2013-02-15, 01:08
Medlem
Hej boze.

Om man vill göra samma karriär som du:

Vilken/vilka utbildningar innan man ger sig ut i världen som revisor?
Snabbaste sättet? En sunken högskola med 3 års studier?
Denna magisterexamen, eftertraktas den?
Hur ser behovet ut på arbetsmarknaden?
Kan man jobba med det utomlands- U.K&USA exempelvis?

Oerhört tacksam för svar.

En framtida siffernisse.
Citera
2013-02-15, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thepokee
Boze och alla andra som jobbar som revisor på Big4, hur ser det ut med inkvotering i företaget. Vad jag har förstått så är det normalt att stora företag som t.ex. KPMG kvoterar in kvinnor, folk med annan etnicitet osv. Främst kvinnor och folk med annan etnicitet har jag förstått är de som inkvoteras, dvs. ibland efterfrågas mer för att företaget vill få gott rykte om sig, som t.ex. att de är för mångfald på arbetsplatsen etc. Har du hört om detta? För mig låter det faktiskt lite logiskt, jag vet inte hur du ser på det, skulle varit kul med dina åsikter!

Jag jobbar på en av Big4 och i en större stad (men inte sthlm/götet/malmö). Här är det mer att kvinnor bort kvoteras skulle jag säga. Då menar jag att det är 45 tjejer som söker och det är 10 killar. Och de som får tjänsterna är en kille och en tjej. Detta för att det inte går ta in fler tjejer då det blir en sné fördelning på kontoret. Ansvariga för rekryteringen säger att det är svårt att hitta bra killar som söker jämfört med många duktiga tjejer.
Citera
2013-02-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Hej boze.

En framtida siffernisse.

Civilekonom utbildningen på 4 år (master) som jag körde känns som ett av de bättre valen.
De viktiga är att om man satsa på revisor är att ha läst den extra juridiken som oftast inte ingår i civilekonomutbildningen (skatterätten). Läser mer om detta http://www.revisorsnamnden.se/rn/utb...ndelsratt.html
Detta är nog svårt att hinna med om man läser en treårig utbildning men går alltid läsa upp i efterhand.

Arbetsmarknaden just nu, är nog lite tyvärr som övriga samhället något mättad. (Då det är inte lika många som byter jobb då det finns mindre utbud på bra tjänster för revisorer som vill byta). Men de kan ändras fort.

Utomlands går jobba granska lätt men du bör jobbat minst 3 år i sverige för att kunna bidra med något när du är utomlands.
Citera
2013-02-15, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigar
Jag jobbar på en av Big4 och i en större stad (men inte sthlm/götet/malmö). Här är det mer att kvinnor bort kvoteras skulle jag säga. Då menar jag att det är 45 tjejer som söker och det är 10 killar. Och de som får tjänsterna är en kille och en tjej. Detta för att det inte går ta in fler tjejer då det blir en sné fördelning på kontoret. Ansvariga för rekryteringen säger att det är svårt att hitta bra killar som söker jämfört med många duktiga tjejer.

Citat:
Civilekonom utbildningen på 4 år (master) som jag körde känns som ett av de bättre valen.
De viktiga är att om man satsa på revisor är att ha läst den extra juridiken som oftast inte ingår i civilekonomutbildningen (skatterätten). Läser mer om detta http://www.revisorsnamnden.se/rn/utb...ndelsratt.html
Detta är nog svårt att hinna med om man läser en treårig utbildning men går alltid läsa upp i efterhand.

Arbetsmarknaden just nu, är nog lite tyvärr som övriga samhället något mättad. (Då det är inte lika många som byter jobb då det finns mindre utbud på bra tjänster för revisorer som vill byta). Men de kan ändras fort.

Utomlands går jobba granska lätt men du bör jobbat minst 3 år i sverige för att kunna bidra med något när du är utomlands.
Sjukt. Är kvinnor så duktiga på siffror?

Så den enda vägen är en civilekonomutbildning på högskola?
Citera
2013-02-15, 22:27
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Boze och alla andra som jobbar som revisor på Big4, hur ser det ut med inkvotering i företaget. Vad jag har förstått så är det normalt att stora företag som t.ex. KPMG kvoterar in kvinnor, folk med annan etnicitet osv. Främst kvinnor och folk med annan etnicitet har jag förstått är de som inkvoteras, dvs. ibland efterfrågas mer för att företaget vill få gott rykte om sig, som t.ex. att de är för mångfald på arbetsplatsen etc. Har du hört om detta? För mig låter det faktiskt lite logiskt, jag vet inte hur du ser på det, skulle varit kul med dina åsikter!

Det är ju inte direkt någon hemlighet att delägarna hos Big4 i Sverige, och resten av världen, är till en absolut majoritet män. Jag har inga direkta siffror att bidra med men detta framgår troligtvis av årsredovisningarna. Redan 2006 då jag började på byrån vet jag att diskussionen var igång i studentkretsar, att vissa av Big4 hade färre än 10 % kvinnliga delägare.

