2013-08-28, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komkomkom123
Hej!

Vill som många andra först tacka för en bra tråd.

Nu till min fundering..

Om det skulle skita sig med jobbsökningar till någon av de big 4, eller GT för den delen. Finns det de som börjar sin karriär som på en mindre revisionsbyrå eller är det ens möjligt? Något ni eller du Boze har hört talas om?

Hur menar du om det är möjligt?

Finns ju en rad mindre byråer, t.ex.: BDO, Mazars, Frejs etc. Även dessa tar ju in nyexade, dock givetvis inte lika stora kullar som Big4.
Citera
2013-08-28, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Ja, jag jobbar på en Big4-byrå i en av storstäderna.

Angående karriärvägarna så har Boze svarat mycket utförligt några inlägg ovanför mig.

Kan dessvärre inte heller säga så mycket om löneökningen då jag ännu inte fått min första (började i aug-12). Men på min byrå verkar 10-12% i ökning vara standard efter ett år.
Ok men tack för inputen. Verkar bra det. Hur är det annars där? Var det som du hade väntat dig? Hur är sammanhållningen bland de anställda?
Citera
2013-08-28, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Ok men tack för inputen. Verkar bra det. Hur är det annars där? Var det som du hade väntat dig? Hur är sammanhållningen bland de anställda?

Sammanhållningen upplever jag som mycket bra, speciellt bland oss mer juniora. Blir ju så ganska naturligt när många i samma ålder samlas under samma tak

Rent generellt trivs jag också väldigt bra. Det som stundtals kan kännas frustrerande är ju dock att arbetsbelastningen kan variera något enormt mellan hög- och lågsäsong. Just den aspekten verkar kunna driva bort många från yrket.
Citera
2013-08-29, 01:55
Medlem
idioten345s avatar
Till revisorn.

Hur lite % kan man få ner skatten i ett AB enligt dig ?
Citera
2013-08-29, 15:37
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Tack för svaret. Ok jo de jobben är väl mest relevanta. Kan tänka mig själv att om jag inte skulle bli partner så skulle jag oxå röra på mig, helst inom konsultrollen inom något intressant område som tex ovan. Men ja, då har du ju vart där i ca 11 år så om man inte blir partner då så blir man väl aldrig det. Eller? Känns ju som de bestämmer sånt i ganska långt i förväg och man inte har det de önskar så blir man väl aldrig det. Lite konstigt, jag menar om man tex har vart där i säg 10 år och man är på sista steget mot partnerskap och man arbetar ett tag till för att sedan bli partner men blir det inte, då borde man ju kunna kämpa ytterligare för att bli det, typ som en andra chans. De kan ju totalt inte bara ignorera en för att man inte är partnermaterial direkt när man har vart där i 10år, utan då får man väl bara lägga i en högre växel och visa igen sin kompetens. Eller? De kanske håller ögonen på en efter redan fem år, på manager nivån? Och om man inte har levererat under de följande fem åren till så är man inte värd partnerskapet?

10 år är ju egentlingen inte särskilt mycket i sammanhanget. Om du är en mönsteranställd som blir upphöjd i princip så fort det går, så är du manager efter 3 år, senior manager efter 6 år och partner efter 10 år. Det är inte särskilt vanligt. Det brukar ta längre tid (och utomlands kan det ta längre tid än i Sverige, dessutom). Därför bör man inte ge upp efter 10 år, antingen bör man ge upp ännu tidigare dvs. då man inser att man inte är manager efter 3 år eller senior manager efter 6 år, om man nu vill kunna bli partner efter 10 år, eller så ger man upp först några år senare. 15 år skulle jag nog ge det, åtminstone ifall man tappat något år på utlandstjänstgöring eller tagit något år extra på sig mellan befordringarna (vilket kan bero på en mängd faktorer och inte alls behöver ha något att göra med "underprestation").

MEN sen är det ju så också att partners inom Big4, mig veterligen, inte tittar så enormt mycket på hur många år man varit på firman. Som jag redogjort för ovan kan extra tidsåtgång vara nödvändig av en rad orsaker. Istället pratar man i branschen ofta om ålder på kandidaten ifråga, när det diskuteras olika personers möjligheter att bli partner. Det sägs att chanserna att bli partner minskar drastiskt efter 40-sträcket. Fram till dess behöver du, utöver åldern, givetvis ha en mängd styrkor i bagaget för att kunna bli partner, men för varje år efter 40 så ska det bli svårare och svårare. Så om vi använder 40-taggaren som riktlinje, för man ha åtminstone 16 år på sig ifall man börjar på byrån vid 24 års ålder.

