2013-04-24, 15:52
Medlem
V-Kints avatar
Tidigare i tråden har det nämnts att KPMG tappat Stena och SKF (till PWC). Nu såg jag på realtid att man även tappat prestigeuppdraget Investor som man haft i 80 år - Denna gång till Deloitte. Verkar tufft att nyrekrytera i det klimatet...
Citera
2013-04-24, 18:42
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Happ, där ser man. Om du menar att du har uppgifter om en delägares taxering så har jag inte fog att misstro dig. Det förvånar mig dock väldigt mycket, och jag skulle även bli förvånad om en Senior Manager taxerade under denna nivå.

Jag finner detta påstående otroligt. Jag befinner mig som 7-åring på många trappsteg under våra partners, på landsort eller ej, och har aldrig någonsin hört ett påstående liknande det du precis kläckt. Antingen berättar du vad du baserar denna information på och lägger korten på bordet vad gäller din insikt i detta, eller så tar jag detta för nonsens.

Inget nonsens - det ligger inte för mig att föra ogrundande resonemang. Duger detta citat?
"Revisionsföretagen Pricewaterhousecoopers, och Deloitte, betalar regelmässigt cirka 45 000 i månaden i lön till delägare – även till högsta ledning och VD." Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/sv...katteplanering
-----

Appropå KPMG:s klienttapp

Såg följande när jag googlade "KPMG nyval årsstämma 2013" :

1) Nordea - KPMG uppger att man bytt huvudansvarig revisor till Hans Åkervall

2) eWork - Carl Lindgren lämnar KPMG under våren 2013 och är således inte tillgänglig för omval.

Att Lindgren, som varit KPMG:s frontfigur under HQ-härvan och SvD-granskningen och frekvent förekommande i toppen när man listar de mest välbetalda revisorerna, lämnar KPMG förtjänar större uppmärksamhet i massmedia, men å andra sidan möttes förra VDn Willbergs avgång med en gäspning så man verkar lyckas smyga ut den här nyheten också. Eller så brusar man över den med ännu mer annonser i Di. Nu har de ju börjat med banner på förstasidan på di.se också - sjukt irriterande. Ser ingen annan big 4 eller tier 2 byrå som annonserar så mycket som KPMG.
Citera
2013-04-24, 22:12
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Kint
Skulle tro att den här killen landar runt 65 k på nya jobbet och gratislunch veckan lång... http://realtid.se/ArticlePages/20130...tid309.dbp.asp

Tror du på fullaste allvar att CFO på Stureplansgruppen efter 7 år inom revision är ett rättvisande exempel? I så fall känner jag mig tvungen att upplysa dig om att så ej är fallet. Denna killen har landat ett 1 på 1 000-jobb, och det är därför en nätupplaga skriver en hel artikel om honom. Inte för att det på något vis skulle vara representativt för den typen av jobb 7-åriga revisorer landar.
Citera
2013-04-24, 22:16
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Tidigare i tråden har det nämnts att KPMG tappat Stena och SKF (till PWC). Nu såg jag på realtid att man även tappat prestigeuppdraget Investor som man haft i 80 år - Denna gång till Deloitte. Verkar tufft att nyrekrytera i det klimatet...

Alla Big4 tappar regelmässigt stora uppdrag. Det är något av rundgång, det den ena tappar, vinner den andra, eftersom alla storbolag behöver revisor och eftersom en absolut majoritet av storbolagen vänder sig till Big 4 får dessa tjänster. För att en eller ett antal stora kunder försvinner ett år, så minskar inte intaget omedelbart det året. Planeringen av nyrekryteringar har flera år i kikaren, det är inte så att intaget av ett antal nyexade går direkt ihop med storbolagen som för tillfället finns att bemanna... dessa prestigeuppdrag kräver ett stort team, där nyexade intag utgör en mycket liten del. De är också den del av teamet som är lättast att bemanna eller flytta om, ifall så behövs.

