2012-04-12, 21:24
Medlem
Får tacka för ett mycket bra svar! Många år kvar innan man behöver fundera kring detta mer seriöst
Citera
2012-04-13, 11:12
Medlem
Jag trodde att man var tvungen att vara auktoriserad för att skriva på noterade bolag och att godkänd räckte för alla onoterade bolag. Du menar alltså att om man bortser från vad som står i bolagsordningen så kan i teorin godkända skriva på för alla bolag? Det visste jag inte.
Citera
2012-04-13, 18:16
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halebaluba
Jag trodde att man var tvungen att vara auktoriserad för att skriva på noterade bolag och att godkänd räckte för alla onoterade bolag. Du menar alltså att om man bortser från vad som står i bolagsordningen så kan i teorin godkända skriva på för alla bolag? Det visste jag inte.

Vanligt missförstånd, men det finns inga sådana begränsningar varken från Revisorsnämnden, lagstiftare (ABL) eller de olika börsernas regler för emittenter. Tror det är en missuppfattning vad gäller den behörighet som godkända revisorer som INTE avlagt revisorsexamen (dvs. de gamla reglerna) har - sådana får som sagt inte skriva revisionsberättelse för större bolag.

Kan tilläggas att jag med "bolag" i detta inlägg samt mitt förra inlägg även menar koncerner.
Citera
2012-04-15, 11:27
Medlem
Tjena Boze!

Jag har en fråga angående försäljning eller rekrytering av nya klienter, hur man nu uttrycker sig. Hur går denna process till? Jag antar att du själv jobbar en del med att bygga din egna kundstock nu när du är på manager nivå. För att spinna vidare på ämnet så har jag ytterligare frågor; när drog du in din första kund och när började du aktivt dra in nya kunder?

Ha en fortsatt trevlig helg!
Citera
2012-04-15, 19:11
Medlem
Först och främst vill jag tacka för en mycket informativ och läsvärd tråd Boze!

Vad jag förstått så har de stora 4 advisory avdelningar (tänker då på corporate financing) hur vanligt samt hur svårt/enkelt är det att man byter från revisionsavdelningen till advisory?
Citera
2012-04-16, 14:25
Medlem
Hejsan,

Som alla andra instämmer jag i att denna tråd är super, good job!

Sen kommer då mina funderingar men först en liten bakgrund då jag inte tycker att svaret är helt solklart utan snarare ber om din åsikt i frågan.

Bakgrund:
Jag har fått arbete på PwC med start Januari 2013 på en av revisionsavdelningarna på PwC. Vid sista intervjun då jag träffade min framtida chef samt karriärscoach fick jag höra att man under tyngre perioder arbetar mycket men att det kompenseras med många lediga sommarveckor (vill minnas att 8-9 veckor uttalades). Jag personligen hade alltså inte hört om övertidsersättning innan det mitt anställningsavtal ramlade ner i brevlådan och det klart och tydligt framgår att övertidsersättning ersätts per timme och betalas ut en gång per år.
En klasskompis och vän till mig har även han fått arbete på PwC men på en annan revisions-avdelning och trots att våra avtal i form är helt identiska har man till honom pratat om övertidsersättning öppet under intervjuprocessen (visserligen från HR) och heller inte pratat om lediga sommarveckor som kompensationsform.

Nu till frågorna som du självklart får svara på utifrån din "magkänsla".

1. Har jag rätt att ta ut min övertid i cash istället för semester om jag så vill?
2. Kan man dela upp övertiden och tex ta ut hälften cash, hälften semester?

Sen till den kanske viktigaste frågan...

3. Vad är din känsla med ovan beskrivet hur jag blev approachad. Om jag väljer att ta ut min övertid i pengar (pga att jag har rätt till det enligt avtal), kommer detta att kunna straffa sig vad gäller avancemang inom organisationen, tilldelning av intressant uppdrag osv?

Detta är självfallet något jag skulle kunna ta med PwC när jag börjar och troligen kommer att göra men vill höra efter vad du anser i frågan innan oxå

Tack på förhand!
Citera
2012-04-16, 21:18
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niwssen
Tjena Boze!

