2011-07-11, 22:13
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Hur brukar intervjuerna för big 4 revisorsassistent jobb se ut? Hur många brukar man ha?
Nu var det ju några år sedan jag själv gick på intervju, och jag har inte varit delaktig i några rekryteringar eller så sedan dess. Sen tror jag det kan skilja sig lite mellan byråerna.
Men jag ska ändå försöka ge dig ett svar.
Själv var jag bara på enbart två intervjuer. Den första var som vilken intervju som helst, jag vill minnas att jag bara träffade en person och så här i efterhand gissar jag att han var gruppchef för en grupp som jag redan i förhand var tilltänkt för. På andra intervjun fick jag träffa en HR-person och en kontorschef, och bland annat göra de "test" som du säkert hört talas om. Därefter blev jag anställd. I efterhand har jag fått veta att denna process inte var särskilt "standard" för min byrå utan det brukar snarare handla om åtminstone 3 tillfällen (jag är något osäker på vid vilket av tillfällena som testen görs).
Jag var också på intervju på några andra byråer, varav en Big 4. Där blev jag direkt kallad till huvudkontoret och fick träffa en partner, sedan minns jag att jag blev kallad till en andra intervju men tackade nej.
Så utifrån ovan tror jag att det kan variera ganska mycket hur många tillfällen det är och vilka personer det är du får träffa. Du bör dock vara inställd på att du både kommer få träffa någon som är högt uppsatt revisor (partner eller kontorschef) och någon som analyserar dig ur ett HR-perspektiv. Det är den senare personen som har ansvar för testerna, mig veterligen brukar det vara något med numerisk inriktning och något mer av "ordförståelse"-karaktär (kan ha fel här så någon får gärna komplettera med sina erfarenheter). Det finns HR-folk som tar dessa tester på stort allvar så de har mig veterligen en ganska stor betydelse i det slutliga valet dvs. om du erbjuds tjänsten (dock inte sagt att revisorns bedömning av dig och din utbildning som sådan är minst lika viktig).
Frågorna du kommer få tror jag inte skiljer sig nämnvärt från om du sökt en controller-tjänst på ett stort företag. Har du varit i kontakt med byrån tidigare, t.ex. via studentträffar eller dylikt (vilket är vanligt), så får du dock räkna med att de kommer fråga en del kring vilket intryck du fått av byrån och branschen. Personalomsättningen är ju ganska hög bland nyanställda så de flesta vill nog försäkra sig om att du har en positiv inställning, tror dig vara skapt för yrkesrollen osv.