2016-11-14, 22:47
Medlem
Ber om ursäkt om frågorna har ställts tidigare i tråden.

1. Har förstått att det råder en mördande konkurrens om jobben som revisorsassistenter hos firmorna.
Hur ser det ut för de rena redovisningstjänsterna? Är det samma grad av konkurrens, krav på höga betyg, case osv?

2. Blir man attraktiv på arbetsmarknaden efter att ha arbetat som redovisningsassistent ett par år, eller bör man snarare satsa på revision? Vad är i så fall vanliga karriärsteg/riktningar som folk tar? Är personligen intresserad av en tjänst som controller i framtiden.

3. Vad kan man räkna med för ingångslön? Övertid osv

3. Är det lika hög konkurrens till instegsjobben på GT som hos Big 4?

MVH
Citera
2016-11-15, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trakc
Jag ska på intervju hos KPMG. Hur är deras intervju? Hur ser hela processen ut?

Jag hade en kort avstämning med HR på telefon, följt av tester på nätet. Efter det fick jag träffa två medarbetare på kontoret som höll i en intervju, ganska formell med frågor om mig, vad jag gjort etc. Fick feedback på testerna jag hade gjort. Gjorde även ett case på första intervjun, där jag fick 15-20 minuter att läsa igenom en förvaltningsberättelse, kika på olika poster i årsredovisningen och flagga för eventuella röda flaggor.

Nästa steg var en slutintervju med en avdelningschef och en auktoriserad revisor, som var lite mer avslappnad, även om det även där förekom lite formella frågor. Efter det fick jag ett erbjudande.

Lycka till!
Citera
2016-11-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furix40
Ber om ursäkt om frågorna har ställts tidigare i tråden.

1. Har förstått att det råder en mördande konkurrens om jobben som revisorsassistenter hos firmorna.
Hur ser det ut för de rena redovisningstjänsterna? Är det samma grad av konkurrens, krav på höga betyg, case osv?

2. Blir man attraktiv på arbetsmarknaden efter att ha arbetat som redovisningsassistent ett par år, eller bör man snarare satsa på revision? Vad är i så fall vanliga karriärsteg/riktningar som folk tar? Är personligen intresserad av en tjänst som controller i framtiden.

3. Vad kan man räkna med för ingångslön? Övertid osv

3. Är det lika hög konkurrens till instegsjobben på GT som hos Big 4?

MVH

1. Beror på hur man ser på det, jag känner till polare som inte har haft ett dugg att visa upp på sina CV, men pga. att de studerar på prioskolar (läs: Handels/HGU/LU/UU) så har de löst intervju, vilket senare har genererat i en anställning. Vidare, om du tänker på om det är många som söker till tjänsterna, så är det verkligen mördande konkurrens ur den synvinkeln, då en tjänst har uppemot 50-60 pers sökande, minst.

2. Inte någon direkt insyn i det, men jag skulle ändå våga påstå att så är fallet. En redovisningsekonom bör inte ha svårt att ta steget till controller, även om en revisor har det som en mycket mer naturligare övergång.

3. Om du tänker på revision - 23-24k Malmö/Lund, 25k Gbg, 26,5k Sthlm. Sen har alla byråer förutom Deloitte övertidsersättning, med KPMG som ledande avseende det mest generösa.

4. GT torde också ha hög konkurrens om sina tjänster, dels för att de kontinuerligt hamnar på topp bland diverse stundentundersökningar som attraktiv arbetsplats, och dels för att de har mindre platser att fylla även i storstäder, kontra BIG 4.
Citera
2016-11-16, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thepokee
1. Beror på hur man ser på det, jag känner till polare som inte har haft ett dugg att visa upp på sina CV, men pga. att de studerar på prioskolar (läs: Handels/HGU/LU/UU) så har de löst intervju, vilket senare har genererat i en anställning. Vidare, om du tänker på om det är många som söker till tjänsterna, så är det verkligen mördande konkurrens ur den synvinkeln, då en tjänst har uppemot 50-60 pers sökande, minst.

2. Inte någon direkt insyn i det, men jag skulle ändå våga påstå att så är fallet. En redovisningsekonom bör inte ha svårt att ta steget till controller, även om en revisor har det som en mycket mer naturligare övergång.

3. Om du tänker på revision - 23-24k Malmö/Lund, 25k Gbg, 26,5k Sthlm. Sen har alla byråer förutom Deloitte övertidsersättning, med KPMG som ledande avseende det mest generösa.

4. GT torde också ha hög konkurrens om sina tjänster, dels för att de kontinuerligt hamnar på topp bland diverse stundentundersökningar som attraktiv arbetsplats, och dels för att de har mindre platser att fylla även i storstäder, kontra BIG 4.

Tack för ett utvecklat svar!
MVH
Citera
2016-11-16, 20:54
Medlem
Citat:

3. Jag tycker dina svar var bra generellt men spontant känns det som att du fått övertidsvillkoren om bakfoten. EY har de mest generösa övertidsvillkoren (1.5:1) mig veterligen har KPMG 1:1 med ett bonusbaserat system, PwC har 1:1 med någon vecka extra 35 timmarsvecka.
Citera
2016-11-17, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratMannen
3. Jag tycker dina svar var bra generellt men spontant känns det som att du fått övertidsvillkoren om bakfoten. EY har de mest generösa övertidsvillkoren (1.5:1) mig veterligen har KPMG 1:1 med ett bonusbaserat system, PwC har 1:1 med någon vecka extra 35 timmarsvecka.

Har du någon koll på hur det ser ut på BDO?
Citera
2016-11-17, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Furix40
Har du någon koll på hur det ser ut på BDO?
BDO har 1:1 under hösten och 1.5:1 under våren.
Citera
2016-11-18, 08:19
Medlem
Citat:

Hm, jag skrev nyligen på för KPMG, övertidsersättning ligger på 2:1. Kan de ha olika baserat på stad, vilket låter väldigt orimligt?
Citera
2016-11-18, 18:02
Medlem
Citat:
Hm, jag skrev nyligen på för KPMG, övertidsersättning ligger på 2:1. Kan de ha olika baserat på stad, vilket låter väldigt orimligt?
Måste vara så då jag diskuterade med en tidigare studiekamrat som jobbat för KPMG i en större stad och har de ovannämnda villkoren. Grattis till jobbet förresten! Första året på en big-4 byrå är oerhört tufft men det blir bättre under år 2
Citera
2016-11-18, 19:15
Medlem
jag har fått en tid för en återkoppling med HR över telefon som är beräknad att ta 60 min hos EY efter att ha gjort deras onlinetester, vad innebär detta för något? vad ska jag vänta mig att de ska prata/fåga om?
Citera
2016-11-19, 02:24
Medlem
Citat:
Måste vara så då jag diskuterade med en tidigare studiekamrat som jobbat för KPMG i en större stad och har de ovannämnda villkoren. Grattis till jobbet förresten! Första året på en big-4 byrå är oerhört tufft men det blir bättre under år 2

Tack! jo, den uppfattningen har man fått under åren. Dock inget som skrämmer en, ganska väl förberedd på första, slitsamma, hundåren!
Citera
2016-11-20, 00:15
Medlem
Hur många nyanställda juniora revisorsassistenter rekryterar GT, BDO respektive Mazars varje år till Stockholms kontoret, löst räknat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in