta besök under lunchen på arbetet och ska tillbaks
och arbeta sen.

Hur långt innan kan man ta tabletten?
Retarden, funkar de så el är de mer långtidsverkande vilket jag förstod?

Nervös..
Citera
2010-10-26, 11:56
Medlem
sgeddingagglis avatar
Du blir inte dåsig. Retarden är långtidsverkande och det ta lång tid innan den börjar verka. Ta alltså 5-milligrammaren, inte hel, utan tugga den om det är ont om tid. Du kan få lite dizzy feeling, men det är inget som syns utåt.
Citera
2010-10-26, 12:12
Medlem
Hellblaus avatar
Men vad är det du skall göra (behöver du så klart inte säga ifall du inte vill)? Är det en läkare du går till så borde väl denne kunna hjälpa dig med smärtlindring, och beroende på vad ingreppet är kanske han/hon har synpunkter på att du stoppar i dig saker på eget bevåg (det verkar ju ha gått bra tidigare i och för sig).

Förlåt mig för smärre off-topic, men jag vart bara lite nyfiken.
Citera
2010-10-26, 12:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sgeddingaggli
Du blir inte dåsig. Retarden är långtidsverkande och det ta lång tid innan den börjar verka. Ta alltså 5-milligrammaren, inte hel, utan tugga den om det är ont om tid. Du kan få lite dizzy feeling, men det är inget som syns utåt.

Är det lugnt att gå tillbaks o arbeta och köra bil då?
Tugga? Hur lång tid tar det isåfall? Och om inte?
Citera
2010-10-26, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hellblau
Men vad är det du skall göra (behöver du så klart inte säga ifall du inte vill)? Är det en läkare du går till så borde väl denne kunna hjälpa dig med smärtlindring, och beroende på vad ingreppet är kanske han/hon har synpunkter på att du stoppar i dig saker på eget bevåg (det verkar ju ha gått bra tidigare i och för sig).

Förlåt mig för smärre off-topic, men jag vart bara lite nyfiken.

Det är en enkel sak som jag upplever som så otroligt smärtsam.
Byta spiral. Har diskuterat det med min gynekolog som föreslår
Alvedon och Ipren vilket jag testade sist och det hjälper inte det minsta.
Är väl så att jag spänner mig så fruktansvärt samtidigt och ja..
Jag har svårt att uthärda den odefinierbara smärtan.
Vet att det finns de som inte gör detta pga av de upplever samma,
men för mig fungerar spiral bäst så jag vill absolut fortsätta med det
samtidigt som när det nu är dags för byte är så jobbigt.
Är ingen mes ivanliga fall men detta.. :-(
Citera
2010-10-26, 15:35
Medlem
mrsQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillagumman66
Det är en enkel sak som jag upplever som så otroligt smärtsam.
Byta spiral. Har diskuterat det med min gynekolog som föreslår
Alvedon och Ipren vilket jag testade sist och det hjälper inte det minsta.
Är väl så att jag spänner mig så fruktansvärt samtidigt och ja..
Jag har svårt att uthärda den odefinierbara smärtan.
Vet att det finns de som inte gör detta pga av de upplever samma,
men för mig fungerar spiral bäst så jag vill absolut fortsätta med det
samtidigt som när det nu är dags för byte är så jobbigt.
Är ingen mes ivanliga fall men detta.. :-(

Ska du byta spiral så tycker jag absolut inte du ska ta till nått så starkt som Dolcontin.
Har du prövat dom receptfria alternativen så vore nästa steg nån svag opioid, typ tramadol eller citodon(Citodon tillsammans med Alvedon är ju bra). Tror knappast du kommer att behöva nånting så starkt som Dolc, testa en svag opioid innan du tar till det tunga artilleriet, för det är ju onödigt att äta så stark medicin när du kanske inte ens behöver.

Lycka till!
Citera
2010-10-26, 22:14
Bannlyst
Men smärtstillande medel hjälper ju inte direkt mot sådan smärta, liksom du kan ju inte äta massa opiater och sen inte tro att du kan hugga en yxa i benet utan smärta.

Opiater hjälper, för mig iaf, endast mot muskulär/led & liknande smärtor, inte mot direkta smärtor mot nerver (som t.ex att gräva spiraler i fittan, yxor i ben, slag m.m.).

Mot sådan smärta använder man lokalbedövning som bedövar själva nerverna så dessa inte skickar smärtimpulser till hjärnan, köp någon sorts lokalbedövande salva isf och smörj inuti fittan, men om det är nyttigt för slemhinnor m.m låter jag vara osagt, kolla upp isf.

Dolcontin kommer ju göra dig lite bäng och flummig, men det kommer ju ändå göra fett ont i fittan, men en lokal-bedövande salva kommer ju definitivt att hjälpa mot smärtan, men nyttigt eller inte är ju frågan..
Citera
2010-10-27, 01:21
Medlem
sgeddingagglis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillagumman66
Är det lugnt att gå tillbaks o arbeta och köra bil då?
Tugga? Hur lång tid tar det isåfall? Och om inte?
Ifall det inte var samma dag du tog upp det utan det fortfarande är aktuellt:Nej, du kan inte köra bil, det vore straffbart utan recept. Men du fungerar på alla sätt normalt, arbeta kan du göra. Tar ca 30-40 minuter innan det börjar verka om det tuggas annars kanske en timme. Ta det alltså 2 timmar innan, du kommer definitivt få effektiv smärtlindring.
Citera
2010-10-27, 06:51
Bannlyst
Hm.. olika svar.
Anledningen jag frågade om just dolc var för det var det enda jag har, som jag kunde få mot smärta
av min kompis starkare än alvedon. Och vad hjälper då alvedon?
Som att äta läkerol mot smärta :-(
Citera
2010-10-27, 07:04
Bannlyst
PS!!!!
Eftersom jag också är så nerös och spänd, kanske dolcotinen
kunde få mig lugn tänkte jag?
Har jag fel?
Citera
2010-10-27, 11:56
Medlem
sgeddingagglis avatar
Dolcontin är ett potent morfinpreparat och det har en lugnande effekt. Något mer effektivt smärtstillande finns inte och Alvedon är som du säger lika effektivt som läkerol. Jag hade tidigare en fraktur i ryggen och fick då Dolcontin och det hjälpte bra mot det. Däremot hade jag mer ont i musklerna pga reumatism under den tiden eftersom jag inte kunde ta tramadol då. När frakturen läkt gick jag tillbaka till tramadolen. Tramadol hade inte hjälpt mot smärtan som frakturen gav, men fungerar bättre Dolcontin mot min kroniska värk. Hur man reagerar är individuellt, men på det hela taget blir de flesta hjälpta av Dolcontin vid akuta smärtor.
Citera
2010-10-27, 14:45
Medlem
Först vill jag klar göra en sak. Ja tramadol/citodon m.m. är mindre potent en de starkare opioiderna som morfin/ocycontin m.m. Men det handlar igentligen bara om en dosfråga. säg två citodon = 60 mg kodein, är nästan lika mycket som en 10 (ca 7.4) morfin.
5 mg dolcontin är lite mindre än 2 citodon, men dolcontinet är långtidsverkande.

OBS: Man kan ta upp kodein på andra sätt. Vanligast är att 1/10 omvandlas till morfin.

Prata med din läkare. Om du är så orolig så kanske du skulle kunna få någon lugnande tablett på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in