2012-03-20, 21:21
Medlem
Boze eller annan med insikt. Vi har sett i tråden var ingångslöner och löneutveckling för audit sidan är, har ni någon aning om hur det ser ut på Advisory sidan? Liknande, högre?
Citera
2012-03-20, 21:28
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rfvasd
Lite nyfiken på hur viktigt det är vilket universitet man pluggat på för att få anställning på nån av de big4? Vad är din uppfattning, är det mest människor från stockholm, göteborg, lund som anställs eller kanske är det inte av någon jättevikt var man studerat?

Tack på förhand.

Inom min byrå har olika orter också olika prio-universitet. Men prio-universitet förekommer definitivt och det innebär att kontoret ifråga lägga tid och pengar på att marknadsföra sig mot just det universitetet, och att det följdaktligen också rekryteras något mer från just det universitetet. Så är det åtminstone inom min byrå och jag gissar att det är likadant på de andra.

Däremot långt ifrån sagt att det är en nödvändighet att plugga på ett priouniversitet för att få anställning på en viss ort. Själv gick jag inte på ett sådant universitet sett till vilket kontor jag sedan anställdes av. Ibland kan det också vara en fördel att sticka ut. Precis som vi konstaterat tidigare i tråden så är det en mängd faktorer som spelar in när man får anställning, dvs. du varken står eller faller med ditt val av universitet.
Citera
2012-03-20, 21:39
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEEEXT
Har länge gått i tankarna om att bli revisor och kommer troligtvis att börja studera civilekonom-programmet till hösten. Hur ser det ut med förflyttning till utlandet inom Big4? Jag tänker främst på att mycket lagar skiljer sig mellan länderna och att man genom en förflyttning till utlandet blir mindre kvalificerad, eller kanske inte kvalificerad alls?
Kort sagt, hur svårt är det och vad krävs för att göra en internationell karriär som revisor?

Alla Big 4 är ju globala och att du hamnar hos en internationellt förankrad arbetsgivare råder det ingen tvekan om.

Däremot vill jag mena att Big 4 grovt överdriver den internationella mobiliteten i sin marknadsföring. Jag minns själv hur snacket gick när representanter besökte mitt universitet, och som student trodde man att det efter några år skulle gå att flytta till något annat land och jobba några år. Åtminstone var det den bild jag, och många med mig, fick på den tiden. Och nu står jag där själv och försöker sälja samma bild i kontakter med potentiella rekryter. Eftersom jag är anonym här vill jag dock gå ut med något högre grad av realism. En majoritet, säg 90 %, av de som börjar hos oss hamnar aldrig utomlands. Det beror i de flesta fall på att intresset inte finns - det kanske aldrig har funnits, eller så har det försvunnit med familj, trygghet etc. Men en del av dem vill iväg men kommer inte iväg eftersom det är så invecklat och krävs så mycket av en själv för att man ska komma iväg (jag återkommer till detta längre ner). De resterande 10 % kommer i regel iväg på kortare assignments, t.ex. 3 månader över en högsäsong, och de gör det i regel inte förrän efter 3 avkarade år i branschen eller mer (ibland betydligt mer). Således är det långt ifrån så att man börjar hos Big 4, jobbar något år och sedan finner sig själv på NY-kontoret.

De som åker iväg har i regel fått driva frågan aktivt med sin chef på sina utvecklingssamtal under några år, och därefter handlar det om en kombination av tur och drivenhet för att komma igenom en formell ansökningsprocess som inkluderar bland annat uttagning baserat på interna ratings, rekommendationer och intervjuer. Jag har sett flera mycket lyckade fall där folk hamnat både i Australien, New York och London under flera års tid, men de har alla fått kämpa hårt för att nå dit. Och det är inte alltid de kunnat välja själv heller.

Så det är helt klart en tuff resa. Men om man verkligen vill så går det. Och gör man det, så kommer man tillbaks med en enorm styrka - det är nog få saker man kan göra inom denna branschen som är så meriterande som att åka utomlands. Det beror på saker som ökad pondus och självsäkerhet, men också på teknisk utveckling i form av ökade kunskaper inom metodik (som är global och styr i princip hela verksamheten, där många länder är betydligt bättre än Sverige), redovisning och den interna organisationer.
Citera
2012-03-20, 21:41
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av man5on26
Jag har varit på intervju i totalt 3 steg på en av de stora fyra. Den tredje intervjun hade jag nu i fredags där jag fick träffa en partner och två kontorschefer. Hur var din rekryteringsprocess? eller om någon annan vill dela med sig av sina erfarenheter do tell.

Tyckte jag gjorde ett bra intryck och gav bra svar på frågorna jag fick, kanske skulle pratat lite mer. Intervju tiden som var satt från början var 1.5h men vi höll bara på i 45 min. Vet inte hur jag ska tolka det

Min fråga är om det är läge höra av sig ifall de kommit fram till beslut eller ska man vänta? Gått 6 dagar nu och inte hört nåt. Någon som har erfernhet av detta?

