Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Onekligen intressant information, bra jobbat. Jag noterar dock detta i artikeln:
SVT har sökt representanter för de fyra stora revisionsföretagen – Ernst & Young, Deloitte, Pricewaterhousecoopers, och KPMG. Ingen från något av företagen har velat bli intervjuade om delägarnas inkomster och skatter. Pressavdelningar har meddelat att man följer gällande regelverk, och att samma regler gäller företag i andra branscher.
Detta återspeglar ganska väl det faktum att byråerna, varken internt eller externt, gärna talar om vad delägarna har för löner (vilket är ganska förståeligt). Jag har aldrig under 7 år fått höra att delägare regelmässigt skulle få så låga löner som 45 K. Det förefaller i det närmsta otroligt. Och i stycket ovan skriver man ju också att några representanter från byråerna inte intervjuats vad gäller delägarlönerna - vad grundar de sina uppgifter på? Det framgår inte någon som helst källa till dessa uppgifter och jag undrar därför hur pålitliga de är.
Hoppas att du inte bedriver dina granskningsuppdrag med samma bias... På annat ställe i artikeln står "VD:n för Ernst & Young är Jan Birgersson. Han är en av Sveriges sämst betalda VD:ar om man ser till lön. Företaget omsätter miljarder och gör höga vinster år efter år, men högsta chefen får nöja sig med en lön på 45 000 i månaden. Många av hans anställda har mycket mer."
Vad Big4-reps inte velat kommentera är väl lön/utdelningskvoter och skatter. SVT har sannolikt kört Ratsit eller direkt i Skatteverkets system efter taxerade inkomster.
[/quote]
Vad vill du få sagt med detta?
Jag är rädd för att det inte ligger någon spektakulär konspiration bakom detta. Självklart har HQ-skandalen påverkade åde Lindgren och KPMG negativt, ur flera aspekter. Det är väl föga förvånande att han lämnar? HQ-härvan och kritiken av revisorerna i samband med denna har väl fått ordentligt med medial uppmärksamhet?[/quote]
Konspiration låter ju hemligt, men att Willberg avgår som VD och efter en tid ersätts av den tillförordnade 60-årige Åkervall och Lindgren lämnar byrån vid 55 inom loppet av ett halvår känns ju som något som Neurath skulle kunna fylla ett uppslag med. Lindgren satt ju på ett rejält antal aktier.
[/quote]Alla Big4 tappar regelmässigt stora uppdrag. Det är något av rundgång, det den ena tappar, vinner den andra, eftersom alla storbolag behöver revisor och eftersom en absolut majoritet av storbolagen vänder sig till Big 4 får dessa tjänster. För att en eller ett antal stora kunder försvinner ett år, så minskar inte intaget omedelbart det året. Planeringen av nyrekryteringar har flera år i kikaren, det är inte så att intaget av ett antal nyexade går direkt ihop med storbolagen som för tillfället finns att bemanna... dessa prestigeuppdrag kräver ett stort team, där nyexade intag utgör en mycket liten del. De är också den del av teamet som är lättast att bemanna eller flytta om, ifall så behövs.
Med andra ord, tapp av några storuppdrag inneär oftast att några storuppdrag också vinns, och även om så ej skulle vara fallet några enskilda år, så minskar i regel inte intaget av nyexade direkt. På länge sikt, har lönsamheten hos byråerna givetvis en direkt påverkan men det är som sagt på länge sikt, och behöver inte nödvändigtvis hänga samman med tapp av några få stora uppdrag.[/quote]
Logiken i andra styckets inledning haltar: Att man tappar innebär knappast att man vinner även om så kan vara fallet. Just KPMG har ju tidigare varit marknadsledande på storföretag och fokuserat på detta segment. När jag sökt runt så kan jag bara se att man vunnit PostNord (Willberg). Nu har inte alla kallelser gått ut och alla kanske inte fångas upp av google men det ser onekligen ut som man tappat tre jätteuppdrag och bara vunnit ett.