Citat:
Ursprungligen postat av
Herrcykel
Så att om arbetsuppgifterna, karriärmöjligheter och utvecklingspotentialen är densamma på samtliga inom big 4 gissar jag att det är vettigast att välja den byrå som i slutändan ger mest i plånboken? För jag antar att arbetsveckorna kommer vara ungefär lika långa oavsett vilken byrå man väljer.
Om du jobbar i en storstad inom någon av de större byråerna kan man säga att de första fem åren ser relativt likadana ut, vad gäller arbetsuppgifter, arbetstimmar, etc. Det kan såklart skilja mellan att jobba med stora bolag på Stockholmsbörsen mot att arbeta med medelstora bolag - men det är mer av en slump skulle jag säga. Personligen hamnade jag på medelstora bolag tidigt, för att sedan växla mot större börsbolag.
Om lönen spelar en stor roll för dig, skulle jag undvika de firmor som inte betalar övertidsersättning. De erbjuder generellt sett en högre grundlön samt möjlighet till bonus, däremot är det sällan lönsamt i jämförelse mot övertidsersättning. Ger dig ett exempel mellan två förstaårsassisenter inom en byrå med bonus och en med övertidsersättning. Observera att förutsättningen är att man gör relativt mycket övertimmar - vilket är sedvanligt.
Person 1:
Grundlön: 28 000 SEK
Årlig bonus: En månadslön (28 000 SEK)
Genomsnittlig månadslön: 30 333 SEK
Person 2:
Grundlön: 26 000 SEK
Övertidsersättning: 350 timmar * 1,5 = 85 050 SEK
Genomsnittlig månadslön: 33 087 SEK