Detta sagt, så är det ganska uppenbart att byråerna eftersträvar en genusbalans. Det ligger i tiden och det vore pinsamt gentemot marknaden, media och studenter om Big4 inte kunde uppvisa en utveckling i rätt riktning dvs. med en jämn balans makthavare mellan de båda könen. Från insidan av branschen vill jag mena att man strävar väldigt hårt åt detta håll, och har gjort så de senaste 10 åren. Det satsas väldigt mycket på insatser för att lyssna kvinnor till nästa nivå i karriären och enligt min, högst personliga, åsikt så är organisationen väldigt medveten om detta. Vilken effekt det haft de senaste åren, dvs. hur mycket andelen kvinnliga delägare växt, vet jag inte. Dock är det fullt förståeligt och logiskt att ägarstrukturen inte kan ändras "över natten" - det kommer ta tiotalsår innan en balans uppnås, vilket är oundvikligt såvida man inte gör en "genusrevolution" och aktivt byter ut delägare mot kvinnor. Vilket givetvis är fullt ologiskt. Men enligt min mening pågår alltså ett långsiktigt arbete och utan tvekan är min personliga åsikt att kvinnor som är på väg mot delägarskap idag har ett litet försprång gentemot män i en "allt annat lika" situation.

Hur som - din fråga gällde ju egentligen inte delägarskap utan rekrytering - men jag ville ge ovan info för att ge en rättvisande bild av läget. Vad gäller intag av nytt folk så är min bild att det just nu på väldigt många orter i Sverige är ett överskott av kvinnliga sökande. Vissa orter har t.o.m. problem att hitta manliga sökande. Ett naturligt resultat är att det just nu tas in väldigt många kvinnor, utan att det för del delen har något som helst sammanhang med viljan att generera kvinnliga delägare. Delägarkandidater är något man letar efter 5-6 år in i karriären och inget man normalt sett ser hos nyanställda, där man trots allt kan anta att en majoritet kommer sluta inom 5-6 år.

Slutsatsen är att man idag inte behöver inkvotera kvinnor, trots att man vill se ökad andel kvinnor som delägare. Det är tillräckligt med kvinnliga sökande och det är snarare senare i karriären som kvinnor -"pushas" uppåt i högre utsträckning än män.
Citera
2013-02-15, 22:31
Medlem
Bozes avatar
Citat:

Sorry var inte meningen i mitt förra inlägg att helt ignorera etnicitetspoängen, jag var bara lite slarvig. När gäller inkvotering av etniska skäl så är min bild att den är väldigt begränsad just i denna bransch. Andelen med invandrarbakgrund är mycket låg. Jag ser inte på något vis att att det är en fördel om man är invandrare ifall man söker till revisionsbranschen. Snarare ställs ganska höga krav på färdigheter i svenska språket.

Däremot har jag nyligen hört väldigt mycket från amerikanska kolleger att kontoret i NY är till 30 % asiater, 30 % latinamerikaner och 40 % vita (antar att någon procent där emellan är svarta också). Det ska alltså, enligt ryktena, vara väldigt påtagligt där att etniska minoriteter där har en relativ överrrepresentation.
Citera
2013-02-15, 22:46
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Hej boze.

En framtida siffernisse.

I princip alla av dessa frågor har varit uppe tidigare i tråden.

Utbildningar - vill du maximera så håll dig till de stora universiteten, som i regel är prioskolor hos Big4 på närbelägna orter. Detta är ingen nödvändighet, men det maximerar som sagt dina chanser. Oavsett om du väljer någon av dessa skolor eller någon mindre, så bör du läsa en inriktning mot redovisning eller revision. Väljer du en annan inriktning uppnår du i regel inte Revisorsnämndens krav på utbildning för att bli godkänd revisor och då minskar dina chanser ytterligare.

Snabbaste sättet - utan tvekan att ta en kandidat på en mindre skola, sett ur ett tidsperspektiv. Men det maximerar som sagt ovan inte dina chanser. Däremot kan det räcka, speciellt om skolan ifråga ligger på en ort där det också finns Big4-kontor. Då kommer dessa kontor troligtvis rekrytera en stor del från just den skolan. Även om en sökande från ett stort universitet till ett kontor på en sådan ort i regel har ett övertag, allt annat lika, så är konkurrensen med sådana troligtvis lägre och dina chanser större, dels pga. just det men också pga. att kontoret ifråga troligtvis har nära band till den lokala skolan.

Magister/master - se tidigare resonemang i tråden.