Jag har en fråga angående försäljning eller rekrytering av nya klienter, hur man nu uttrycker sig. Hur går denna process till? Jag antar att du själv jobbar en del med att bygga din egna kundstock nu när du är på manager nivå. För att spinna vidare på ämnet så har jag ytterligare frågor; när drog du in din första kund och när började du aktivt dra in nya kunder?

Ha en fortsatt trevlig helg!

Det är mycket ovanligt att revisorsassistenter drar in nya kunder, sker det så är det oftast genom kontakter eller helt nystartade bolag där personen har någon form av inkörsport. Annars är det mycket svårt att få en företagsägares förtroende som ung revisor - även om din familj eller liknande känner några egenföretagare så ska det mycket till för att de ska byta sin nuvarande revisor till en bytydligt yngre version. Det händer, men det är ovanligt och nästan uteslutande i så fall genom mycket goda kontakter.

När man sedan arbetat ett antal år, oftast över 5, så börjar det successivt bli enklare. Man träffar mycket folk i det här yrket och inte sällan är man med på nätverksträffar som annordnas av advokatbyråer, kunder, olika nätverk etc. Efter några år i branschen har man oftast ett kontaktnät och det i regel genom det man värvar in nya kunder. Det kan vara så att en företagsägare eller företagsledning inte är nöjd med den nuvarande revisorn, att de har fått stort förtroende för dig, att deras gamla revisor ska gå i pension, att de blir uppköpta av ett större bolag som har valt en viss byrå osv. osv. och har de tur kontakter de då dig. Jag skulle vilja säga att de flesta får in sina nya kunder på detta vis, även om det ibland kan ligga fler års "indirekt" säljarbete bakom dvs. i form av att man representerat lite, varit allmänt trevlig, deltagit i nätverksträffar etc.

Det förekommer säkert också att revisorer "ringer runt" och erbjuder byråns tjänster, men det är en underordnad säljteknik i den här branschen. När vi anlitas bygger det oftast på ett förtroende, och sådant tar tid att bygga upp och är mycket svårt att sälja genom att ringa upp och framstå som en telefonförsäljare. Det är också svårt att få den där förtroende-touchen på sitt säljande om man direkt konfronterar en potentiell kund, t.ex. på en nätverksträff, och erbjuder byråns tjänster. Det är i så fall lättare att bygga upp det successivt.

På senare tid har jag märkt att flera byråer anställt säljare, dvs. personer fullt ut dedikerade till att dra in nya affärer. Detta har väl funkat lite sisådär vill jag påstå utifrån min erfarenhet, men det är säkert något som går att bytta upp med rätt tid och resurser. Som jag förstår det arbetar de genom att annordna informations/nätverksträffar, delta i olika engagemang, åka ut till företag som visat intresse och presentera byråns tjänster etc. När de sedan fått in en kund lämnar de över den till en lämplig revisor. På så viss är det viktigt för oss yngre att känna dessa säljare då det kan innebära att man får kunder man kanske inte annars hade kunnat värva!

Det förekommer också att man får kunder genom befintliga kontakter, dvs. du blir uppringd av någon som hört talas om dig via sin kund eller liknande, eller att en advokat eller banktjänsteman som du haft kontakt med ringer upp för en kunds räkning.

Oavsett vilken av ovan säljsformer det handlar om, så vill jag betona att det alltid är viktigt att inse att man säljer en långsiktig tjänst (i regel många år) och att innehållet av tjänsten till stor del har med förtroende att göra. Många kan utföra en revision, och det räcker inte för att få en kund - kunden vill i de allra flesta fall ha en person på denna position som de känner stor förtroende för och som de vet att de kan lita på i ett långsiktigt samarbete. Några yngre revisorer har ibland missuppfattat hela grejen och tror att man kan sälja revision genom att vifta med en revisionsberättelse med en pressad prislapp på, så enkelt är det tyvärr inte.

