2010-10-03, 13:00
Medlem
pokereves avatar
Vore tacksam för en utförlig förklaring !!!

Hur gör man 1 l 0,2 M buffert med pH 4,35 från en 2 M kaliumacetatlösning och koncentrerad, ren ättiksyra (täthet 1,05 kg/l)?

Mvh
2010-10-03, 14:37
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Windows7an
Kaliumnitrat är just salpeter
Stubin har jag hemma från småraketer. Kol har jag tyvärr redan det med.

Något annat ? Är färsk inom området, så har svårt att veta vad jag har för annat som kan vara användbart. Järnoxid kan iofs vara användbart med hmm... men behövs så fruktansvärt lite.

Kaliumperklorat används till allt möjligt, så om du tänker börja med lite mer avancerade saker, särskilt sånt som brinner olika färger, är det bra att ha. Fast då vill man ju gärna i samma veva beställa lågfärgande ämnen, bindmedel, klorgivare etc etc. När jag började, skaffade jag alla kemikalier för Veline's färgsystem (utom för primen).
Annars kan du titta på olika metallpulver, en nypa titan eller ferrotitan i en s/s- eller svartkrutsraket ger en vacker gnistsvans.
2010-10-04, 15:55
Medlem
NickaNyfikens avatar
Hur räknar man ut antalet atomer i 8,0 mol järn?
2010-10-04, 15:59
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
Hur räknar man ut antalet atomer i 8,0 mol järn?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Avogadros_tal
2010-10-04, 18:21
Medlem
Upphettning av natriumvätekarbonat

Har haft en labb som gick ut på att få fram vad som händer om man hettar upp natriumvätekarbonat. Fanns tre möjliga alternativ till vad som händer:
a) NaHCO3(s) -> NaOH (s) + CO2 (g)

b) 2NaHCO3(s) -> Na2O (s) + H2O (g) + 2CO2(g)

c) 2NaHCO3(s) -> Na2CO3 (s) + H2O (g) + CO2 (g)

Föreupphettning vägde saltet 3,893 g och efter 1,837 g. Genom att använda sambandet molmassa=massa/substansmängd får jag fram att det bör vara alternativ A. Problemet är att en lätt googling visar att det ska vara alternativ C. Finns det någon chans att upphettning av natriumvätekarbonat kan leda till natriumhydroxid och koldioxid?

Värden som användes
NaHCO3 g/mol 84,008
2NaHCO3 g/mol 168,016
NaOH g/mol 40,008
Na2O g/mol 62,000
Na2CO3 g/mol 106,000

Molmassa = 0,046 mol

Första tråden här så om det är dåligt formulerat ber jag om ursäkt på förhand
2010-10-04, 19:08
Medlem
Jomazis avatar
Räknat in kristallvatten?
2010-10-04, 20:53
Medlem
Olivertwists avatar
Antag att du ställer i ordning fyra akvarier med innehåll enligt alternativen nedan.
Akvarierna nedan sluts så att de blir lufttäta och förvaras därefter en dag i dagsljus. I vilket akvarium finns det mest syre när det blir kväll?

A) Vatten B) Vatten och grön vattenväxt C) Vatten och fiskar D) Vatten, fiskar och grön vattenväxt

Snabb hjälp uppskattas!
2010-10-04, 21:16
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivertwist
Antag att du ställer i ordning fyra akvarier med innehåll enligt alternativen nedan.
Akvarierna nedan sluts så att de blir lufttäta och förvaras därefter en dag i dagsljus. I vilket akvarium finns det mest syre när det blir kväll?

A) Vatten B) Vatten och grön vattenväxt C) Vatten och fiskar D) Vatten, fiskar och grön vattenväxt

Snabb hjälp uppskattas!

Många tänker inte på att växterna tar upp syre ur vatten på nätterna. Som bekant tar fiskar upp syre genom cellandning dygnet om. Eftersom frågan är ställd så att växterna har fått ljus under hela perioden bör de skapat ett överskott av syre. Alltså borde det finnas mest syre i B).

Morgonen efter skulle jag dock inte bli alltför förvånad om fiskarna hittades döda, om sådana var i.
2010-10-05, 12:11
Medlem
aftonlusens avatar
Har ett par frågor gällande:

Hur varmt vatten kommer att påverka korrosion av järn?
Generellt, om järn finns både ovan och under vattenytan, vilket kommer att korrodera snabbast och mest?
2010-10-05, 14:00
Medlem
Informationstexten ur labben. Det jag undrar är om denna ö.h.t. kan tänkas vara relevant när kalibreringen genomfördes genom att väga upp vattnet som har pipetterats ut i en bägare som var tarerad på en analysvåg.

Tycker de känns väldigt märkligt. :/
2010-10-05, 17:55
Medlem
Nickels avatar
Jag har fått totalt hjärnstopp här och förstår mig inte på en differentiering, så om någon vänlig själ skulle kunna upplysa mig skulle jag bli glad

I länken finns en uppgift och facit till uppgiften, vad jag inte hänger med på är hur dom differentierar tillståndsekvationen.

Länk: http://sv.tinypic.com/r/2vtqnuw/7

Tack

/Nickel
2010-10-06, 00:43
Medlem
Gymnasie Kemi A frågor

Hoppas jag inte har öppnat ämnet på fel ställe eller gjort nåt misstag. Men det är så att jag undrar några saker som jag skulle vilja ha hjälp med.

Reaktionsbenägenhet
Metallegenskaper
Atomradie

samt.
kunna förklara vad ett linjespektra är och varför det varierar mellan
olika grundämnen
och
kunna förklara vad en katalysator är

dessa skulle jag vilja att någon hjälper mig med, är tvungen att redogöra det och skulle vilja ha lite hjälp.

Tack i förhand.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in