2019-06-03, 21:22
Medlem
PierreTanguys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...starta/revisor

Här verkar det inte vara någon större skillnad mellan de.

Vad jag har fattat så är det väldigt få bolag som måste ha en auktoriserad.

Väldigt få? De bolag som inte uppfyller två av de följande kan välja bort revisor (enligt din länkade källa)
- Fler än 3 anställda (i medeltal)
- mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
- mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning

Även om bolag som kan välja bort revision ändå väljer att ha en revisor, varför tror du att dessa skulle välja en icke-auktoriserad revisor som saknar ett pålitligt bolagsnamn bakom sig?
Citera
2019-06-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PierreTanguy
Väldigt få? De bolag som inte uppfyller två av de följande kan välja bort revisor (enligt din länkade källa)
- Fler än 3 anställda (i medeltal)
- mer än 1,5 miljoner kronor i balansomslutning
- mer än 3 miljoner kronor i nettoomsättning

Även om bolag som kan välja bort revision ändå väljer att ha en revisor, varför tror du att dessa skulle välja en icke-auktoriserad revisor som saknar ett pålitligt bolagsnamn bakom sig?

Jag kommer ha ett pålitligt namn bakom mig, drf onödigt att lägga dåligt betald tid på att bli auktoriserad.

Det jag skrev är att det är få som måste ha just en auktoriserad revisor. De flesta måste givetvis ha en revisor
Citera
2019-06-03, 22:03
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Jag kommer ha ett pålitligt namn bakom mig, drf onödigt att lägga dåligt betald tid på att bli auktoriserad.

Det jag skrev är att det är få som måste ha just en auktoriserad revisor. De flesta måste givetvis ha en revisor
Idag finns auktoriserad revisor eller lekmannarevisor (aka. audit associate, revisorsassistent, revisor mm). För att driva revisionsverksamhet eller över huvud taget skriva på en årsredovisning som revisor krävs att du är auktoriserad.
Citera
2019-06-03, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Idag finns auktoriserad revisor eller lekmannarevisor (aka. audit associate, revisorsassistent, revisor mm). För att driva revisionsverksamhet eller över huvud taget skriva på en årsredovisning som revisor krävs att du är auktoriserad.

Nej du kan vara godkänd vilket inte är samma som lekmanna.

Kan du skicka en källa på det?
Citera
2019-06-03, 22:12
Medlem
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...3_sfs-2001-883

Enligt denna verkar ju min plan fungera perfekt
Citera
2019-06-03, 22:41
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:

Jag är väldigt trött efter en 13h-dag, så ursäkta om jag missförstår dig. Du undrar alltså om du som lekmannarevisor kan skriva på revisionsberättelser med ett eget bolag? Eller menar du att du ska starta en revisionsbyrå tillsammans med en auktoriserad revisor och sedan arbeta som revisorsassistent och låta den auktoriserade revisorn skriva på RB? Det förstnämnda kan du fetglömma.
Senast redigerad av Niklas941 2019-06-03 kl. 22:50.
Citera
2019-06-03, 22:47
Medlem
Niklas941s avatar
Citat:
Nej du kan vara godkänd vilket inte är samma som lekmanna.

Kan du skicka en källa på det?
Godkänd revisor finns ej. Den 1 juni 2013 trädde ändringarna i kraft i revisorslagen och examinerade godkända revisorer blev per automatik auktoriserade.
Citera
2019-06-04, 05:48
Medlem
Citat:

Alltså du är helt ute och cyklar. Du måste vara auktoriserad revisor för att kunna skriva på en årsredovisning för bolag med krav på revision. Och kraven är inte jättestora, två av tre uppfyllda kriterier två år i rad. Fler än 3 anställda, mer än 3 mkr omsättning, 1,5 mkr balansomslutning.
Citera
2019-06-04, 20:06
Medlem
Citat:

Varför frågar du i denna tråd om du sedan väljer att bortse från alla svar du får?
Kör vidare på din plan då!
Citera
2019-06-11, 22:21
Medlem
Vad kan man förvänta sig för löner 2019? Revisorassistent samt auktoriserad revisor (ingångslön)

Hur ser arbetsmarknaden ut för revisorer. Hur pass svårt är det att få jobb efter kandidat i företagsekonomi?
Citera
2019-06-11, 23:04
Medlem
Hur ser exit oppsen ut efter ett par år? Mestadels controllers av olika slag eller finns möjlighet att ta sig in i investment banking via någon boutique eller dylikt?
Citera
2019-06-12, 21:34
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Vad kan man förvänta sig för löner 2019? Revisorassistent samt auktoriserad revisor (ingångslön)

Hur ser arbetsmarknaden ut för revisorer. Hur pass svårt är det att få jobb efter kandidat i företagsekonomi?

Beror på ort, om det är big 4 eller ej osv.

För nyexaminerad, big 4 i Stockholm med övertid är det 27k, plus någon tusenlapp om övertidsersättning uteblir.

Lätt att få jobb, är du någorlunda vettig och inte har 0% VG och haft någon form av sidosyssla vid plugget (kår, deltidsjobb) så är det lugnt.

Lärosäte spelar mindre roll har jag märkt (väldigt få från UU/LU/HHG & HHS på min avdelning).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in