Citat:
Ursprungligen postat av NEEEXT
Har länge gått i tankarna om att bli revisor och kommer troligtvis att börja studera civilekonom-programmet till hösten. Hur ser det ut med förflyttning till utlandet inom Big4? Jag tänker främst på att mycket lagar skiljer sig mellan länderna och att man genom en förflyttning till utlandet blir mindre kvalificerad, eller kanske inte kvalificerad alls?
Kort sagt, hur svårt är det och vad krävs för att göra en internationell karriär som revisor?
Alla Big 4 är ju globala och att du hamnar hos en internationellt förankrad arbetsgivare råder det ingen tvekan om.
Däremot vill jag mena att Big 4 grovt överdriver den internationella mobiliteten i sin marknadsföring. Jag minns själv hur snacket gick när representanter besökte mitt universitet, och som student trodde man att det efter några år skulle gå att flytta till något annat land och jobba några år. Åtminstone var det den bild jag, och många med mig, fick på den tiden. Och nu står jag där själv och försöker sälja samma bild i kontakter med potentiella rekryter. Eftersom jag är anonym här vill jag dock gå ut med något högre grad av realism. En majoritet, säg 90 %, av de som börjar hos oss hamnar aldrig utomlands. Det beror i de flesta fall på att intresset inte finns - det kanske aldrig har funnits, eller så har det försvunnit med familj, trygghet etc. Men en del av dem vill iväg men kommer inte iväg eftersom det är så invecklat och krävs så mycket av en själv för att man ska komma iväg (jag återkommer till detta längre ner). De resterande 10 % kommer i regel iväg på kortare assignments, t.ex. 3 månader över en högsäsong, och de gör det i regel inte förrän efter 3 avkarade år i branschen eller mer (ibland betydligt mer). Således är det långt ifrån så att man börjar hos Big 4, jobbar något år och sedan finner sig själv på NY-kontoret.
De som åker iväg har i regel fått driva frågan aktivt med sin chef på sina utvecklingssamtal under några år, och därefter handlar det om en kombination av tur och drivenhet för att komma igenom en formell ansökningsprocess som inkluderar bland annat uttagning baserat på interna ratings, rekommendationer och intervjuer. Jag har sett flera mycket lyckade fall där folk hamnat både i Australien, New York och London under flera års tid, men de har alla fått kämpa hårt för att nå dit. Och det är inte alltid de kunnat välja själv heller.
Så det är helt klart en tuff resa. Men om man verkligen vill så går det. Och gör man det, så kommer man tillbaks med en enorm styrka - det är nog få saker man kan göra inom denna branschen som är så meriterande som att åka utomlands. Det beror på saker som ökad pondus och självsäkerhet, men också på teknisk utveckling i form av ökade kunskaper inom metodik (som är global och styr i princip hela verksamheten, där många länder är betydligt bättre än Sverige), redovisning och den interna organisationer.