2014-06-05, 15:53
Medlem
Ännu en kemi fråga

Hej kan någon hjälpa mig me denna

Hur många kol- respektive väteatomer finns det i följande ämnen?

a) 3-etylhexan (2 p)

b) 2-metyl-6-etyloktan (2 p)

c) 5-etyl-2-hepten (2 p)
2014-06-05, 16:00
Medlem
Cyklohexanals avatar
Försök själv, det är inte precis svåra saker. Jag tänker inte ge dig svaren på en hemläxa/hemtenta i alla fall.
2014-06-05, 16:01
Medlem
Klart jag försöker själv.
Dessutom är det en gammal tenta jag försöker lösa
2014-06-05, 16:09
Medlem
Duramaters avatar
a)8 C, 18 H
b)11 C, 24 H
c)9 C, 18 H
2014-06-05, 18:56
Medlem
Vuxenporrs avatar
Du kommer att faila jävligt hårt om du inte försöker förstå vad du gör istället för att bara söka svaren. Du ska få lite sökord:

protoner i kärnan = atomnummer
elektronkonfiguration, eng: "electron configuration"
ädelgasstruktur
2014-06-05, 21:25
Medlem
Bigorexias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yasmin05
Är det någon som har gjort hemlaborationen i naturkunskap B via hermods

I samband med kapitlet om fetter, kolhydrater och proteiner har du genomfört hemlaborationen Identifiera kolhydrater och proteiner.

INLEDNING: Att undersöka om det finns kolhydrat (= socker och stärkelse) eller
protein i olika matvaror görs med hjälp av färgindikatorer. Stärkelse ger mörkblå
färg med jodlösning. Protein ger en intensivt lila färg med kopparsulfat i basisk
lösning.
Huvuddelen av experimenten i detta kapitel går ut på att undersöka om det finns
kolhydrat (= socker och stärkelse), protein och fett i olika matvaror.
Socker och protein ger båda vackra färger med koppar i basisk lösning. Med socker
bildas gulröd kopparoxid när man värmer provet; med protein får man en intensivt
lila färg utan att värma.
Stärkelse ger mörkblå färg med jod.

Troligen inte, men skriv de frågor du har. Vi är flera som kan svaren på dem utan att för den sakens skull har gjort laborationen.

Citat:
Ursprungligen postat av StudentBROOR
Hej! Skulle behöva hjälp med dessa kemi uppgifter, någon vänlig själ som skulle kunna lösa de åt mig? Jag behöver nämligen vara klar med detta senast imorgon.

Tack snälla! Kram

6.Vätgas reagerar med syrgas enligt formeln 2H (nedsänkt till 2) + O (nedsänkt till 2) →2H(nedsänkt till 2) O .

a) Vilken substansmängd vätgas behövs minst för reaktion med 0,060 mol syrgas?

b) Vilken substansmängd vatten bildas av 0,060 mol syrgas?

Reaktionsformeln 2 H2 + O2 → 2 H2O utläses som 2 mol vätgas (H2) reagerar med 1 mol syrgas (O2) och bildar 2 mol vatten (H2O). Utifrån det bör du kunna klura ut svaren på dina frågor.
2014-06-05, 21:36
Medlem
Det där är ju grundläggande saker du inte ens behöver tänka för att förstå. Skulle gå snabbare att läsa en halv sida i kemiboken än att göra en tråd på flashback.

Om du inte förstår det där efter att ha försökt läsa kapitlet kommer du inte klara kursen.

I alla fall, ädelgasstruktur innebär att det yttersta skalet är fullt. En atom kan ge ifrån eller ta upp elektroner och bilda ädelgasstruktur genom till exempel elektronparbindning och jonförening.
2014-06-05, 21:42
Medlem
1. För att lösningen blivit basisk.
2. Inte helt hundra men om jag minns rätt så brukar låg temperatur under högt tryck vara det vinnande konceptet.
2014-06-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Bas + syra. Kolsyra är en syra som reagerar med basen. Produkten har ett namn. Och den är oftast relativt stabil så koldioxiden kan inte smita. Kan du räkna ut vad produkten heter?

Basen är hydroxidjoner och produkten är vatten.
2014-06-05, 22:48
Medlem
Hej! Skulle behöve lite hjälp med några kemiuppgifter i kemi 1.

1. A)
hur många mol silveratomer finns det i ett smycke som väger 8.3g (silver är 108u)

B) Hur mycket väger samma mängd guldatomer ( guld är 197 u )

2. Beräkna masshalten syre ttruckt i procent för pbo

P = 31u B = 10.8 u och O = 16u

3. 2.0dm^3 av en lösning innehåller 0.50 mol natriumjoner, vilken är lösningens koncentration av natriumjoner?

Jag har en aninng om hur man löser 1 och 2 och att man ska använda sig av c = n/v på uppg 3 men är inte helt säker på hur man gör, skulle vara snällt med lite hjälp
2014-06-05, 23:04
Medlem
Fieldleafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldofdestiny

HA + Xbas ---> H2O + XA

H2CO3 + 2NaOH --> Na2CO3 + H2O

Dvs du har neutraliserat syran och gjort lite nyttigt natriumkarbonat.

/Fieldleaf
2014-06-06, 08:27
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldofdestiny

Karbonat är produkten (se ovan). Man kan inte kalla vattnet för produkt då vattnet bara återbildats från vatten som ingick i lösningen från början. Vattnet har agerat som katalysator. Det varken konsumeras eller produceras i nettoreaktionen. Använder ovan exempel för att illustrera.

Na2O + H2O -> 2 Na+ + 2OH-
CO2 + 3 H2O -> 2 H3O+ + CO3 2-

2 Na + 2OH- + 2 H3O+ + CO3 2- -> Na2CO3 + 4H2O

Kryssa bort allt vatten och du få bara

Na2O + CO2 -> Na2CO3 (aq)

där (aq) indikerar att reaktionen endast kan ske med vatten som katalysator. Inget vatten konsumerat eller producerat. NaOH är "förpreparerat" Na2O.

Na2CO3 är också basiskt så det höjer pH:t i en lösning. Nästa läxfråga till dig: om Na2CO3 är en bas, vad händer med en karbonat eller kolsyra om man sänker pH:t?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in