Med andra ord, tapp av några storuppdrag inneär oftast att några storuppdrag också vinns, och även om så ej skulle vara fallet några enskilda år, så minskar i regel inte intaget av nyexade direkt. På länge sikt, har lönsamheten hos byråerna givetvis en direkt påverkan men det är som sagt på länge sikt, och behöver inte nödvändigtvis hänga samman med tapp av några få stora uppdrag.
Citera
2013-04-24, 22:28
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Inget nonsens - det ligger inte för mig att föra ogrundande resonemang. Duger detta citat?
"Revisionsföretagen Pricewaterhousecoopers, och Deloitte, betalar regelmässigt cirka 45 000 i månaden i lön till delägare – även till högsta ledning och VD." Källa: http://www.svt.se/nyheter/sverige/sv...katteplanering

Onekligen intressant information, bra jobbat. Jag noterar dock detta i artikeln:

SVT har sökt representanter för de fyra stora revisionsföretagen – Ernst & Young, Deloitte, Pricewaterhousecoopers, och KPMG. Ingen från något av företagen har velat bli intervjuade om delägarnas inkomster och skatter. Pressavdelningar har meddelat att man följer gällande regelverk, och att samma regler gäller företag i andra branscher.

Detta återspeglar ganska väl det faktum att byråerna, varken internt eller externt, gärna talar om vad delägarna har för löner (vilket är ganska förståeligt). Jag har aldrig under 7 år fått höra att delägare regelmässigt skulle få så låga löner som 45 K. Det förefaller i det närmsta otroligt. Och i stycket ovan skriver man ju också att några representanter från byråerna inte intervjuats vad gäller delägarlönerna - vad grundar de sina uppgifter på? Det framgår inte någon som helst källa till dessa uppgifter och jag undrar därför hur pålitliga de är.

Citat:
Appropå KPMG:s klienttapp

Såg följande när jag googlade "KPMG nyval årsstämma 2013" :

1) Nordea - KPMG uppger att man bytt huvudansvarig revisor till Hans Åkervall

2) eWork - Carl Lindgren lämnar KPMG under våren 2013 och är således inte tillgänglig för omval.

Att Lindgren, som varit KPMG:s frontfigur under HQ-härvan och SvD-granskningen och frekvent förekommande i toppen när man listar de mest välbetalda revisorerna, lämnar KPMG förtjänar större uppmärksamhet i massmedia, men å andra sidan möttes förra VDn Willbergs avgång med en gäspning så man verkar lyckas smyga ut den här nyheten också. Eller så brusar man över den med ännu mer annonser i Di. Nu har de ju börjat med banner på förstasidan på di.se också - sjukt irriterande. Ser ingen annan big 4 eller tier 2 byrå som annonserar så mycket som KPMG.

Vad vill du få sagt med detta?

Jag är rädd för att det inte ligger någon spektakulär konspiration bakom detta. Självklart har HQ-skandalen påverkade åde Lindgren och KPMG negativt, ur flera aspekter. Det är väl föga förvånande att han lämnar? HQ-härvan och kritiken av revisorerna i samband med denna har väl fått ordentligt med medial uppmärksamhet?
Citera
2013-04-25, 00:32
Medlem
V-Kints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Onekligen intressant information, bra jobbat. Jag noterar dock detta i artikeln:

SVT har sökt representanter för de fyra stora revisionsföretagen – Ernst & Young, Deloitte, Pricewaterhousecoopers, och KPMG. Ingen från något av företagen har velat bli intervjuade om delägarnas inkomster och skatter. Pressavdelningar har meddelat att man följer gällande regelverk, och att samma regler gäller företag i andra branscher.

Detta återspeglar ganska väl det faktum att byråerna, varken internt eller externt, gärna talar om vad delägarna har för löner (vilket är ganska förståeligt). Jag har aldrig under 7 år fått höra att delägare regelmässigt skulle få så låga löner som 45 K. Det förefaller i det närmsta otroligt. Och i stycket ovan skriver man ju också att några representanter från byråerna inte intervjuats vad gäller delägarlönerna - vad grundar de sina uppgifter på? Det framgår inte någon som helst källa till dessa uppgifter och jag undrar därför hur pålitliga de är.