Gällande dina frågor om hur pass tidigt ledningen börjar titta på ens prestationer och bedömer ifall man är partnermaterial eller inte, så tror jag det i vissa fall kan ske mycket tidigt i karriären men i andra fall kan komma mycket sent (senior manager-nivån). Det är alltså inte givet att det står partner skrivet i pannan på dig redan efter något år, snarare är det ganska ovanligt. För egen del är jag nu erfaren manager och auktoriserad revisor, och jag har än så länge inte fått några som helst officiella signaler på att jag skulle ha en chans att bli partner inom, säg, 7 år.
Citera
2013-08-29, 15:49
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komkomkom123
Hej!

Vill som många andra först tacka för en bra tråd.

Nu till min fundering..

Om det skulle skita sig med jobbsökningar till någon av de big 4, eller GT för den delen. Finns det de som börjar sin karriär som på en mindre revisionsbyrå eller är det ens möjligt? Något ni eller du Boze har hört talas om?

Ja, det finns de som börjar sin karriär på mindre byrå och sedan fortsätter den på en större byrå. Jag känner till flera sådana fall, och Big4 brukar vara helt OK med att plocka in folk med några års erfarenhet. Det enda du får räkna med är att du tappar något år i karriären (1 eller 2, skulle jag uppskatta) eftersom du inte gått byråns utbildningsprogram, kanske måste lära dig jobba med lite större kunder osv. Det tror jag dock kan undvikas om du först skriver provet, och sedan flyttar över - med reservation för att det då kanske är ännu bättre att stanna kvar på den mindre byrån, om man trivs.
Citera
2013-08-29, 16:05
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mloj
Tack för utförligt svar!

Jag har lite övriga frågor.

Av nyfikenhet, hur skulle du gradera din egen kunskap inom revision efter 7 år i branschen?

Har du någon gång funderat på att byta spår till de normbildande intesseorganisationerna? Bedömer du det vanligt att revisorer försvinner till IFRS till exempel? Känns som otroliga nätverk med goda möjligheter för internationella karriärer?

Har du funderat på att söka dig till finansinspektionen eller liknade verksamhet?

Finns forensic på de flesta kontoren? Hur skiljer sig arbetsuppgifter och lön ifrån revisorerna?

Gradering av kunskap - jag anser mig väl en bra bit över medel vad gäller kunskaper inom revisionsmetodik, om man jämför med andra managers i Sverige. Jämför jag mig med andra managers i vissa länder (USA, UK, Tyskland t.ex.) så ligger jag inte lika bra till. Dock bör man jämföra med sitt eget land eftersom främst arbetstempot, kraven och typen av kunder skiljer sig enormt mellan de länder jag nyss nämnde. Vad gäller redovisningskunskaper så anser jag mig ligga bra till, jag kan slå en del ekonomichefer på fingrarna, men tror att jag hade kunnat ligga minst lika bra till idag om jag istället hade gått in på en redovisningstjänst någonstans direkt efter universitetet. Jag vill alltså inte mena att jag har utvecklats mycket bättre hos Big4, än vad jag hade gjort om jag haft en kvalificerad tjänst på en redovisningsavdelning idag. På redovisningsområdet är det främst IFRS jag skulle vilja vara bättre i, och där jag har mycket att lära mig även om jag ligger helt OK till. Skatteområdet anser jag mig ganska dålig på, jag har helt enkelt inte arbetat så mycket med skattefrågor. Inte heller har jag speciellt mycket att visa inom områden som finansiell planering/budgetering, controller-arbete, associationsrätt, företagstransaktioner eller kalkylering. Jag har helt enkelt inte exponerats särskilt mycket mot dessa områden, till och med mindre än många andra revisorer på min nivå. Däremot anser jag mig väldigt analytiskt lagd nu efter några års träning, och har lätt för att lära mig det som är väsentligt. Färdigheter i "mjuka" egenskaper i sociala interaktioner och nätverkande anser jag mig ligga mycket bra till, jämfört med personer på min nivå på ekonomifunktioner utanför branschen. Jag är också extremt strukturerad och effektiv i mitt dagliga arbete. Teamleadning och sälj är väl där jag känner att jag ligger lite efter på den "mjuka" sidan.

Intresseorganisationer - jag har funderat på engagemang i något, men har inte kommit till skott. Jag tror inte jag är lämpad som normbildare, möjligtvis om jag hade oändligt med tid och satt i en universitetsmiljö... det gör jag inte idag, och känner därför inte riktigt att jag skulle passa in hos en normbildare. Däremot är det precis som du säger intressanta organisationer med stort inflytande och global spännvidd.

Finansinspektionen - ja, jag har funderat både på finansinspektionen, polisen och rådgivning inom "forensic accounting". Det har inte blivit något av det men det har helt klart varit på tapeten. Däremot är jag idag av uppfattningen att det nog inte är min grej - det handlar till stor del om att lösa problematiska gåtor där något försökt dölja eller förvanska något, vilket kan göra processen att dra en slutsats oerhört seg. Jag tror inte jag har tålamodet.

