Hej,
Jag håller på och skriver en betygsgrundande laboration och tänkte precis skicka in min laboration, men kände mig lite osäker och fick en klump i magen.
Tänkte att jag kollar om någon här kan bekräfta att jag tänkt rätt och om inte kanske är villig att instruera mig något?
Här kommer lite info som är nödvändig.
Kopparplåt och svavelpulver värmdes upp i en degel. Det som är känt att ett ämne svaveloxid bildas och ett ännu okänt ämne som vi genom kemiska beräkningar ska lyckas lista ut.
- Jag ska skriva upp en obalanserad formel med en utav produkterna är ? alltså CuxSy.
Vikter (g):
Degel: 16,93
Koppar: 0,83
Svavel: 1,75
Svavel + koppar: 2,58
Efter förbränning svavel + koppar: 1,06
Så här har jag alltså försökt lösa problemet.
M(S): 32,1 g/mol
M(Cu): 63,5 g/mol
n(S): 1,75/32,1 = 0,054 mol
n(Cu): 0,83/63,5 = 0,013 mol
Våra angivna vikter i tabellen ovan visar att 0,83 g koppar reagerar med 1,75 g svavel för att bilda det nya ämnet om 1,06 g. Vi kan utifrån tabellen och våra beräkningar notera att det återfinns differenser mellan produktens totala vikt och reaktanternas totala vikt. Skillnaden där emellan uppgår till 1,52 g. Det torde då rimligt att anta att 1,52 gram förbränts och bildat någon form av gas, i detta fall giftiga svaveloxider varför testet utförts i dragskåp. Den ena produkten är alltså känd, då den anges i laborationsinstruktionerna samt då en gasbildning identifierats under förbränningen.
En obalanserad reaktionsformel:
S + Cu + O2 -----/-----> CuxSy+ SO2
Det är rimligt att anta att differensen mellan vikten innan förbränning och efter förbränning om 1,52 g reagerat med syre för att bilda svaveloxider, då det är en känd produkt med ovan angivna beteckning (SO2). Därmed har endast ca 0,23 g svavel reagerat med koppar för att bilda produkten med en ännu okänd molekylformel.
0,23 g svavel har substansmängden 0,0072 mol (0,23/32,1=0,00716) då torde koppar om 0,83 g fortfarande finnas kvar med en substansmängd om 0,013 mol. Varför den empiriska formeln bestäms enligt följande; 0,00716/0,0013 = 0,53 ≈ ½. Det här resultatet innebär att i ämnet finns kopparatomer och svavelatomer i proportionen 2:1. Cu1S torde vara en utav produkterna med hänsyn till vårt resultat av proportionen.
Det är nu lättare för oss att balansera formeln då vi vet slutprodukternas empiriska formel.
En balanserad reaktionsformel:
S + 2Cu + O2 --------> Cu2S + O2
Detta underlättar för oss nu när vi vill beräkna substansmängden av det nya ämnet:
M(Cu2S): 159,1 g/mol
m(Cu2S): 1,06 g
n(Cu2S): 1,06/159,1 = 0,0067 mol.