Jag drog in min första kund efter ca 4 år. Innan dess är det mycket få som värvar kunder. I mitt fall handlade det om en bekant som startade eget. Det var i detta fall han som ringde mig, och utan att jag försökt sälja in något alls. Min andra kund jag drog in byggde däremot på mer långsiktigt säljarbete i form av nätverksträffar, mindre kostnadsfri rådgivning osv.
Citera
2012-04-16, 21:22
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101
Först och främst vill jag tacka för en mycket informativ och läsvärd tråd Boze!

Vad jag förstått så har de stora 4 advisory avdelningar (tänker då på corporate financing) hur vanligt samt hur svårt/enkelt är det att man byter från revisionsavdelningen till advisory?

Kul att tråden uppskattas. Jag trodde faktiskt inte att intresset skulle vara så här stort, men förstår samtidigt att man undrar om man ska in i branschen. Det finns ju tusen frågor och ju fler svar ni har innan ni börjar, desto bättre.

Tror jag skrivit en del om det tidigare i tråden men att byta från revision till advisory skall inte vara något problem om du är på en större ort (Sthlm och Gbg, möjligtvis Malmö). Har du visat dig vara duktig inom revision och uttrycker en vilja att hoppa över, så kommer din gruppchef och kanske någon partner i din grupp definitivt ställa upp med goda vitsord. Om du däremot inte presterat bra så blir det mycket svårare - du kan vara helt säker på att advisory-chefen kommer höra av sig till dem innan han plockar in dig. Men presterar du väl ska det inte vara några problem och oftast är Big 4 mycket öppna för olika karriärutvecklingar utifrån önskemål och behov. Från advisory-sidan kommer det med största sannolikhet ses som en merit att du arbetat med revision.
Citera
2012-04-16, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmeja101

Om jag inte har fel så är inte advisory/consulting samma sak som corporate finance.

Oavsett så underlättar det ju att komma in på corporate finance om du redan jobbar inom bolaget jämfört med om du kommer utifrån men jag tror ändå att du måste klara några speciella tester då det skiljer ganska mycket gällande vad revision och corporate finance jobbar med.

Citat:
Ursprungligen postat av palleballe87

Bakgrund:
Jag har fått arbete på PwC med start Januari 2013 på en av revisionsavdelningarna på PwC. Vid sista intervjun då jag träffade min framtida chef samt karriärscoach fick jag höra att man under tyngre perioder arbetar mycket men att det kompenseras med många lediga sommarveckor (vill minnas att 8-9 veckor uttalades). Jag personligen hade alltså inte hört om övertidsersättning innan det mitt anställningsavtal ramlade ner i brevlådan och det klart och tydligt framgår att övertidsersättning ersätts per timme och betalas ut en gång per år.
En klasskompis och vän till mig har även han fått arbete på PwC men på en annan revisions-avdelning och trots att våra avtal i form är helt identiska har man till honom pratat om övertidsersättning öppet under intervjuprocessen (visserligen från HR) och heller inte pratat om lediga sommarveckor som kompensationsform.

1. Har jag rätt att ta ut min övertid i cash istället för semester om jag så vill?

3. Vad är din känsla med ovan beskrivet hur jag blev approachad. Om jag väljer att ta ut min övertid i pengar (pga att jag har rätt till det enligt avtal), kommer detta att kunna straffa sig vad gäller avancemang inom organisationen, tilldelning av intressant uppdrag osv?

Detta är självfallet något jag skulle kunna ta med PwC när jag börjar och troligen kommer att göra men vill höra efter vad du anser i frågan innan oxå

Tack på förhand!

Vad du har rätt till kan du läsa dig till i ditt avtal.

