Citat:
Ursprungligen postat av niwssen
Tjena Boze!
Jag har en fråga angående försäljning eller rekrytering av nya klienter, hur man nu uttrycker sig. Hur går denna process till? Jag antar att du själv jobbar en del med att bygga din egna kundstock nu när du är på manager nivå. För att spinna vidare på ämnet så har jag ytterligare frågor; när drog du in din första kund och när började du aktivt dra in nya kunder?
Ha en fortsatt trevlig helg!
Det är mycket ovanligt att revisorsassistenter drar in nya kunder, sker det så är det oftast genom kontakter eller helt nystartade bolag där personen har någon form av inkörsport. Annars är det mycket svårt att få en företagsägares förtroende som ung revisor - även om din familj eller liknande känner några egenföretagare så ska det mycket till för att de ska byta sin nuvarande revisor till en bytydligt yngre version. Det händer, men det är ovanligt och nästan uteslutande i så fall genom mycket goda kontakter.
När man sedan arbetat ett antal år, oftast över 5, så börjar det successivt bli enklare. Man träffar mycket folk i det här yrket och inte sällan är man med på nätverksträffar som annordnas av advokatbyråer, kunder, olika nätverk etc. Efter några år i branschen har man oftast ett kontaktnät och det i regel genom det man värvar in nya kunder. Det kan vara så att en företagsägare eller företagsledning inte är nöjd med den nuvarande revisorn, att de har fått stort förtroende för dig, att deras gamla revisor ska gå i pension, att de blir uppköpta av ett större bolag som har valt en viss byrå osv. osv. och har de tur kontakter de då dig. Jag skulle vilja säga att de flesta får in sina nya kunder på detta vis, även om det ibland kan ligga fler års "indirekt" säljarbete bakom dvs. i form av att man representerat lite, varit allmänt trevlig, deltagit i nätverksträffar etc.
Det förekommer säkert också att revisorer "ringer runt" och erbjuder byråns tjänster, men det är en underordnad säljteknik i den här branschen. När vi anlitas bygger det oftast på ett förtroende, och sådant tar tid att bygga upp och är mycket svårt att sälja genom att ringa upp och framstå som en telefonförsäljare. Det är också svårt att få den där förtroende-touchen på sitt säljande om man direkt konfronterar en potentiell kund, t.ex. på en nätverksträff, och erbjuder byråns tjänster. Det är i så fall lättare att bygga upp det successivt.
På senare tid har jag märkt att flera byråer anställt säljare, dvs. personer fullt ut dedikerade till att dra in nya affärer. Detta har väl funkat lite sisådär vill jag påstå utifrån min erfarenhet, men det är säkert något som går att bytta upp med rätt tid och resurser. Som jag förstår det arbetar de genom att annordna informations/nätverksträffar, delta i olika engagemang, åka ut till företag som visat intresse och presentera byråns tjänster etc. När de sedan fått in en kund lämnar de över den till en lämplig revisor. På så viss är det viktigt för oss yngre att känna dessa säljare då det kan innebära att man får kunder man kanske inte annars hade kunnat värva!
Det förekommer också att man får kunder genom befintliga kontakter, dvs. du blir uppringd av någon som hört talas om dig via sin kund eller liknande, eller att en advokat eller banktjänsteman som du haft kontakt med ringer upp för en kunds räkning.
Oavsett vilken av ovan säljsformer det handlar om, så vill jag betona att det alltid är viktigt att inse att man säljer en långsiktig tjänst (i regel många år) och att innehållet av tjänsten till stor del har med förtroende att göra. Många kan utföra en revision, och det räcker inte för att få en kund - kunden vill i de allra flesta fall ha en person på denna position som de känner stor förtroende för och som de vet att de kan lita på i ett långsiktigt samarbete. Några yngre revisorer har ibland missuppfattat hela grejen och tror att man kan sälja revision genom att vifta med en revisionsberättelse med en pressad prislapp på, så enkelt är det tyvärr inte.
Jag drog in min första kund efter ca 4 år. Innan dess är det mycket få som värvar kunder. I mitt fall handlade det om en bekant som startade eget. Det var i detta fall han som ringde mig, och utan att jag försökt sälja in något alls. Min andra kund jag drog in byggde däremot på mer långsiktigt säljarbete i form av nätverksträffar, mindre kostnadsfri rådgivning osv.