Hoppas att du inte bedriver dina granskningsuppdrag med samma bias... På annat ställe i artikeln står "VD:n för Ernst & Young är Jan Birgersson. Han är en av Sveriges sämst betalda VD:ar om man ser till lön. Företaget omsätter miljarder och gör höga vinster år efter år, men högsta chefen får nöja sig med en lön på 45 000 i månaden. Många av hans anställda har mycket mer."

Vad Big4-reps inte velat kommentera är väl lön/utdelningskvoter och skatter. SVT har sannolikt kört Ratsit eller direkt i Skatteverkets system efter taxerade inkomster.

[/quote]
Vad vill du få sagt med detta?

Jag är rädd för att det inte ligger någon spektakulär konspiration bakom detta. Självklart har HQ-skandalen påverkade åde Lindgren och KPMG negativt, ur flera aspekter. Det är väl föga förvånande att han lämnar? HQ-härvan och kritiken av revisorerna i samband med denna har väl fått ordentligt med medial uppmärksamhet?[/quote]

Konspiration låter ju hemligt, men att Willberg avgår som VD och efter en tid ersätts av den tillförordnade 60-årige Åkervall och Lindgren lämnar byrån vid 55 inom loppet av ett halvår känns ju som något som Neurath skulle kunna fylla ett uppslag med. Lindgren satt ju på ett rejält antal aktier.

[/quote]Alla Big4 tappar regelmässigt stora uppdrag. Det är något av rundgång, det den ena tappar, vinner den andra, eftersom alla storbolag behöver revisor och eftersom en absolut majoritet av storbolagen vänder sig till Big 4 får dessa tjänster. För att en eller ett antal stora kunder försvinner ett år, så minskar inte intaget omedelbart det året. Planeringen av nyrekryteringar har flera år i kikaren, det är inte så att intaget av ett antal nyexade går direkt ihop med storbolagen som för tillfället finns att bemanna... dessa prestigeuppdrag kräver ett stort team, där nyexade intag utgör en mycket liten del. De är också den del av teamet som är lättast att bemanna eller flytta om, ifall så behövs.

Med andra ord, tapp av några storuppdrag inneär oftast att några storuppdrag också vinns, och även om så ej skulle vara fallet några enskilda år, så minskar i regel inte intaget av nyexade direkt. På länge sikt, har lönsamheten hos byråerna givetvis en direkt påverkan men det är som sagt på länge sikt, och behöver inte nödvändigtvis hänga samman med tapp av några få stora uppdrag.[/quote]

Logiken i andra styckets inledning haltar: Att man tappar innebär knappast att man vinner även om så kan vara fallet. Just KPMG har ju tidigare varit marknadsledande på storföretag och fokuserat på detta segment. När jag sökt runt så kan jag bara se att man vunnit PostNord (Willberg). Nu har inte alla kallelser gått ut och alla kanske inte fångas upp av google men det ser onekligen ut som man tappat tre jätteuppdrag och bara vunnit ett.
Citera
2013-04-25, 11:17
Medlem
V-Kints avatar
Sorry för misslyckade quotes i ovanstående. Har inte greppat hur man plockar från olika inlägg.

Intressant artikel i dagens Di om byråernas försäljning av kringtjänster. Känns som om pendeln gått tillbaka till samma position som slutet 90-talet innan alla kastade ut sina konsultverksamheter med badvattnet (post Enron, Worldcom, Parmalat m fl). Såg att ett annat fenomen är på gång internationellt - revisionsbyråer teamar ihop sig med advokatbyråer.

Att PwC är bäst/värst på att sälja på sina revisionskunder rådgivning är inte direkt en överraskning. Analysmodellen tycks vara ett papper med samma status som perforerad tissue för hygienändamål på Torsgatan. Vet flera gånger jag pitchat på rådgivningsuppdrag hos PwC-klienter och fått till svar att "Ja, den frågan har vår revisor tagit hand om".

