Citat:
Ursprungligen postat av Sadism
Tack! Nej det var något svar liknande detta jag var ute efter. Samt att du besvarade en annan skribents fråga gällande själva revisionen vilket gjorde att svaren på mina frågor föll på plats.
För att fortsätta, vilken fas tycker du är roligast att arbeta i?
Mvh
Planering + strategi- och riskbedömningen är alltid kul för den är som mest intensiv efter sommaren, då man är utvilad och redo för ett nytt revisionsår. Dock blir den tröttsam ganska snabbt.
Löpande granskning under hösten (strategi- och riskbedömning + delvis utförande) är väl inte någon direkt favorit. Ganska mycket timmar, deadlines att hålla och arbete som är viktigt för hela revisionens utfall men som det oftast är en del strul med.
Större delen av utförandefasen sker i början av våren. Intensivt men relativt kul arbete och det är här man känner att man kan pricka av stora delar av revisionsåret och börja närma sig mållinjen.
Avrapporteringsfasen är oftast inte speciellt tung. I princip klar, och redo att dra lite slutsatser, träffa ledning på företagen osv.
Skall tilläggas att ovan gäller stora bolag. Arbetar man med små så flyter faserna ihop på de enskilda uppdragen och i regel har man många uppdrag - det gör att man arbetar parallellt med alla faser under januari-juni ungefär. Hösten är istället betydligt lugnare. Det är kanske just den fördelningen över året som gör att jag hellre har en klientportfölj fokuserad på större bolag.