2014-12-01, 10:47
Medlem
Kemifråga! Bestämning av Energiomsättning, KEMI1

Hejsan! Jag har fastnat på ett par frågor i ett övningsblad vi fick från läraren (KTH) och undrar om någon snäll själ skulle kunna hjälpa mig med dessa frågor?

1. 6,00 g kalciumklorid löses i 50,0 g vatten. Temperaturen hos vattnet stiger från 22,0 grader Celsius till 43,4 grader Celsius.
a) Är reaktionen exoterm eller endoterm?

Reaktionen är __________________

b) Beräkna den energi som omsätts. Tänk på att ange om energi avges eller upptas.
Lösningens specifika värmekapacitet är 4,18 J/(g K). Redovisa fullständig lösning!

c) Beräkna per mol upplöst kalciumklorid. Tänk på att ange rätt tecken och rätt enhet.

ΔH = __________________

2. Urinämne förekommer förutom i urin även i ischoklad och tandkräm, då under namnet karbamid. (”Urinämne” gör sig inte så bra i en innehållsförteckning för godis).
När urinämne hamnar i munnen och löser sig i saliven ger det en känsla av kyla i munnen. Vad beror det på? Förklara!

Tack på förhand!!
2014-12-01, 10:59
Medlem
Hejsan! Jag har fastnat på ett par frågor i ett övningsblad vi fick från läraren (KTH) och undrar om någon snäll själ skulle kunna hjälpa mig med dessa frågor?

1. 6,00 g kalciumklorid löses i 50,0 g vatten. Temperaturen hos vattnet stiger från 22,0 grader Celsius till 43,4 grader Celsius.

(jag tror att det kan vara en endoterm reaktion eftersom att energi behövs för att höja vattnets temperatur)

b) Beräkna den energi som omsätts. Tänk på att ange om energi avges eller upptas.
Lösningens specifika värmekapacitet är 4,18 J/(g K). Redovisa fullständig lösning!

c) Beräkna per mol upplöst kalciumklorid. Tänk på att ange rätt tecken och rätt enhet.

ΔH = __________________

2. Urinämne förekommer förutom i urin även i ischoklad och tandkräm, då under namnet karbamid. (”Urinämne” gör sig inte så bra i en innehållsförteckning för godis).
När urinämne hamnar i munnen och löser sig i saliven ger det en känsla av kyla i munnen. Vad beror det på? Förklara!

Tack på förhand!!
2014-12-01, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mrkartel

ΔH = __________________

Tack på förhand!!

1. a) Reaktionen är exoterm, eftersom att temperaturen ökar, alltså avges energi.
2. Reaktionen är endoterm, eftersom att temperaturen troligen lär minska, alltså upptas energi. Det sker en reaktion i kombo med att karbamid kommer i kontakt med salivet i munnen (H2O).
2014-12-01, 13:18
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:

(jag tror att det kan vara en endoterm reaktion eftersom att energi behövs för att höja vattnets temperatur)

ΔH = __________________

Tack på förhand!!

1,En reaktions som -avger- energi är exoterm (temperaturen höjs). Hade temperaturen sjunkit istället hade den varit endoterm tex. när natriumklorid (bordssalt) löses i vatten. (tänk att du behöver *tillsätta* energi för att reaktionen skall fortgå), i många fall räcker inte värmen i omgivningen utan du behöver tillsätta energi/värme med tex. en brännare eller värmeplatta.

2, Ureaexemplet är precis som mitt ovan med NaCl, fast med urea istället. Det sker en endoterm reaktion när urean löser sig i vatten, Urea är mycket hygroskopiskt och vill *verkligen* ha vattnet.
2014-12-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
1,En reaktions som -avger- energi är exoterm (temperaturen höjs). Hade temperaturen sjunkit istället hade den varit endoterm tex. när natriumklorid (bordssalt) löses i vatten. (tänk att du behöver *tillsätta* energi för att reaktionen skall fortgå), i många fall räcker inte värmen i omgivningen utan du behöver tillsätta energi/värme med tex. en brännare eller värmeplatta.

2, Ureaexemplet är precis som mitt ovan med NaCl, fast med urea istället. Det sker en endoterm reaktion när urean löser sig i vatten, Urea är mycket hygroskopiskt och vill *verkligen* ha vattnet.