Hör dom ens av sig till kandidater som inte gått vidare i processen eller får man själv ta reda på det?
Förstår detta är högst individuellt och stort sett omöjligt svara på. Kanske bara är jag som är sugen på skriva av mig

Tack för mig!

Hur gick det?

Jag tror aldrig det är fel att höra av sig efter intervjun. Absolut inte direkt, men att låta det gå en vecka och sen på något snyggt sätt återkoppla är nog bra.

Min egen rekryteringsprocess var inte speciellt formaliserad. Jag träffade först en gruppchef på tu man hand, därefter en kontorschef och en HR-person ca en vecka senare. Sedan fick jag besked dagen efter. Gjorde prov och så men hörde samtidigt från andra som gått en betydligt mer "formaliserad" process.
Citera
2012-03-20, 21:43
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Absolut! Du har helt rätt, har frågat nu och även fått svar!

Har dock två andra frågor

Nr 1. Ponera att jag jobbar på en byrå med endast en kandidat i bagaget och jag känner att det enda jag vill här i livet är att bli auktoriserad revisor. Då måste jag alltså läsa ett fjärde år, s.k magisterår utöver min arbetstid så jag uppfyller revisorsnämndens utbildningskrav. Korrekt? (självklart är det fem års arbetslivserfarenhet också)

Nej, du kan i nuläget bli godkänd revisor med enbart en kandidat. För att bli auktoriserad krävs en magister. Det pågår just nu en diskussion om att slå ihop dessa båda titlar till en, och då gissar jag personligen på att de högre utbildningskraven kommer bi gällande. I så fall måste du läsa upp en magister vid senare tillfälle, ja.

Citat:
Nr2 Hur vanligt är det med "utlandstjänstgöring"? Hur söker man till detta rent praktiskt?
Är det bara de mest ambitiösa/duktiga medarbetare som får göra detta? Har ni själva varit intresserade att testa på utlandet? ja/nej varför?

Tack för en bra tråd!

Se mitt tidigare inlägg nu precis. Men jo, det är i regel de ambitiösa personerna som får för sig att åka utomlands och som lyckas landa ett sådant assignment.
Citera
2012-03-20, 21:48
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niwssen
Kanoninitiativ att starta denna tråd!

Bonze, har du någon erfarenhet eller kunskap genom yrkesbekanta gällande löneutveckling på en av de "fyra stora" som inte tillämpar övertidsersättning. Min erfarenhet säger att kontoren i de större städerna inte har med detta i avtalet men en högre ingångslön, ca: 27 -28K. Tror du man kan dra paralleller till din utveckling om 3 - 4K/år?

Det stämmer att ingångslönen är högre på de byråer/kontor där övertidsersättning inte ges. Om utvecklingen är densamma vågar jag tyvärr inte uttala mig om, har ingen insikt i det. Någon annan som vet?

Citat:
Ursprungligen postat av niwssen
En sak till, vad är förhållandet till tatueringar på din arbetsplats. Jag pratar inte om en liten tribal på axeln utan hela armar och bröst. Finns det någon uttalad kod mot tatueringar eller är det var o ens ensak så länge man är en bra revisor, med allt vad det nu innebär, innehar social kompetens och ett driv för byrån?

Ha det bra och tack igen!

Intressant fråga. Just på mitt kontor lyser tatueringarna med sin frånvaro, kan inte minnas att jag någonsin sett en där. Men det betyder ju inte att de inte finns. Jag tror du gör bäst i att kanske ta det lite cool med dem i början, dvs. vik inte upp skjortan och gå inte barbröstad på kontoret. Om du sedan känner att det accepteras så kör på. Men som sagt, tror du kan komma undan med att helt enkelt inte visa dem och i så fall är det ju inget problem. Mig veterligen finns det ingen uttalad kod mot tatueringar, däremot finns det gott om konservativa människor i det äldre gardet (inte nödvändigtvis i det yngre). Kanske dumt att utmana deras värderingar innan du fått chansen att visa vad du går för. Är du en bra revisor vågar jag påstå att de inte kommer bry sig för då finns det andra saker som spelar med roll, t.ex. att de drar nytta av din kompetens.
Citera
2012-03-20, 21:55
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mister89
2. Spontant känner jag mig ganska negativt inställd till det, varför vet jag inte.
Skatteregler/Handelsrätt, olika kriterier för Revisorer i olika länder, svårigheten att etablera sig och sedan återigen göra det(Ens kundstock).
Jag har för mig att jag läst om någon som har gjort det dock.

Ska bli intressant att höra vad Boze säger.

Du har en poäng men jag vill mena att det inte stämmer riktigt. Alla Big 4 är globala i sitt arbetssätt vilket innebär att det finns en global metodik som alla skall följa - i regel är andra länder, t.ex. UK och USA, bättre på denna än vad vi i Sverige är. Åker man utomlands kommer man tillbaks som en metodikguru.

