2019-06-01, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kuddalfen1
Fått erbjudande av big4 att börja nästa år i augusti. Bör man tacka ja redan nu även om man kanske fortsätter leta annat vid sidan av?

Om du tackar nej så stänger du den dörren. Anledningen till varför man anställer så tidigt är just för att man inte ska söka jobb någon annanstans. Även fast man kan göra det ändå.
Citera
2019-06-02, 09:20
Medlem
Finns det någon praktisk skillnad mellan att "bara" vara revisor mot att vara auktoriserad? Mer än att man kan ha det på sitt cv mm?
Citera
2019-06-02, 10:15
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daxshandlaren
Finns det någon praktisk skillnad mellan att "bara" vara revisor mot att vara auktoriserad? Mer än att man kan ha det på sitt cv mm?

Om du är auktoriserad får du skriva under revisionsberättelsen för årsredovisningen. Samt att det är ett krav för att klättra inom byrån, dock varierar det lite mellan de olika grupperna vid vilken titel man måste vara auktoriserad. Men senior manager - partner är garanterat krav på auktorisation.
Citera
2019-06-02, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danthepancake
Om du är auktoriserad får du skriva under revisionsberättelsen för årsredovisningen. Samt att det är ett krav för att klättra inom byrån, dock varierar det lite mellan de olika grupperna vid vilken titel man måste vara auktoriserad. Men senior manager - partner är garanterat krav på auktorisation.

Ah okej, jag har inget intresse av att jobba kvar på en stor byrå efter att jag blivit revisor utan vill bli min egen. Men då måste jag ändå bli auktoriserad?
Citera
2019-06-02, 12:24
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Ah okej, jag har inget intresse av att jobba kvar på en stor byrå efter att jag blivit revisor utan vill bli min egen. Men då måste jag ändå bli auktoriserad?

Japp, om du vill driva eget måste du vara auktoriserad
Citera
2019-06-02, 22:34
Medlem
Citat:
Japp, om du vill driva eget måste du vara auktoriserad

Säker? Vad jag har läst så är det enbart krav på auktoriserad för ”större” bolag?
Citera
2019-06-03, 19:59
Medlem
danthepancakes avatar
Citat:
Säker? Vad jag har läst så är det enbart krav på auktoriserad för ”större” bolag?

Är rätt säker på att du endast kan skriva på revisionsberättelsen om du är auktoriserad. Att driva egen revisionsfirma utan att kunna skriva på revisionsberättelser låter rätt konstigt.

Du kanske tänker på att endast ”större” bolag måste ha en revisor eftersom mindre bolag inte har revisionsplikt.
Citera
2019-06-03, 20:01
Medlem
Citat:
Är rätt säker på att du endast kan skriva på revisionsberättelsen om du är auktoriserad. Att driva egen revisionsfirma utan att kunna skriva på revisionsberättelser låter rätt konstigt.

Du kanske tänker på att endast ”större” bolag måste ha en revisor eftersom mindre bolag inte har revisionsplikt.

Riktigt små behöver ju som du säger inte någon revisor. Men finns en klass innan du kommer upp i stora (80, 40, 40 eller vad det nu är) som jag har fattat inte kräver en auktoriserad revisor.
Citera
2019-06-03, 20:04
Medlem
Citat:

Kan inte hitta något om att man måste vara auktoriserad för att skriva under berättelsen
Citera
2019-06-03, 20:39
Medlem
DenStoreRevisorns avatar
Citat:
Kan inte hitta något om att man måste vara auktoriserad för att skriva under berättelsen

En auktoriserad revisor har rätt att göra lagstadgad revision och titeln är skyddad. Att vara "revisor" är inte skyddat och kan ha flera betydelser, tex att vara lekmannarevisor, skatterevisor eller internrevisor. En lekmannarevisor kan skriva under en årsredovisning, vad gäller tex. bostadsrättsföreningar, ekonomiska föreningar, stiftelser, etc. Om bolaget kräver lagstadgad revision, skall en auktoriserad revisor skriva under.
Citera
2019-06-03, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenStoreRevisorn
En auktoriserad revisor har rätt att göra lagstadgad revision och titeln är skyddad. Att vara "revisor" är inte skyddat och kan ha flera betydelser, tex att vara lekmannarevisor, skatterevisor eller internrevisor. En lekmannarevisor kan skriva under en årsredovisning, vad gäller tex. bostadsrättsföreningar, ekonomiska föreningar, stiftelser, etc. Om bolaget kräver lagstadgad revision, skall en auktoriserad revisor skriva under.

Dock så är ju inte godkänd revisor samma sak som lekmannarevisor?
Det jag undrar är om en godkänd kan göra det?
Citera
2019-06-03, 21:14
Medlem
Citat:
Dock så är ju inte godkänd revisor samma sak som lekmannarevisor?
Det jag undrar är om en godkänd kan göra det?

https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...starta/revisor

Här verkar det inte vara någon större skillnad mellan de.

Vad jag har fattat så är det väldigt få bolag som måste ha en auktoriserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in