Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nu var redovisningen rättvisande från första början ändå.
..men det vet man inte förrän man kollat.
Citat:
Revisorerna ifråga hade kunnat kolla upp processer och stickprov istället för att fippla med detaljer.
Jag ska absolut inte sitta och försvara någon bara för att han/hon arbetar i min bransch och utan att ha i princip någon insikt alls i fallet. Fel begås i denna bransch precis som alla andra. Det händer. Och om det beror på misstolkningar, dålig team-ledning, fel person på fel plats eller oavsett vad, så bör man inte se det som något representativt för en hel bransch.
Sen är det ganska ofta så att man stöter på folk som ifrågasätter inriktningen eller omfattningen på ens granskningsåtgärder, eller som vill föreslå hur det kan göras bättre. I en del fall är det befogat. I andra fall är det lång ifrån befogat och jag vågar påstå att de flesta revisorer kan revision bättre än de flesta ekonomichefer, redovisningschefer, ekonomiassistenter eller controllers. För den som tvivlar på det är jag den första att hämta Fars samlingsvolym för revisorer, 679 sidor, och Fars medlemsvolym, ytterligare 319 sidor. Där har du nästan 1 000 sidors stenhård revision. Majoriteten av vårt arbete och de åtgärder vi utför för att kunna säga att vi gjort en revision enligt god revisionssed, bygger på det som står där (rakt av eller i form av kvalificerad tolkning). Och de som skrivit den boken kan revision, trust me.
Sen kan man givetvis ha olika åsikter om hur en effektiv revision bör utföras. Men ha i åtanke att du inte har i närheten av full insikt förrän du läst ovan nämnda 1 000 sidor. Och den assistent du träffar har mest troligt blivit instruerad av någon som läst dem mer än en gång.
Citat:
Sedan har vi exemplen på revisioner som gått åt skogen iallafall, eller så var revisorerna köpta. Jag tänker på de återkommande finansskandalerna och förljugna kreditbetyg som satt en hel värld i gungning. Frågan är vad revisorerna proriterat där.
Ja, i de fallen var det definitivt något som gick fel och ett strukturellt fel i en hel byrå. Det är farligt när människor slutar tänka själva och rättar sig i leden efter ett visst företags instruktion - vare sig det är kundens instruktion eller byråns instruktion. Du kan dock vara lugn på att reglerna skärps ut något enormt de senaste 10 åren.