Min känsla är att du kanske inte ska gå över lik för att få ut din övertid i pengar. Även om du skulle ha rätt till det så är det inte speciellt bra att bli känd som den jobbige fan som enbart är ute efter pengar. Är det så att det inte finnsnågot jobb att utföra under en period på sommaren förväntas man nästan att ta ut ledighet istället för att sitta på kontoret och uggla. Om det däremot går att lösa så att det finns arbetsuppgifter som behöver lösas under sommaren så kan det ju vara ett alternativ att ta upp detta med din chef och karriärscoach att du gärna växlar ut din övertid i pengar om möjligt och enbart har vanlig semester.
Citera
2012-04-16, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit

Min känsla är att du kanske inte ska gå över lik för att få ut din övertid i pengar. Även om du skulle ha rätt till det så är det inte speciellt bra att bli känd som den jobbige fan som enbart är ute efter pengar. Är det så att det inte finnsnågot jobb att utföra under en period på sommaren förväntas man nästan att ta ut ledighet istället för att sitta på kontoret och uggla. Om det däremot går att lösa så att det finns arbetsuppgifter som behöver lösas under sommaren så kan det ju vara ett alternativ att ta upp detta med din chef och karriärscoach att du gärna växlar ut din övertid i pengar om möjligt och enbart har vanlig semester.

Låter vettigt och det är ju min grundinställning till det hela oxå. Thanks!
Citera
2012-04-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Kul att tråden uppskattas. Jag trodde faktiskt inte att intresset skulle vara så här stort, men förstår samtidigt att man undrar om man ska in i branschen. Det finns ju tusen frågor och ju fler svar ni har innan ni börjar, desto bättre.

Tror jag skrivit en del om det tidigare i tråden men att byta från revision till advisory skall inte vara något problem om du är på en större ort (Sthlm och Gbg, möjligtvis Malmö). Har du visat dig vara duktig inom revision och uttrycker en vilja att hoppa över, så kommer din gruppchef och kanske någon partner i din grupp definitivt ställa upp med goda vitsord. Om du däremot inte presterat bra så blir det mycket svårare - du kan vara helt säker på att advisory-chefen kommer höra av sig till dem innan han plockar in dig. Men presterar du väl ska det inte vara några problem och oftast är Big 4 mycket öppna för olika karriärutvecklingar utifrån önskemål och behov. Från advisory-sidan kommer det med största sannolikhet ses som en merit att du arbetat med revision.

Dock ska man tänka på att advisory/consulting, corporate finance och revision rimligtvis bör ha tre olika kravspecifikationer och gallringsprocesser som skiljer sig rätt mycket ifrån varandra. Med detta i ryggen är jag rätt säker på att en person som vill byta från en till en annan behöver klara tester/case/etc som används i rekryteringsprocessen för det området man vill byta till. Kanske inte alla men en del.
Citera
2012-04-16, 22:17
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av palleballe87
Hejsan,

Som alla andra instämmer jag i att denna tråd är super, good job!

Sen kommer då mina funderingar men först en liten bakgrund då jag inte tycker att svaret är helt solklart utan snarare ber om din åsikt i frågan.

Bakgrund:

Tack på förhand!

Eftersom du namnger byrå så vill jag börja med att säga att jag svarar "generellt" nedan och inte hur jag tror/vet att det ser ut hos just Pwc.

1. Utifrån det du skriver, att det står i anställningsavtalet att det betalas per timme och för utbetalning en gång per år, så skulle jag tolka det som att du får ersättning 1:1 och att du inte kan ta ut det löpande dvs. för utbetalning varje månad. Flera byråer har ändrat sina avtal just de senaste åren och många orter har gått i denna riktningen dvs. från att tidigare ha ersatt löpande till att nu betala ut enbart en gång om året (vilket är en försämring för dig som anställd, tyvärr). Oftast innebär det att man får samla på sig timmar i en kompbank under året, och också plocka ut tid därifrån löpande, men om man vill ha det som cash så är det en gång om året som gäller och då i en klumpsumma. Du har i så fall rätt att ta ut det i cash, men inte när som helst. Anledningen till mina höga taxeringar genom årens lopp har just legat i möjligheten att plocka ut övertidstimmar löpande. Jag har på så viss undvikit att "bli lat" och plocka ut lediga timmar lite då och då, utan har istället sett övertiden som ett ekonomiskt incitament och tömt min kompbank löpande. Det krävs ju lite självdisciplin att låta ett helt år gå med massa timmar på kompbanken, och undvika att ta ut några timmar "då och då". Å andra sidan vet jag många som gjort så och klarat det fint, men personligen ser jag det som en försvårande omsändighet om man vill tjäna lite deg på sin övertid!

