2013-08-27, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raksod
Önska var man vill hamna? Hur menar du där? Jag är nämligen intresserad av fler avdelningar än bara revisionen och vet inte riktigt hur det uppfattas i en rekryteringsprocess.. Kan du utveckla?

Jag menade avdelningar inom revision (gäller väl främst Stockholm och Göteborg). D.v.s avdelningar efter bransch eller storlek på bolag, exempelvis; Publika bolag, ägarledda bolag, finansiella bolag, ideell sektor, telecom osv.
Citera
2013-08-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Är det löpande rekrytering kan det väl visst vara för sent att skicka in i slutet av denna vecka? Har dom tillsatt alla tjänster idag är det för sent från och med imorgon, det kan man bara spekulera i. Har annonserna däremot bara legat ute sedan 22 -23 e augusti låter det ju rätt orimligt att dom redan skulle fyllt alla platser men att bara kolla när deadline är och dra några slutsatser om huruvida det är för sent att skicka in en ansökan är ingen höjdare.

Tror ju personligen att rekryterna gärna väntar in ett gäng ansökningar och inte bara anställer första bästa för att fylla kvoten...

Var själv ganska sent ute på några av mina ansökningar, skickade in handlingarna 2-3 dagar innan deadline. Trots det fick jag intervju och blev erbjuden jobb.

Skulle väl dock inte rekommendera att vara ute i sista stund, jag hade nog helt enkelt lite tur också
Citera
2013-08-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orebroarn
Tack för svar!

Givetvis är det inte "för sent" om man ser till sista ansökningsdag. Var mer bara det att jag ville veta om det var för sent på så sätt att tjänsten redan kunde vara tillsatt nu när det har gått 5 dagar. Ditt svar tolkar jag som att det åtminstone tar några veckor innan tjänsten är tillsatt och att om jag skickar ansökan vilken dag som helst så har jag iallafall "chansen".

Korrekt tolkning.
Citera
2013-08-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Korrekt tolkning.
Bogust, jobbar du inom revision på big4? Sorry har missat det totalt i tråden. Hur upplever du karriäevägarna efter säg ca fem år om man inte vill satsa internt? Också dina löneökningar skulle gagna mig väldigt tack?
Citera
2013-08-28, 00:30
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Jag förstod det, om man får det så vill man nog leta sig vidare. Apropå vidare, vilken yrken tror du man är mest aktuell/intressant för efter säg ca sex år som du är? Förutom controller och sånt, olika tjänster som rådgivare kanske? Konsult inom olika inriktningar, management? Vad tror du, du sökte ju själv nyss om jag inte minns fel, så du borde väl veta vad som finns därute efter en skaplig tid på big4.
Ännu ett tack

Ja, jag har själv flirtat lite med rekryteringsbyråer och andra arbetsgivare under åren som gått. Har väl på allvar övervägt att lämna någon enstaka gång, men aldrig till den grad att jag verkligen lämnat. Mitt intresse har de flesta gånger grundat sig i viljan att få koll på löner utanför branschen etc. I dagsläget har jag inga planer alls att lämna, och tror inte det kommer hända inom de närmsta 5 åren. Inser jag då att jag inte kommer kunna bli partner så kommer jag lämna.

Hur som - för att svara på din fråga, så har jag de senaste 7 åren sett folk som varit 3-6 år i branschen lämna till en stor mängd olika yrken. För att lista de jag spontant kan komma på, utan inbördes ordning:

Financial controller
Business controller
Redovisningschef
Ekonomichef
Mindre revisionsbyrå
Konsult inom IT-revision (samma revisionsbyrå)
Konsult inom "advisory" (samma revisionsbyrå)
Konsult inom "transfer pricing" (samma revisionsbyrå)
Konsult inom "forensic" (samma revisionsbyrå)
Rådgivare inom redovisning
IFRS-expert
Internrevisor
Citera
2013-08-28, 00:35
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av istiden112
Hur mycket tyngre väger en master/civilekonom inriktat mot revision jämfört med bara en kandidat (redovisningsinriktning). Väljer man sina kurser rätt så får man ju in teorikravet för att bli revisor i en kandidatexamen (180p).

Det väger tyngre, men det är omöjligt att säga hur mycket tyngre utan att ha en massa statistik tillgänglig. Jag brukar resonera som så att man ska maximera sina möjligheter att nå dit man vill. Har du inte möjlighet att läsa en master, så får du försöka maximera på andra vis - relevanta extrajobb vid sidan om studier, engagemang "utöver det vanliga" t.ex. styrelseuppdrag eller egenföretagande, bra betyg, kanon personlighet, gediget intresse, bra kontaktnät osv. osv. Listan kan göras lång. Har du möjlighet att läsa en master, så gör det - då maximerar du även på det planet. Allt annat lika, är det givetvis ett mer imponerande CV med en master än med en kandidat, även om det inte är ett uttalat krav hos Big4 och även om du kan ha mycket goda möjligheter att landa ett Big4-jobb även utan denna utbildning. Oavsett vilket, så tycker jag du åtminstone ska se till att nå det teoretiska kravet för att få avlägga revisorsexamen om du ska ge dig in i detta yrke - på det planet gör utbildningen definitivt skillnad i dina chanser, och det kommer dessutom underlätta avsevärt längre fram i din eventuella revisorskarriär då du slipper läsa upp kurser.
Citera
2013-08-28, 00:37
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orebroarn
Hej!

