2011-09-25, 21:08
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roland16
Om och när du kommer in på en av The Big 4 så kommer mobil och dator inte längre vara något du bryr dig det minsta om.

Det varierar lite vid vilken ålder folk brukar bli partners. Jag har hört någonstans att runt 12-15år är standard. Ponera att de flesta börjar jobba när de är någonstans mellan 22-25 och vi landar i spannet 35-40 år. Tänk på att du inte blir partner för att du är jäkligt bra på revision, du blir partner för att du kan leverera nya affärer till din byrå. Visst ska du kunna revision men det är din förmåga att sälja som tar dig över gränsen.

Jag hörde om en kille vid en av The Big 4 som blev partner efter tio år på byrån. Det var någon sorts rekord, om det var för Sverige eller för kontoret vet jag inte. Inte en aning om hur gammal han var när han väl blev partner dock.

Det du skriver om både ålder och kriterierna för att få bli partner stämmer mycket väl. Runt 40 verkar vara den vanligaste åldern på nya partners. På min byrå brukar man lite inofficiellt prata om att det är kört om man är över 45, men jag tror säkert att rätt person med rätt omsättning kan bryta även åldersbarriären.

Jag har hört om en partner som var 32. Han hade då arbetat ca 10 år på byrån, och pluggade således in civilekonomexamen under tiden som han arbetade som revisor. Detta hör givetvis inte till den vanligaste vägen att gå.
Citera
2011-09-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Yrket som revisor är väldigt varierande och föränderligt längsmed karriärstegen. Jag vet att många lyfter på ögonbrynen när man säger det förstnämnda, men enligt mig beror det på en förlegad uppfattning att revisorn arbetar med debet/kredit och stämer av siffror hela dagarna. Så är givetvis inte fallet.

Revision kan sägas utföras i fyra olika faser - planering, strategi- och riskbedömning, utförande och avrapportering. För enkelhetens skull säger vi att jag enbart arbetar med kunder med 31/12-bokslut och inte har några stora noterade kunder som upprättar kvartalbokslut som ska granskas, samt enbart arbetar med större kunder där jag har ett team under mig. Planerings + strategi- och riskbedömningsfasen kommer då utföras primärt i augusti-september. Därefter kommer jag göra löpande granskning och kontrolltester (strategi- och riskbedömningsfasen samt delvis utförandefasen) i oktober-december, och granska bokslut (utförandefasen) samt avrapportera i januari-juni. Arbetsdagen skiljer sig markant mellan dessa olika "delar" av revisionsåret och följer i princip det som sägs i ISA (tidigare RS).

Så du får specificera din fråga lite för att jag inte ska skriva en roman här. När i tiden befinner vi oss? Jag har dessutom dagar då jag arbetar med antingen stora noterade bolag, stora onoterade bolag eller ägarledda små bolag - arbetsuppgifterna dememellan skiljer sig åt.

Tack! Nej det var något svar liknande detta jag var ute efter. Samt att du besvarade en annan skribents fråga gällande själva revisionen vilket gjorde att svaren på mina frågor föll på plats.

För att fortsätta, vilken fas tycker du är roligast att arbeta i?

Mvh
Citera
2011-09-26, 21:25
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadism
Tack! Nej det var något svar liknande detta jag var ute efter. Samt att du besvarade en annan skribents fråga gällande själva revisionen vilket gjorde att svaren på mina frågor föll på plats.

För att fortsätta, vilken fas tycker du är roligast att arbeta i?

Mvh

Planering + strategi- och riskbedömningen är alltid kul för den är som mest intensiv efter sommaren, då man är utvilad och redo för ett nytt revisionsår. Dock blir den tröttsam ganska snabbt.

Löpande granskning under hösten (strategi- och riskbedömning + delvis utförande) är väl inte någon direkt favorit. Ganska mycket timmar, deadlines att hålla och arbete som är viktigt för hela revisionens utfall men som det oftast är en del strul med.

Större delen av utförandefasen sker i början av våren. Intensivt men relativt kul arbete och det är här man känner att man kan pricka av stora delar av revisionsåret och börja närma sig mållinjen.

Avrapporteringsfasen är oftast inte speciellt tung. I princip klar, och redo att dra lite slutsatser, träffa ledning på företagen osv.