2. Det skulle jag absolut tro. Om det nu är som jag säger ovan, så kan du välja hur mycket av kompbankenbanken du vill plocka ut i cash resp. spara vid den givna tidpunkten en gång om året då du får ta utbetalning. Och tid kan du alltid ta ut löpande.

3. Grejen är den att avtal kan skilja sig på hur övertid hanteras mellan byråer men också mellan orter. Jag är helt hundra på att du inte blivit "blåst" bara för att du inte tog upp frågan direkt på intervjun, eller att du på något annat viss haft otur och fått "sämre" villkor än din kompis fick. Det handlar snarare om att ni (förmodligen) är på olika orter. Och är ni inte det så är ni i två grupper med helt olika inriktning och det kommer finnas många fler olikheter än just hur övertid hanteras (t.ex. i antal timmar ni kommer behöva jobba). Det handlar hursomhelst om standardavtal och möjligheten att avtala till sig bättre villkor vid anställningstillfället är obefintlig. Alla big 4 anställer hundratals varje år och det är bara att inse att man är en i mängden den första tiden - det finns ingen möjlighet att ställa några krav utöver de som kollektivet kan ställa. Det jag vill få sagt är att du och din kompis hamnat på två olika standardavtal, och att det tyvärr inte finns något någon av er kan göra åt det.

Vad gäller påverkan på din karriär beroende på hur du hanterar övertiden så tror jag inte det spelar någon som helst roll. Givetvis vill du inte framstå som överdrivet pengakåt men risken för det är nog ganska liten, i grunden är det ju bara din gruppchef och kanske några partners över honom/henne som vet hur du plockar ut din övertid. Jag har som sagt tillhört den skara som pumpat ut övertiden i cash, och jag aldrig hört ett ljud om att det skulle vara varken rätt eller fel och inte heller har det på något vis påverkar min karriär. Hur väl din karriär går kommer styras av vilken kvalitet du levererar på dina timmar, hur bra du upplevs av partners och managers och hur driven och förmögen du är att klara prov, hantera din arbetsuppgifter etc. Fixar du sådana faktorer är det ingen som kommer bry sig om hur du tar ut dina övertidstimmar - du har ju rätt att ta ut dem hur du vill, så länge det ligger inom ditt avtal. Dessutom kommer du, om du har en bra debiteringsgrad och bra kvalitet i det du gör, producera mer värde för byrån än vad din lön kostar. Det har alltid varit utgångspunkten när jag resonerat kring mina timmar och det har funkat hittills.

Däremot KAN, och jag säger kan eftersom jag har hört talas om det men samtidigt inte upplever det som särskilt vanligt, kan det hända att din gruppchef tycker att du ska ta ut mer timmar på sommaren än vad du gör om det är så att du arbetat mycket övertid och sedan sitter och har nada att göra under typiska sommar-veckor samtidigt som du bara tar minimalt med semester (5 veckor). De har aldrig hänt mig, men jag har alltid sett till att bunkra med timmar så att jag legat på en OK debiteringsgrad även under sommaren. Några somrar har jag tagit 5 veckor, och en massa övertid som pengar, och ingen klagade. Hade jag inte haft något att göra under de veckor på sommaren som jag var på kontoret så skulle troligtvis någon reagera, men som sagt så parerade jag det hela genom att själv leta fram timmar, göra mig tillgänglig för olika uppdrag etc. Så det är helt klart att rekommendera att hela tiden ligga ett steg före och själv vara lite driven vad gäller att fixa sin egen beläggning - både för att undvika diskussioner om ledighet, och för att göra en snabb karriär (om något så är det just det som kommer gynna dig karriärmässigt). Det är väldigt svårt första året men försök se och lära under den tiden och du bör kunna fixa det år 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in