Behovet på arbetsmarknaden - Big4 rekryterar, relativt sett, fler nyexade ekonomer än företag i andra branscher. Varje år är intaget relativt stort. Just nu är det ju inte de bästa tiderna, men utan att veta helt säkert vågar jag påstå att intaget troligtivs kommer vara tresiffrigt på riksnivå hos samtliga Big4 även 2013. Vid en jämförelse med "andra branscher" beror det hela ju lite på hur man definierar "bransch", men jag vill påstå att revisionsbranschen står för ett mycket stort upptag av nyexade ekonomer även i dåliga tider. Det finns inget som säger att det inte skulle forsätta vara så. Revisionsbranschen genomgår fortfarande ett generationsskifte och trots en slopad revisionsplikt är efterfrågan på revisionstjänster, eller andra tjänster erbjudna av revisionsbyråer, mycket stor.

Utomlands - ja, i princip alla länder har revisorer. I princip alla länder i västvärlden tillämpar ISA, och en stor del av företagen antingen IFRS, US GAAP eller lokala redoviningsstandarder som påminner om dessa. Även om regler på detaljnivå, t.ex. vad gäller skattelagstiftning och associationsrätt, skiljer sig mellan länder, så är det utan tvekan möjligt att som revisor göra en internationell karriär. Big4 finns i länder över hela världen och även om det krävs en del aktivitet för att landa en transfer, så är det fullt möjligt. Just UK och USA, som du nämner, är ju revisionens hemländer så här finns en oerhört stor bransch. Pratar du engelska och blir duktig på revision, så är det inte jättesvårt att ta sig dit.
Citera
2013-02-15, 22:47
Medlem
Bozes avatar
Citat:

Har sett samma mönster på flera orter i Sverige de senaste åren.
Citera
2013-02-15, 22:49
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Sjukt. Är kvinnor så duktiga på siffror?

Så den enda vägen är en civilekonomutbildning på högskola?

Jepp högskoleutbildning är ett måste idag. Revisorsnämnden reglerar att högskoleutbildning krävs för att bli godkänd revisor och byråerna rekryterar därför uteslutande från högskolor/universitet.
Citera
2013-02-15, 22:54
Medlem
Bozes avatar
Citat:

Arbetsmarknaden är inte mättad, det rekryteras fortfarande nyexade ekonomer till revisionsbranschen och kommer göras så även 2013, som det ser ut nu. Jag vågar inte svara för om personalomsättningen i branschen gått ner nu när det är dåliga tider, men det ligger väl nära till hands att anta. Detta till trots vill jag mena att nyrekryteringen som sker har en framförhållnings om är flera år, dvs. man fyller på nu för det behov av produktiva assistenter som man trots kommer behövas om ett antal år.

Utomlands är aktuellt först efter ca 3 år, stämmer. Enda undantaget kan vara om man söker direkt utomlands, dvs. tar examen t.ex. i Uppsala och sedan flyttar direkt till London och söker lokalt kontrakt där. Jag har sett några sådana fall och det verkar helt klart funka.
Citera
2013-02-16, 00:08
Medlem
InteTacoBaras avatar
Vill börja med att tacka dig, suttit och läst din tråd nån timma och blivit mycket intresserad av yrket.

Sen undrar jag hur "mattesmart" man behöver vara för klara av jobbet som revisor. Måste man vara ett riktigt snille, eller räcker det med att vara normalbegåvad?

Mvh
Citera
2013-02-16, 22:39
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTacoBara
Vill börja med att tacka dig, suttit och läst din tråd nån timma och blivit mycket intresserad av yrket.

Sen undrar jag hur "mattesmart" man behöver vara för klara av jobbet som revisor. Måste man vara ett riktigt snille, eller räcker det med att vara normalbegåvad?

Mvh

Kul att höra att tråden inspirerat dig!

Revision är inte på något vis särskilt matte-intensivt. Ekonomisk matematik, statistik och liknande är något helt andra yrken sysslar med. Revisorer som arbetar med finansiella organisationer kan komma i kontakt med en del komplexa finansiella instrument, prissättning av sådana t.ex., men oftast sker arbetet i så fall i samarbete med experter inom t.ex. värdering (ofta refererat till som "corporate finance"). Den genomsnittlige revisorn kommer dock inte alls i kontakt med den här typen av frågor, eftersom en majoritet av företagen i Sverige inte har sådan verksamhet och eftersom revision i sig inte kräver en djupdykning i t.ex. de finansiella placeringar som en del företag har.

Däremot är det givetvis en förutsättning att man har visst siffersinne, även om det inte handlar om kunskaper i matematik och statistik i strikt mening. Det handlar snarare om att kunna hantera större mängder siffror, se analytiska samband hyfsat enkelt, tycka det är kul att hantera data etc. Revision handlar om mycket mer än att just räkna på siffror - dokumenation, planering av revisionsinsatser, bedömning av intern kontroll etc., för att nämna några få områden som tar upp en mycket stor del av ens tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in