Citat:
Ursprungligen postat av biriboy
Vill börja med att tacka för denna fina tråd som gett mig väldigt mycket info inför mitt karriärsval efter studierna. Jag vet att du redan varit inne på detta tidigare i tråden, men jag undrar lite mer specifikt hur utbildningsmöjligheterna är om man jobbar på big4. Är det verkligen så att man kan bli en kvalificerad controller efter 2-3 år som revisorsassistent i bagaget?
Jag är snart klar med min civilekonomutbildning, mina kurser har varit inriktade mot revisorspåret och jag kommer uppfylla Revisorsnämndens krav för auktorisation. Jag trivs väldigt bra med redovisning men känner att jag hade passat bättre på ett vanligt företag än på en revisionsbyrå. Tycker du att det vore smart att börja som revisorsassistent för att sedan byta spår? Kommer jag som revisorsassistent få den kunskapen vad gäller affärsystem osv som en controller har? Tack för svar.
Hello
Kvalificerad controller - jag är lite osäker på vad du lägger i det begreppet. Det finns ju vissa controller-certifieringar, och dessa kräver mig veterligen viss relevant arbetslivserfarenhet. Jag tror inte (men vet inte säkert) att erfarenhet som revisorsassistent kan räknas in. Inte heller innebär ett jobb som revisorsassistent att du får några praktiska controller-erfarenheter som skulle göra dig till en kvalificerad controller efter några år.
Om du har magkänslan att du trivs bättre på ett bolag utanför revisionsbranschen, så är mitt råd att gå på lite events annordnade av Big 4 samt motsvarande annordnat av andra bolag, för att se om känslan kvarstår. Gör den det så sök dig utanför revisionsbranschen. Man ska i alla lägen söka sig till en arbetsplats man tror man kommer trivas på. Det är det bästa för din hälsa, din karriär och din arbetsgivare.
Därmed inte sagt att man kan tvivla, och ändå söka sig till revisionsbranschen för att prova på. Det är inget fel att göra det, om det finns visst hopp om att man kommer gilla det. Men om du vet med dig att du inte kommer gilla det, så sök något annat.
Vad beträffar kunskaper i affärssystem etc. så är det ingen tvekan om att revisorsassistenter blir otroligt duktiga efter några år vad gäller revision, interna kontroller, redovisning, bokföring, årsredovisningar, vissa associationsrättsliga frågor, viss företagsbeskattning osv. På samma vis blir controllers efter några år väldigt duktiga på kalkylering, budgetuppföljningar, ekonomisk planering, specifika affärssystem, intern rapportering, prognosarbete osv. Det är alltså två inriktningar på de första åren av sin karriär. Det finns inget som säger att du inte kan hoppa mellan dessa inriktningar, och har stor nytta av det du lärt dig från det andra spåret, men man bör skilja på vilka färdigheter/kunskaper man trots allt förvärvar. Du nämner specifikt affärssystem, och där är det ingen tvekan om saken att 3-åriga controllers är betydligt mer bevandrade än vad 3-åriga revisorsassistenter är. Controllers arbetar hands on med detta på daglig basis, det gör inte revisorsassistenter. Däremot besitter inte controllers samma redovisningskunskaper, t.ex., vilket gör att du som revisorsassistent oftast har värde med dig i bagaget om du väljer att bli controller efter några år.