Skall tilläggas att ovan gäller stora bolag. Arbetar man med små så flyter faserna ihop på de enskilda uppdragen och i regel har man många uppdrag - det gör att man arbetar parallellt med alla faser under januari-juni ungefär. Hösten är istället betydligt lugnare. Det är kanske just den fördelningen över året som gör att jag hellre har en klientportfölj fokuserad på större bolag.
Citera
2011-09-26, 22:11
Medlem
Citat:
Planering + strategi- och riskbedömningen är alltid kul för den är som mest intensiv efter sommaren, då man är utvilad och redo för ett nytt revisionsår. Dock blir den tröttsam ganska snabbt.

Löpande granskning under hösten (strategi- och riskbedömning + delvis utförande) är väl inte någon direkt favorit. Ganska mycket timmar, deadlines att hålla och arbete som är viktigt för hela revisionens utfall men som det oftast är en del strul med.

Större delen av utförandefasen sker i början av våren. Intensivt men relativt kul arbete och det är här man känner att man kan pricka av stora delar av revisionsåret och börja närma sig mållinjen.

Avrapporteringsfasen är oftast inte speciellt tung. I princip klar, och redo att dra lite slutsatser, träffa ledning på företagen osv.

Skall tilläggas att ovan gäller stora bolag. Arbetar man med små så flyter faserna ihop på de enskilda uppdragen och i regel har man många uppdrag - det gör att man arbetar parallellt med alla faser under januari-juni ungefär. Hösten är istället betydligt lugnare. Det är kanske just den fördelningen över året som gör att jag hellre har en klientportfölj fokuserad på större bolag.

Intressant

Fortsätter..

Hur är åldersfördelningen på din byrå? Umgås ni kollegor utöver jobbet? Företagskulturen hos big4?

Mvh
Citera
2011-09-26, 22:36
Medlem
Citat:
Jo med 100 % ute hos kund menade jag i princip att du kan ha en månad där varje vardag är uppbokad hos olika kunder. Detta är långtifrån en optimal belastning, eftersom du inte hinner återhämta dig och sköta kontorssysslor i form av postärenden, uppföljningspunkter från tidigare besök. E-mail och telefon kan man ju fixa även från kundens placering men oftast behöver man några timmar på kontoret per vecka och de tenderar att bli övertid om man redan är uppbokad 8-17 hos olika kunder en längre tid.

Jag har suttit i landskap, i delat rum och i eget rum. I regel kan du få eget rum vara efter något år om du sitter på ett mindre kontor, medan det är vanligare med landskap under ganska många år på de flesta Stockholms-kontor. Kontor hos kund är mycket ovanligt, aldrig hört om det men det förekommer säkert. Jobbar du med riktigt stora kunder kanske du har ett konferensrum som teamet brukar sitta i. Är det lite mindre bolag brukar du hamna i olika konferensrum vid olika tillfällen. Är det ett riktigt litet företag så kan det variera väldigt mycket var och hur du sitter.

Jag sitter inte med på ledningsmöten. Däremot på revisionsuppstartsmöten med kunden, slutrevisionsmöten med kunden och några årsstämmor - samt så klart mängder med revisionsinterna möten. Idag träffar jag VD:s, CFO:s, ekonomichefer, redovisningschefer och controllers. I början av karriären var det mer kontakt med ekonomiassistenter, redovisningsassistenter, reskontrapersonal, controllers och ibland några personer på högre nivå.

Gällande intervjufrågor så se tidigare inlägg.

Tackar, intressant! Tänkte inte på att man såklart är på massa olika företag. Trodde först att man kanske jobbade på ett och samma projekt konstant i en månad.
Citera
2011-09-27, 02:09
Medlem
Jo, en annan fråga som bara slog mig. Betalar man själv provet för godkänd revisor eller är det något företagen står för?
Citera
2011-09-27, 19:35
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadism
Intressant

Fortsätter..

Hur är åldersfördelningen på din byrå? Umgås ni kollegor utöver jobbet? Företagskulturen hos big4?

Mvh

Svårt att uppge någon detaljerad åldersfördelning men det är en mycket stor del under 30, och en mycket liten del över 60. Generationsskiftet har kickat in på just mitt kontor så 60+ är det ont om. Och vi fyller på med ca 10 % varje år, vilket motsvarar personalomsättningen.

Jämfört med de allra flesta andra företag så finner du en väldigt ung personalstyrka hos Big 4.

