2013-11-20, 18:32
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dengan89
Såg att det tidigare skrivits lite om de olika testen och casen man får göra vid intervjuerna för big 4 företagen och tyckte det framgick ganska bra vad de går ut på, förutom hos KPMG. Någon som har erfarenhet av deras case? Tar också gärna emot tips om det är någon som gjort EY:s tester.

En andra fråga: Hur förväntas man klä sig till en första intervju som revisorsassistent?

Tack på förhand!

Har dessvärre inte koll på testernas utformning, men någon annan kanske har?

Gällande klädsel till intervju så har det avhandlats tidigare, sök i tråden så hittar du svaret på din fråga - och återkom därefter om där fortfarande är oklarheten vad gäller klädseln.
Citera
2013-11-20, 18:34
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raksod
Läste just att EY köper KPMG Danmark. Det skrivs att detta också kan ge problem för KPMG Sverige då en av deras största kunder, Nordea, har stor verksamhet i just Danmark.

http://www.di.se/artiklar/2013/11/20...r-danska-kpmg/

Är det enbart här i Norden som KPMG verkar tappa mark eller gäller det företaget i helhet?
Hur ställer ni andra er till att söka jobb på KPMG idag?

Uppköpet i sig stämmer (såklart), och även att KPMG tappat mark på mer än en marknad - mer än så vill jag dock inte gå in på vad gäller just KPMG, eftersom det blir lite för byråspecifikt. Givetvis kan ni andra spekulera så mycket ni vill
Citera
2013-11-20, 19:54
Medlem
Kanske någon som redan frågat detta men jag undrar om man Känner stor säljpress som revisor på att sälja extra tjänster osv? Är det lite av ett säljyrke o blir det allt mer ett sådant?

Sedan pratade jag med en på EY och hon visade mig vilka avdelningar det finns på revisionsdelen. Det fanns tillväxtföretag, offentlig sektor, financial services etc. Skiljer sig lönen mellan dessa?
Citera
2013-11-20, 20:04
Medlem
Hur ser det ut om man efter något år med revision vill gå över till corporate finance eller management inom samma firma? Är det lätt att byta? Tänker på EY och KPMG.

Tack på förhand!
Citera
2013-11-20, 20:49
Medlem
Citat:
Såg att det tidigare skrivits lite om de olika testen och casen man får göra vid intervjuerna för big 4 företagen och tyckte det framgick ganska bra vad de går ut på, förutom hos KPMG. Någon som har erfarenhet av deras case? Tar också gärna emot tips om det är någon som gjort EY:s tester.

En andra fråga: Hur förväntas man klä sig till en första intervju som revisorsassistent?

Tack på förhand!

När jag gjorde case hos KPMG (hösten 2011) var det årsredovisningsbaserat. Man fick tilldelat en årsredovisning från ett fiktivt bolag, vilken innehöll väldigt många (ganska självklara) brister. Sedan fick man 20 min på sig att studera årsredovisningen för att sedan redovisa felaktigheterna/problemen till personerna som höll i intervjun.

Ang. klädsel: Kör på kostym, skjorta och slips så är du på den säkra sidan. Om du är av manligt kön alltså
Citera
2013-11-21, 16:56
Medlem
Citat:

Tack på förhand!

Jag fick göra EYs tester nyligen, de består av 4 delar; numerisk/analytisk, verbal, logisk och engelsk. 12 minuter på numeriska, verbala och logiska har jag för mig. Möjligtvis kortare på logiska.
De är liknande HP att du svarar Ja/Nej/Kan inte utläsa.
De är uppbyggda på så vis att du har väldigt ont om tid och du förmodligen kommer inte hinna klart numeriska och verbala.
Den logiska delen hann jag klart, och jag tror de flesta som får bra på de gör det. Den engelska delen kan du inte hinna klart på, den pågår i en tid och du får svårare frågor om du svarar rätt och lättare om du svarar fel.

Numeriska/analytiska har ca 40 frågor och du har 8 diagram/tabeller till hjälp, du ska utläsa informationen de ber om i det, ganska simpla frågor om ett fiktivt företag typ "År 7 har företaget lika hög tillväxt i Tyskland som övriga Europa."
Logiska är ett klassiskt "IQ-test" som man kan göra på internet, 20 frågor tror jag det var.
Verbala är 8 olika texter som man ska utläsa information från om ett fiktivt företag typ "Företaget har sin största del privatkunder i Munchen som anses vara deras viktigaste marknad". Har för mig att det var ca 40 frågor även här.
Den engelska är frågor om hur ord stavas och översättning. Som sagt så blir frågorna svårare om du svarar rätt och enklare om du svarar fel.

Huvudsaken är att inte stressa igenom utan att ta den tid du behöver och svara på frågorna, du kommer inte hinna klart alla uppgifter (på logiska kommer du möjligtvis hinna klart, det beror helt enkelt på hur du presterar). Jag tog min tid och svarade på de jag hann, det är bättre att inte svara på de du inte hinner än att chansa.
Citera
2013-11-21, 18:32
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salavat
Kanske någon som redan frågat detta men jag undrar om man Känner stor säljpress som revisor på att sälja extra tjänster osv? Är det lite av ett säljyrke o blir det allt mer ett sådant?