Tack för en givande tråd.

Jag är nu i full gång med att söka jobb som revisorsassistent hos Big 4-företag (storstäderna) med tillträde hösten 2014. I annonserna står det att de vill ha in ansökningarna runt 20 september men att urval sker löpande, annonserna har legat ute sedan 22-23 augusti.

Hur bråttom är det att skicka in ansökningarna? Är det för sent att skicka in i slutet av denna vecka eller finns det risk att urval sker snabbare än så? Är det någon som har någorlunda insyn i hur snabba urvalsprocesserna är?

Formuleringen är svårtolkad.

Givetvis jobbar jag på för fullt med att bli klar så snart som möjligt, vill inte heller stressa ihop ett CV och personligt brev för de minskar nog mina chanser att komma på intervju.

Tacksam för snabbt svar!

Jag tror inte det är för sent. Är du rätt kandidat kommer du in, kvoten är inte på något vis skriven i sten och kommer röra på sig fram till att ansökningstiden stängs (och troligtvis även efter det). Fokusera därför på att skriva ett bra CV och att ligga på lite (ringa etc.).
Citera
2013-08-28, 00:40
Medlem
Bozes avatar
Ni som börjat nu i augusti/september - hur har ni upplevt första veckorna och/eller introkursen?
Citera
2013-08-28, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Ja, jag har själv flirtat lite med rekryteringsbyråer och andra arbetsgivare under åren som gått. Har väl på allvar övervägt att lämna någon enstaka gång, men aldrig till den grad att jag verkligen lämnat. Mitt intresse har de flesta gånger grundat sig i viljan att få koll på löner utanför branschen etc. I dagsläget har jag inga planer alls att lämna, och tror inte det kommer hända inom de närmsta 5 åren. Inser jag då att jag inte kommer kunna bli partner så kommer jag lämna.

Hur som - för att svara på din fråga, så har jag de senaste 7 åren sett folk som varit 3-6 år i branschen lämna till en stor mängd olika yrken. För att lista de jag spontant kan komma på, utan inbördes ordning:

Financial controller
Business controller
Redovisningschef
Ekonomichef
Mindre revisionsbyrå
Konsult inom IT-revision (samma revisionsbyrå)
Konsult inom "advisory" (samma revisionsbyrå)
Konsult inom "transfer pricing" (samma revisionsbyrå)
Konsult inom "forensic" (samma revisionsbyrå)
Rådgivare inom redovisning
IFRS-expert
Internrevisor
Tack för svaret. Ok jo de jobben är väl mest relevanta. Kan tänka mig själv att om jag inte skulle bli partner så skulle jag oxå röra på mig, helst inom konsultrollen inom något intressant område som tex ovan. Men ja, då har du ju vart där i ca 11 år så om man inte blir partner då så blir man väl aldrig det. Eller? Känns ju som de bestämmer sånt i ganska långt i förväg och man inte har det de önskar så blir man väl aldrig det. Lite konstigt, jag menar om man tex har vart där i säg 10 år och man är på sista steget mot partnerskap och man arbetar ett tag till för att sedan bli partner men blir det inte, då borde man ju kunna kämpa ytterligare för att bli det, typ som en andra chans. De kan ju totalt inte bara ignorera en för att man inte är partnermaterial direkt när man har vart där i 10år, utan då får man väl bara lägga i en högre växel och visa igen sin kompetens. Eller? De kanske håller ögonen på en efter redan fem år, på manager nivån? Och om man inte har levererat under de följande fem åren till så är man inte värd partnerskapet?
Citera
2013-08-28, 01:10
Medlem
Hej!

Vill som många andra först tacka för en bra tråd.

Nu till min fundering..

Om det skulle skita sig med jobbsökningar till någon av de big 4, eller GT för den delen. Finns det de som börjar sin karriär som på en mindre revisionsbyrå eller är det ens möjligt? Något ni eller du Boze har hört talas om?
Citera
2013-08-28, 10:26
Medlem
Tack för utförligt svar!

Jag har lite övriga frågor.

Av nyfikenhet, hur skulle du gradera din egen kunskap inom revision efter 7 år i branschen?

Har du någon gång funderat på att byta spår till de normbildande intesseorganisationerna? Bedömer du det vanligt att revisorer försvinner till IFRS till exempel? Känns som otroliga nätverk med goda möjligheter för internationella karriärer?

Har du funderat på att söka dig till finansinspektionen eller liknade verksamhet?

Finns forensic på de flesta kontoren? Hur skiljer sig arbetsuppgifter och lön ifrån revisorerna?
Citera
2013-08-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buffy86
Bogust, jobbar du inom revision på big4? Sorry har missat det totalt i tråden. Hur upplever du karriäevägarna efter säg ca fem år om man inte vill satsa internt? Också dina löneökningar skulle gagna mig väldigt tack?

Ja, jag jobbar på en Big4-byrå i en av storstäderna.

Angående karriärvägarna så har Boze svarat mycket utförligt några inlägg ovanför mig.

Kan dessvärre inte heller säga så mycket om löneökningen då jag ännu inte fått min första (började i aug-12). Men på min byrå verkar 10-12% i ökning vara standard efter ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in