Tack så hemskt mycket!!
2014-12-01, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonyma-Klubben
1. a) Reaktionen är exoterm, eftersom att temperaturen ökar, alltså avges energi.
2. Reaktionen är endoterm, eftersom att temperaturen troligen lär minska, alltså upptas energi. Det sker en reaktion i kombo med att karbamid kommer i kontakt med salivet i munnen (H2O).

Tack så hemskt mycket!!
2014-12-01, 21:00
Medlem
Kan DU något om Kemi/entalpiändringar? Kolla hit!! Behov av hjälp!

Hejsan allihop!

Jag sitter fast på en fråga som ska vara besvarad tills imorgon, så skulle uppskatta om någon kunde hjälpa mig på traven lite!!

Frågan lyder såhär:
6,00 g kalciumklorid löses i 50,0 g vatten. Temperaturen hos vattnet stiger från 22,0 grader Celsius till 43,4 grader Celsius. Beräkna den energi som omsätts. Tänk på att ange om energi avges eller upptas.

SÅHÄR GJORDE JAG:

q = c * m * ∆T
q= 4,18 * 10^3 * 0,056 kg * 21,4 K
q= 5009,312 J

Har jag räknat rätt här nu? (Tog massan av kalciumkloridet + vattnet och omvandlade till kg, samt temperaturförändringer i kelvin)

Så undrar dom även:
Beräkna per mol upplöst kalciumklorid. Tänk på att ange rätt tecken och rätt enhet.

ΔH = __________________

Denna har jag fastnat på riktigt hårt, jag har ingen aning hur jag ska räkna ut detta, kan någon snäll själ förklara hur man tar sig till när man ska räkna ut entalpiändringen??

Tack på förhand!!
2014-12-01, 21:09
Medlem
Räkna ut hur många mol 6 gram CaCl2 är
2014-12-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omarstrollin
Räkna ut hur många mol 6 gram CaCl2 är

Okej det kan jag göra, vad ska jag göra men det sen?? Hur kan det hjälpa mig att räkna ut delta H?
2014-12-01, 23:10
Medlem
Citat:
Okej det kan jag göra, vad ska jag göra men det sen?? Hur kan det hjälpa mig att räkna ut delta H?

Uppdatering: Jag räknade ut att 6g Kalciumklorid är 0,0540 mol, jag vet att jag ska ta H(produkter) - H(reaktanter), men vet inte vad jag ska lägga in här.
2014-12-02, 19:31
Medlem
Intermolekylära bindningar.

Hej, inbitna kemister.

Jag håller på med en laborationsrapport, högre gymnasial nivå, som behandlar intermolekylära bindningar. Till laborationsrapporten kommer jag behöva väldigt mycket bilder som illustrerar några intermolekylära bindningar, någon som har ett tips på vart jag kan rita dem alternativt finna dem?

T.ex.

Hur lösningen av dessa ämnen ser ut och hur bindningarna ser ut:
CuSO4+H2O
KMnO4+H2O
I_2+C7H16

Jag kan självfallet rita dem, det är inget aber. Problemet är att det blir slarvigare och ser inte lika tydligt och vetenskapligt ut, vilket trots allt, är målet med en laborationsrapport.

Det vore, om någon vet, kan eller vill, trevligt med bra tips som kan hjälpa.
2014-12-03, 01:53
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokrstar
Har en Kemi 2 fråga!

a) Addition b) Substitution c) Elimination
d) Kondensation e) Polyaddition f) Dehydrogenering

Reaktion:
1) 2C2H5OH → C2H5–O–C2H5 + H2O
2) CH3–CHOH–CH3 → CH3–CH=CH2 + H2O
3) CH3–CH2–CH3 + Br2 → CH3–CHBr–CH3 + HBr
4) CH3–CH=CH2 + HCl → CH3–CHCl–CH3

Jag ska para ihop dessa. Jag fick två av fyra rätt, och mitt svar va:

Reaktion 1) Kondensation då H2O frigörs
Reaktion 2) Kondensation då H2O frigörs
Reaktion 3) Polyaddition, då additionsreaktion kräver dubbelbindning.
Reaktion 4) Addition, slås ihop till en molekyl.

Vilka två var rätt, vilka två var fel och först å främst, VARFÖR? Kan fortfarande inte lösa denna.
Du har fel på nr. 2 och nr. 3. En kondensationsreaktion innebär att två molekyler slås ihop samtidigt som H2O frigörs, vilket sker i 1 men ej i 2. Reaktion 2 är en eliminationsreaktion. Reaktion 3 är en substitionsreaktion, där du byter ut en väteatom mot en bromatom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in