Beträffande sannolikheten för att landa samma jobb som Niclas Johansson efter 7,5 år så tror jag faktiskt att den är högre än 1/1000. Jag har sett exempel på en massa M/SM som lämnat för bra jobb. Inte sällan bildar man familj någonstans i denna ålder och värderar ner delägaroptionen. Det rör sig förövrigt inte om Stureplansgruppen som omsätter +1000 mnkr utan Sturehofsgruppen som omsätter en fjärdedel så mycket.
Citera
2013-04-25, 11:27
Medlem
Vilken mjukvara använder du eller används generellt inom yrket? Kan man lära sig hantera programvaran på egen hand?
Citera
2013-04-25, 12:04
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Hoppas att du inte bedriver dina granskningsuppdrag med samma bias...

?

Vadå för bias?

Citat:
På annat ställe i artikeln står "VD:n för Ernst & Young är Jan Birgersson. Han är en av Sveriges sämst betalda VD:ar om man ser till lön. Företaget omsätter miljarder och gör höga vinster år efter år, men högsta chefen får nöja sig med en lön på 45 000 i månaden. Många av hans anställda har mycket mer."

Om det var detta stycke du syftade på och att jag skulle ha missat detta, så är det så att detta fortfarande inte säger något om deras källor till informationen. De skriver ju länge ner i artikeln att ingen av byråerna velat prata med dem om lönenivåerna, så det är åtminstone inte "förstahandsinformation" från byråerna som är källan.

Citat:
Vad Big4-reps inte velat kommentera är väl lön/utdelningskvoter och skatter.

Precis, och det är just det vi pratar om här.

Citat:
SVT har sannolikt kört Ratsit eller direkt i Skatteverkets system efter taxerade inkomster.

Det är möjligt. Taxerad inkomst och månadslön är inte samma sak.

Citat:
Konspiration låter ju hemligt, men att Willberg avgår som VD och efter en tid ersätts av den tillförordnade 60-årige Åkervall och Lindgren lämnar byrån vid 55 inom loppet av ett halvår känns ju som något som Neurath skulle kunna fylla ett uppslag med. Lindgren satt ju på ett rejält antal aktier.

Jag vill inte kommentera några enskilda fall.

Citat:
Logiken i andra styckets inledning haltar: Att man tappar innebär knappast att man vinner även om så kan vara fallet..

Jag skrev oftast. Det finns givetvis ingen given korrelation mellan detta, min poäng var att det den ena tappar, vinner den andre.

Citat:
Just KPMG har ju tidigare varit marknadsledande på storföretag och fokuserat på detta segment. När jag sökt runt så kan jag bara se att man vunnit PostNord (Willberg). Nu har inte alla kallelser gått ut och alla kanske inte fångas upp av google men det ser onekligen ut som man tappat tre jätteuppdrag och bara vunnit ett.

Jag saknar insikt i detta och skulle inte förlita mig enbart på att Google fångar upp allt. Dessutom kan det finnas mycket som ligger i pipeline men som inte är offentliggjort ännu, dvs. uppdrag där byrå x har goda chanser att vinna. Det är väl inte lika konkret som orderingång i vissa andra branscher, men det är iaf något som har visst värde om man blickar framåt (vilket man gör i rekryteringssammanhang).
Citera
2013-04-25, 12:18
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Sorry för misslyckade quotes i ovanstående. Har inte greppat hur man plockar från olika inlägg.

Intressant artikel i dagens Di om byråernas försäljning av kringtjänster. Känns som om pendeln gått tillbaka till samma position som slutet 90-talet innan alla kastade ut sina konsultverksamheter med badvattnet (post Enron, Worldcom, Parmalat m fl). Såg att ett annat fenomen är på gång internationellt - revisionsbyråer teamar ihop sig med advokatbyråer.

Vi är inte riktigt tillbaks där vi var innan skandalerna, då advokatverksamhet etc. knoppades av från Big4.