Sedan pratade jag med en på EY och hon visade mig vilka avdelningar det finns på revisionsdelen. Det fanns tillväxtföretag, offentlig sektor, financial services etc. Skiljer sig lönen mellan dessa?

Visst finns det inslag av sälj i detta yrke, och som jag skrivit tidigare så är det för de allra flesta ett måste att sälja om man vill nå partnerskap. Har man inte de ambitionerna, kan man klara sig utan att sälja en endaste gång - men då blir som sagt karriären något lidande.

Säljmålen smyger sig in i ens åriga mål osv. redan efter några år, men då är de oftast vagt uttryckta och ska snarare ses som en "uppmuntran" än något som "måste" uppnås. Det är tämligen ovanligt att man säljer in nya uppdrag de första 5-6-7 åren. När man blivit auktoriserad och varit det ett tag börjar det dock bli mer konkret med säljkraven och det blir också lättare att de facto sälja in något - såvida man inte arbetar med stora bolag, då kommer inte motsvarande krav förrän på partnernivån, och istället får man hjälpa till med offerter till stora bolag, samt i vissa fall få sitt namn och kortare CV tryckt i själva offrten.

Vad gäller löneskillnader mellan olika avdelningar inom revision, så vill jag mena att det är ungefär samma lön. När jag började låg någon grupp i Stockholm som arbetade med globala bolag något högre i ingångslön, men jag är osäker på om det fortfarande är så. Snarare är det så att Stockholms-lönerna överlag ligger lite högre än i resten av landet. Efter några år i tjänst är det dessutom så att individuell måluppfyllelse får allt större betydelse för din lön, snarare än vilken grupp du är i. Genom att satsa på en grupp som "ligger i tiden", t.ex. en snabbt växande fastighetsgrupp på en viss ort, kan du dock skapa goda förutsättningar för bra karriär och bra lön genom att prestera väl och vara med "under resans gång". Men sådant är såklart svårt att förutspå.
Citera
2013-11-21, 18:34
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Hur ser det ut om man efter något år med revision vill gå över till corporate finance eller management inom samma firma? Är det lätt att byta? Tänker på EY och KPMG.

Tack på förhand!

Diskuterat tidigare i tråden... kort sagt så är möjligheterna ganska goda, såvida det finns en avdelning mot corporate finance eller management consulting inom den ort och byrå du verkar. Det är inte superenkelt (precis som allt annat), men kämpar du lite, visar viljan, och stöter på rätt personer, så är det mer än möjligt. Bläddra lite i tråden så hittar du mer om detta.

Vad gäller EY och KPMG så är de på detta plan inte annorlunda än de två andra i Big4-familjen. Byråerna är alltså tämligen lika på många plan.
Citera
2013-11-25, 18:31
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Har möjlighet att läsa in den teoretiska kompetensen för att kunna bli auktoriserad revisor på HHS under kandidatprogrammet genom några tillval. Hur ser arbetsmarknaden ut då, gentemot andra ekonomistudenter som i många fall enbart läst någon/några kurser i grundläggande revision? Får jag ändå landa ett förstajobb som assistent?

Tack för en schysst tråd för övrigt!
Citera
2013-11-25, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
Har möjlighet att läsa in den teoretiska kompetensen för att kunna bli auktoriserad revisor på HHS under kandidatprogrammet genom några tillval. Hur ser arbetsmarknaden ut då, gentemot andra ekonomistudenter som i många fall enbart läst någon/några kurser i grundläggande revision? Får jag ändå landa ett förstajobb som assistent?

Tack för en schysst tråd för övrigt!

Vet inte ifall jag missförstår dig, men de flesta nyexade som anställs uppfyller de teoretiska/akademiska kraven för auktorisation.
Citera
2013-11-25, 18:52
Medlem
Fader-Adelheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D1891
Vet inte ifall jag missförstår dig, men de flesta nyexade som anställs uppfyller de teoretiska kraven för auktorisation.

På 3 år? Jag får lägga till ytterligare kurser än mina 180hp
Citera
2013-11-25, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fader-Adelheim
På 3 år? Jag får lägga till ytterligare kurser än mina 180hp

Här har du kraven för att få bli auktoriserad revisor:
http://www.revisorsnamnden.se/rn/bli...tbildning.html

Oavsett på hur lång tid andra sökanden, när du söker tjänsten, har tagit på sig för att uppnå de akademiska kraven så finns det ju examensklasser varje år. Så du kommer alltid konkurrera mot nyexade som uppfyller de akademiska kraven! Dessutom krävs väl bara en kandidat? Kan du inte byta ut dina kurser så att du uppfyller kraven istället för att läsa extra?
Senast redigerad av D1891 2013-11-25 kl. 19:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in