Därtill skiljer sig idag inte kriterierna för revisorer nämnvärt åt mellan länder. De som arbetar på Big 4 gör det i enlighet med ISA - International Standard of Auditing. Och skulle det finnas lokala avvikelser, så är det bara något som du blir starkare av som revisor när du återvänder till Sverige.

Gällande svårigheten att etablera sig (kundstocksmässigt) så är det givetvis så att det försvårar något när man är borta från hemmaplanen. Av den anledningen åker de flesta innan det att de byggt upp en stor kundstock, t.ex. under år 3-6. Skulle man ha kunder så går det att behålla dem från distans om man inte är allt för långt borta (kan dock finnas byråpolicies om det). Och i annat fall kan man låta en revisorssuppleant skriva på under tiden som man är borta. Eller så ger man bort dem, och plockar åt sig nya när man kommer tillbaks med all sin utlandserfarenhet.

Vad gäller skatteregler så är det helt klart så att det skiljer sig mellan länder, men som revisor arbetar man främst med redovisning och hur skatter hanteras redovisningsmässigt skiljer sig inte nämnvärt. Själva skattereglerna kommer inte vara något man fokuserar på under sin utlandstjänstgöring och även om man kanske missar lite på hemmaplanen så vågar jag påstå att det inte är något större tapp om man jämför med det man gynnas av under utlandstjänstgöringen. Ett stort område att gynnas på är nämligen redovisningsregler, t.ex. kan man få möjligheten att arbeta mer med IFRS, US GAAP eller någon annan GAAP som man sedan har nytta av att kunna på hemmaplan (man kanske arbetar mycket med tyska klienter, t.ex.).
Citera
2012-03-20, 21:57
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 77an
Boze eller annan med insikt. Vi har sett i tråden var ingångslöner och löneutveckling för audit sidan är, har ni någon aning om hur det ser ut på Advisory sidan? Liknande, högre?

Det ligger högre, men jag vågar inte säga hur mycket. Oftast har de inte övertidsersättning vilket bör vägas in. Jag tror att en senior inom revision som är ambitiös och arbetar en del timmar tjänar mer än en senior inom Advisory, beaktat övertiden.

Någon annan som vet?

Tror även det är bra om du specificerar vilken del av Advisory du menar. Finns ju t.ex. IT, management consulting, ingenjörer etc.
Citera
2012-03-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boze
Det ligger högre, men jag vågar inte säga hur mycket. Oftast har de inte övertidsersättning vilket bör vägas in. Jag tror att en senior inom revision som är ambitiös och arbetar en del timmar tjänar mer än en senior inom Advisory, beaktat övertiden.

Någon annan som vet?

Tror även det är bra om du specificerar vilken del av Advisory du menar. Finns ju t.ex. IT, management consulting, ingenjörer etc.
Har sökt och gått vidare inom IT Advisory på en av Big Four i Stockholm.
Har även sökt revision men de ser mer negativt på att jag just nu endast har en kandidat i redovisning (saknar magistern). Den av Big Four jag har sökt tillhör de som inte har övertid för revisorer heller som jag förstått det så då borde man åtminstone ligga några tusenlappar över dem då?

Om man är på en byrå som saknar övertid, kan man då kompensera sig något genom t.ex. längre semester på sommaren? Hört en del rykten om detta.
Citera
2012-03-20, 22:02
Medlem
Och för övrigt, tack för en mycket bra och informativ tråd, såväl Boze som andra som varit med och bidragit.
Citera
2012-03-20, 22:10
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Har sökt och gått vidare inom IT Advisory på en av Big Four i Stockholm.
Har även sökt revision men de ser mer negativt på att jag just nu endast har en kandidat i redovisning (saknar magistern). Den av Big Four jag har sökt tillhör de som inte har övertid för revisorer heller som jag förstått det så då borde man åtminstone ligga några tusenlappar över dem då?

Om man är på en byrå som saknar övertid, kan man då kompensera sig något genom t.ex. längre semester på sommaren? Hört en del rykten om detta.

Gratulerar.

Förvånar mig lite att det verkar läggas så mkt värdering i kandidat/magister nuförtiden, jag har tidigare varit av uppfattningen att det inte är några problem att börja med revision med en kandidat i bagaget men det verkar onekligen som att det kan sätta käppar i hjulet.

Ja du bör ligga högre i ingångslön om du inte har övertidsersättning. Dock vet jag från min egen byrå att IT inte har övertidsersättning, så det kan nog vara så på lite olika håll just vad gäller den inriktningen.

Vet att någon byrå har kompenserat utebliven övertid just med semesterersättning. Det kan också finnas olika lokala avtal. Tror att IT på min byrå har samma semesterrätt som alla andra. En kompensation du kan få är bonus - det är dock något som blir aktuellt i regel först när du når senior-nivå (i många fall först på manager-nivå).
Citera
2012-03-20, 22:11
Medlem
Bozes avatar
Citat:
Och för övrigt, tack för en mycket bra och informativ tråd, såväl Boze som andra som varit med och bidragit.

Kul att folk är intresserade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in