Citat:
Att PwC är bäst/värst på att sälja på sina revisionskunder rådgivning är inte direkt en överraskning.

Jag har ingen uppfattning att PwC skulle vara sämre på detta än några andra.

Citat:
Analysmodellen tycks vara ett papper med samma status som perforerad tissue för hygienändamål på Torsgatan. Vet flera gånger jag pitchat på rådgivningsuppdrag hos PwC-klienter och fått till svar att "Ja, den frågan har vår revisor tagit hand om".

Vet inte vad det har varit för typ av uppdrag? Det finns något som benämns "revisionsnära rådgivning" och som rymms inom analysmodellen.

Citat:
Beträffande sannolikheten för att landa samma jobb som Niclas Johansson efter 7,5 år så tror jag faktiskt att den är högre än 1/1000. Jag har sett exempel på en massa M/SM som lämnat för bra jobb. Inte sällan bildar man familj någonstans i denna ålder och värderar ner delägaroptionen. Det rör sig förövrigt inte om Stureplansgruppen som omsätter +1000 mnkr utan Sturehofsgruppen som omsätter en fjärdedel så mycket.

Lämna för bra jobb, ja. Lämna för 65 K i månaden efter 7 års tjänst, nej. Låt oss "agree to disagree". Jag kan inte få ett jobb med 65 K i fast lön i månaden idag. Jag har inte heller sett någon, någonsin, som lämnat efter 7 års tjänst till ett sådant jobb - möjligtvis med undantag för en kille som stack till Schweiz efter betydligt kortare tid än så och som menar att han tjänar över 90 K, men jag vet inte om det stämmer och det är väl inte direkt jämförbart med Sverige ändå.
Citera
2013-04-25, 12:22
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heraclitus
Vilken mjukvara använder du eller används generellt inom yrket? Kan man lära sig hantera programvaran på egen hand?

Excel används mycket.
Word används mycket men inte på komplex nivå.
Powerpoint används frekvent men inte på komplex nivå.

Utöver det finns byråspecifika mjukvaror för dokumentation (oftast ett stort program som används i revisionen från A-Ö), samt statistiska urval och i viss mån andra revisionsåtgärder. Dessa är som sagt byråspecifika och tillgängliga enbart för anställda. Du kommer tränas i dessa program de första åren, praktiskt och via vidareutbildningskurser.

Sedan finns program för registeranalyser. ACL och Idea är de vanligaste på marknaden. Byråerna har också egna program för olika typer av registerkörningar, och dessa börjar mig veterligen bli vanligare i branschen (till nackdel för offentliga program såsom ACL och Idea). Men principen för registeranalyser är i princip densamma, oavsett program. Det som skilje sig åt är funktionalitet och gränssnitt.
Citera
2013-04-25, 13:40
Medlem
Citat:
Såg att ett annat fenomen är på gång internationellt - revisionsbyråer teamar ihop sig med advokatbyråer.

Vet flera gånger jag pitchat på rådgivningsuppdrag hos PwC-klienter och fått till svar att "Ja, den frågan har vår revisor tagit hand om".

Har du lust att berätta mer om det fetstilta?

Hur långt sträcker sig revisorns revisionsnära rådgivning, i praktiken?

– När du som ung lämnar revisionsbyrån så har du 40- 45 000 kronor i lön. Per definition hamnar du över det när du går ut i ett bolag, Blir du redovisningschef tjänar du kanske 45 - 50 000, sen blir du kanske ekonomichef och så småningom CFO: Då har du en bredare roll och en lön på omkring 60 000 plus. Citerat CFOworld

Medellön
CFO 76345 (Varierar då man räknat med rörlig ersättning)
Ekonomichef 48803 (källa civilekonomerna)

Om vi utgår från att det inte finns någon "king james bible" som i vardagen särskiljer en CFO och Ekonomichef, så borde personen i fråga vara någon som klart sticker ut från genomsnittet?
Senast redigerad av akvavit 2013-04-25 kl. 13:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in