Forensic - nej, finns inte på de flesta kontoren. I regel enbart i Stockholm, möjligen att några byråer även har i Göteborg. Hos flera Big4 växer detta dock enormt och jag tror definitivt det är ett framtidssegment. Det ligger liksom i luften, och är redan sedan 10-tals år enormt stort i UK och, framförallt, USA. Ingen aning var ingångslönen ligger, men gissar att den är några tusenlappar högre än vad den är för revisorer.
Citera
2013-08-29, 16:10
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idioten345
Till revisorn.

Hur lite % kan man få ner skatten i ett AB enligt dig ?

Enligt mig? Jag har inget inflytande på skattenivån. Bolagsskatten i Sverige är 22% på skattemässig vinst, vilket gäller alla aktiebolag och utan prutningsmöjligheter.

Den effektiva skatten (dvs. inkomstskatt i relaton till redovisningsmässig vinst) kan vara allt mellan 22% och 0%.
Citera
2013-08-30, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
10 år är ju egentlingen inte särskilt mycket i sammanhanget. Om du är en mönsteranställd som blir upphöjd i princip så fort det går, så är du manager efter 3 år, senior manager efter 6 år och partner efter 10 år. Det är inte särskilt vanligt. Det brukar ta längre tid (och utomlands kan det ta längre tid än i Sverige, dessutom). Därför bör man inte ge upp efter 10 år, antingen bör man ge upp ännu tidigare dvs. då man inser att man inte är manager efter 3 år eller senior manager efter 6 år, om man nu vill kunna bli partner efter 10 år, eller så ger man upp först några år senare. 15 år skulle jag nog ge det, åtminstone ifall man tappat något år på utlandstjänstgöring eller tagit något år extra på sig mellan befordringarna (vilket kan bero på en mängd faktorer och inte alls behöver ha något att göra med "underprestation").

MEN sen är det ju så också att partners inom Big4, mig veterligen, inte tittar så enormt mycket på hur många år man varit på firman. Som jag redogjort för ovan kan extra tidsåtgång vara nödvändig av en rad orsaker. Istället pratar man i branschen ofta om ålder på kandidaten ifråga, när det diskuteras olika personers möjligheter att bli partner. Det sägs att chanserna att bli partner minskar drastiskt efter 40-sträcket. Fram till dess behöver du, utöver åldern, givetvis ha en mängd styrkor i bagaget för att kunna bli partner, men för varje år efter 40 så ska det bli svårare och svårare. Så om vi använder 40-taggaren som riktlinje, för man ha åtminstone 16 år på sig ifall man börjar på byrån vid 24 års ålder.

Gällande dina frågor om hur pass tidigt ledningen börjar titta på ens prestationer och bedömer ifall man är partnermaterial eller inte, så tror jag det i vissa fall kan ske mycket tidigt i karriären men i andra fall kan komma mycket sent (senior manager-nivån). Det är alltså inte givet att det står partner skrivet i pannan på dig redan efter något år, snarare är det ganska ovanligt. För egen del är jag nu erfaren manager och auktoriserad revisor, och jag har än så länge inte fått några som helst officiella signaler på att jag skulle ha en chans att bli partner inom, säg, 7 år.
Ok, är inte director ett steg oxå? Har hört det innan partner men vad skiljer sig det från senior manager? Har hört att de som inte blir partner blir director, mera som en trösttitel för att du har varit där länge men är just inget partnermaterial? Om det är så borde det vara värsta nedåtboosten för en själv, och det är väl därför många kanske söker sig vidare om de just får den titeln. Eller vet du mer om detta?
Citera
2013-08-31, 19:57
Medlem
Citat:
Ok, är inte director ett steg oxå? Har hört det innan partner men vad skiljer sig det från senior manager? Har hört att de som inte blir partner blir director, mera som en trösttitel för att du har varit där länge men är just inget partnermaterial? Om det är så borde det vara värsta nedåtboosten för en själv, och det är väl därför många kanske söker sig vidare om de just får den titeln. Eller vet du mer om detta?
Synpunkter??
Citera
2013-09-01, 12:19
Medlem
Kräver Big 4 utdrag ur belastningsregistret vid intervjun? Jag har åkt fast för att cykla utan lyse, men detta lär ju inte vara något hinder för ett ev jobb... Eller?!
Citera
2013-09-01, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pearly_
Kräver Big 4 utdrag ur belastningsregistret vid intervjun? Jag har åkt fast för att cykla utan lyse, men detta lär ju inte vara något hinder för ett ev jobb... Eller?!

Jag har aldrig hört om någon som behövt lämna utdrag ur belastningsregistret. Personligen blev jag överraskad över att det inte erfordrades då jag har lämnat utdrag till tre olika arbetsgivare tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in