Citat:
Ursprungligen postat av
mloj
Tack för utförligt svar!
Jag har lite övriga frågor.
Av nyfikenhet, hur skulle du gradera din egen kunskap inom revision efter 7 år i branschen?
Har du någon gång funderat på att byta spår till de normbildande intesseorganisationerna? Bedömer du det vanligt att revisorer försvinner till IFRS till exempel? Känns som otroliga nätverk med goda möjligheter för internationella karriärer?
Har du funderat på att söka dig till finansinspektionen eller liknade verksamhet?
Finns forensic på de flesta kontoren? Hur skiljer sig arbetsuppgifter och lön ifrån revisorerna?
Gradering av kunskap - jag anser mig väl en bra bit över medel vad gäller kunskaper inom revisionsmetodik, om man jämför med andra managers i Sverige. Jämför jag mig med andra managers i vissa länder (USA, UK, Tyskland t.ex.) så ligger jag inte lika bra till. Dock bör man jämföra med sitt eget land eftersom främst arbetstempot, kraven och typen av kunder skiljer sig enormt mellan de länder jag nyss nämnde. Vad gäller redovisningskunskaper så anser jag mig ligga bra till, jag kan slå en del ekonomichefer på fingrarna, men tror att jag hade kunnat ligga minst lika bra till idag om jag istället hade gått in på en redovisningstjänst någonstans direkt efter universitetet. Jag vill alltså inte mena att jag har utvecklats mycket bättre hos Big4, än vad jag hade gjort om jag haft en kvalificerad tjänst på en redovisningsavdelning idag. På redovisningsområdet är det främst IFRS jag skulle vilja vara bättre i, och där jag har mycket att lära mig även om jag ligger helt OK till. Skatteområdet anser jag mig ganska dålig på, jag har helt enkelt inte arbetat så mycket med skattefrågor. Inte heller har jag speciellt mycket att visa inom områden som finansiell planering/budgetering, controller-arbete, associationsrätt, företagstransaktioner eller kalkylering. Jag har helt enkelt inte exponerats särskilt mycket mot dessa områden, till och med mindre än många andra revisorer på min nivå. Däremot anser jag mig väldigt analytiskt lagd nu efter några års träning, och har lätt för att lära mig det som är väsentligt. Färdigheter i "mjuka" egenskaper i sociala interaktioner och nätverkande anser jag mig ligga mycket bra till, jämfört med personer på min nivå på ekonomifunktioner utanför branschen. Jag är också extremt strukturerad och effektiv i mitt dagliga arbete. Teamleadning och sälj är väl där jag känner att jag ligger lite efter på den "mjuka" sidan.
Intresseorganisationer - jag har funderat på engagemang i något, men har inte kommit till skott. Jag tror inte jag är lämpad som normbildare, möjligtvis om jag hade oändligt med tid och satt i en universitetsmiljö... det gör jag inte idag, och känner därför inte riktigt att jag skulle passa in hos en normbildare. Däremot är det precis som du säger intressanta organisationer med stort inflytande och global spännvidd.
Finansinspektionen - ja, jag har funderat både på finansinspektionen, polisen och rådgivning inom "forensic accounting". Det har inte blivit något av det men det har helt klart varit på tapeten. Däremot är jag idag av uppfattningen att det nog inte är min grej - det handlar till stor del om att lösa problematiska gåtor där något försökt dölja eller förvanska något, vilket kan göra processen att dra en slutsats oerhört seg. Jag tror inte jag har tålamodet.
Forensic - nej, finns inte på de flesta kontoren. I regel enbart i Stockholm, möjligen att några byråer även har i Göteborg. Hos flera Big4 växer detta dock enormt och jag tror definitivt det är ett framtidssegment. Det ligger liksom i luften, och är redan sedan 10-tals år enormt stort i UK och, framförallt, USA. Ingen aning var ingångslönen ligger, men gissar att den är några tusenlappar högre än vad den är för revisorer.