Jag umgås med några kolleger utöver jobbet, dock inte mer än för party-tillfällen. Det är dock helt klart en ganska öppen atmosfär för att lära känna nytt folk - annordnas afterworks, säsongsfester, kickoffs och olika kvällsfaktiviteter.

Vad tänkte på gällande företagskulturen?
Citera
2011-09-27, 19:44
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pavillion
Jo, en annan fråga som bara slog mig. Betalar man själv provet för godkänd revisor eller är det något företagen står för?

Tack o lov står byrån helt för det. Annars hade det blivit dyrt. Det finns en anmälningsavgift hos Revisorsnämnden på 3 000 och sen kostar det 13 000 att skriva provet, ytterligare ca 5 000 att få själva diplomet. De flesta åker på en veckas utbildning precis innan provet, och den kostar 17 000 plus ev. flygbiljett och hotell i Stockholm, så säg ytterligare 10 000. Litteraturinköp går säkert på 5 000 och flyg/hotell provdagarna ytterligare 5 000. Sen bjuder vissa byråer på några dagars ledighet så där är ju några dagslöner som ska räknas med. Vissa påstår att man borde räkna med förlorad debiterbar tid också men det skulle jag säga vägs upp av att någon annan löser det, eller att du själv tar det innan/efter provet - så lite extra övertid kostar det också byrån, om inte annat. Plus att det brukar bjudas på några kvälls-seminarier på kontoret och dylikt månaderna innan. Jag skulle nog vilka påstå att runt 100 000 är en totalnota som inte är allt för orimlig, men det är såklart en mycket grov uppskattning.

Sen blir det ju gånger två om man tänkt skriva båda proven.

Inga astronomiska summor om man jämför med andra certifieringar och vidareutbildningar inom andra yrken, men inte helt gratis heller med tanke på att själva certifieringen i sig bara är en tvådagars-övning.
Citera
2011-09-27, 20:27
Bannlyst
Citat:
Tycker du att kontoavstämningar är en bagatellartad kontroll i något företag överhuvudtaget, så undrar jag vad du har för bild av rättvisande redovisning överhuvudtaget.

Återkom gärna med svar!

Nu var redovisningen rättvisande från första början ändå. Revisorerna ifråga hade kunnat kolla upp processer och stickprov istället för att fippla med detaljer. Sedan har vi exemplen på revisioner som gått åt skogen iallafall, eller så var revisorerna köpta. Jag tänker på de återkommande finansskandalerna och förljugna kreditbetyg som satt en hel värld i gungning. Frågan är vad revisorerna proriterat där.
Citera
2011-09-27, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Nu var redovisningen rättvisande från första början ändå. Revisorerna ifråga hade kunnat kolla upp processer och stickprov istället för att fippla med detaljer. Sedan har vi exemplen på revisioner som gått åt skogen iallafall, eller så var revisorerna köpta. Jag tänker på de återkommande finansskandalerna och förljugna kreditbetyg som satt en hel värld i gungning. Frågan är vad revisorerna proriterat där.

Enskilda fall är alltid svåra att kommentera utan detaljer men ingen av de större byråerna skulle lägga onödig tid på att "fippla med detaljer" om de hade ansett att kontroll av processer och stickprov hade varit tillräckliga. Byråerna är oerhört kostnadsmedvetna och vill tjäna pengar, samtidigt är det alltid en revisor som sticker ut nacken när en årsredovisning signeras. I ditt fall kan jag bara utgå ifrån att han inte hade det förtroende för underlaget som krävdes för att nöja sig med just stickprover eller processkontroller.

Skandaler såsom Enron och WorldCom i USA samt Prosolvia här i Sverige går inte att ursäkta men kom ihåg att vi inte hade haft några som helst finansiella marknader om det inte vara för att vi har revision.
Citera
2011-09-28, 00:25
Medlem
Vad debiterar Big 4 i timmen?

Partner, Auktoriserad, Godkänd och Assistent?
Citera
2011-09-28, 16:48
Medlem
Tack för dina grymma tips Boze!

Skickade in mina ansökningar i måndags och har redan lyckats landa två Big4-intervjuer i Stockholm under nästa vecka

Känns ju lite nervöst nu, men ska försöka hålla mig lugn och avslappnad. Har du förresten någon koll på hur lång tid det brukar ta innan man får kontraktsförslag efter en lyckad intervju?
Och hur bör man klä sig på intervjun? Kostym, skjorta och slips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in