2014-06-06, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Karbonat är produkten (se ovan). Man kan inte kalla vattnet för produkt då vattnet bara återbildats från vatten som ingick i lösningen från början. Vattnet har agerat som katalysator. Det varken konsumeras eller produceras i nettoreaktionen. Använder ovan exempel för att illustrera.

Na2O + H2O -> 2 Na+ + 2OH-
CO2 + 3 H2O -> 2 H3O+ + CO3 2-

2 Na + 2OH- + 2 H3O+ + CO3 2- -> Na2CO3 + 4H2O

Kryssa bort allt vatten och du få bara

Na2O + CO2 -> Na2CO3 (aq)

där (aq) indikerar att reaktionen endast kan ske med vatten som katalysator. Inget vatten konsumerat eller producerat. NaOH är "förpreparerat" Na2O.

Na2CO3 är också basiskt så det höjer pH:t i en lösning. Nästa läxfråga till dig: om Na2CO3 är en bas, vad händer med en karbonat eller kolsyra om man sänker pH:t?

Jag skulle starkt misstänka att det är ett antal felskrivningar i formlerna. Na2O (natriumoxid) finns förvisso men jag antar att det är NaOH (natriumhydroxid) som avses

(aq) betyder att man har en vattenlösning av saltet och har inget med katalysator eller annat att göra.

Dessutom så kan vatten visst vara en produkt i reaktioner.
T.ex HCl + NaOH -> NaCl + H2O
2014-06-06, 11:49
Medlem
Citat:
Karbonat är produkten (se ovan). Man kan inte kalla vattnet för produkt då vattnet bara återbildats från vatten som ingick i lösningen från början. Vattnet har agerat som katalysator. Det varken konsumeras eller produceras i nettoreaktionen. Använder ovan exempel för att illustrera.

Na2O + H2O -> 2 Na+ + 2OH-
CO2 + 3 H2O -> 2 H3O+ + CO3 2-

2 Na + 2OH- + 2 H3O+ + CO3 2- -> Na2CO3 + 4H2O

Kryssa bort allt vatten och du få bara

Na2O + CO2 -> Na2CO3 (aq)

där (aq) indikerar att reaktionen endast kan ske med vatten som katalysator. Inget vatten konsumerat eller producerat. NaOH är "förpreparerat" Na2O.

Na2CO3 är också basiskt så det höjer pH:t i en lösning. Nästa läxfråga till dig: om Na2CO3 är en bas, vad händer med en karbonat eller kolsyra om man sänker pH:t?

Jag förstår inte varför Natrium och oxoniumjoner (som gör det surare) är med i reaktionerna överhuvudtaget; ska det inte vara enbart kolsyra som man ska utgå från som huvudsakligen är det viktigaste för att kunna resonera kring det? Att när man tillsätter hydroxidjoner till kolsyran får man både vätekarbonat o vatten; som är därför det inte bubblar.
Senast redigerad av goldofdestiny 2014-06-06 kl. 11:52.
2014-06-06, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goldofdestiny
Jag förstår inte varför Natrium och oxoniumjoner (som gör det surare) är med i reaktionerna överhuvudtaget; ska det inte vara enbart kolsyra som man ska utgå från som huvudsakligen är det viktigaste för att kunna resonera kring det? Att när man tillsätter hydroxidjoner till kolsyran får man både vätekarbonat o vatten; som är därför det inte bubblar.

Man har tryckt i mycket CO2 i vattnet (drickan) en liten del av CO2 löser sig i vatten och bildar kolsyra H2CO3. Kolsyran är sur och reagerar med vatten enl följande.
H2CO3 + H2O -> HCO3- + H3O+
Detta är anledningen till att kolsyrat vatten har svagt surt pH.
Öppnar man nu flaskan så kommer överskottet CO2 som man tryckt ner i vätskan bubbla bort.

Om man tillsätter en bas, t.ex NaOH så kommer hydroxiden att reagera med H3O+ som i sin tur ger ett underskott av kolsyra. För att få balans i systemet igen kommer mer CO2 lösa sig och bilda ny kolsyra/H3O+ som kan reagera med ny NaOH osv.
Eftersom CO2 på detta sättet konsumeras av syra/bas reaktioner minskar bubblandet.
2014-06-06, 13:15
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
(aq) betyder att man har en vattenlösning av saltet och har inget med katalysator eller annat att göra.

Ooops... Skulle skrivit (H20) i parentesen istället.

Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Jag skulle starkt misstänka att det är ett antal felskrivningar i formlerna. Na2O (natriumoxid) finns förvisso men jag antar att det är NaOH (natriumhydroxid) som avses

Dessutom så kan vatten visst vara en produkt i reaktioner.
T.ex HCl + NaOH -> NaCl + H2O

Och var kommer NaOH ifrån? Du tycker inte att vatten krävs för att man ska få fram det? Hur man än tillverkar det så har det gått åt vatten antingen som Na2O, metallisk Na eller ur elektrolys. Har man NaOH så har man en komponent med vatten med sig så inte ens med saltsyra så har man tillverkat vatten. Du har bara återvunnit det.
2014-06-06, 13:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldofdestiny

Har du kolsyra så har du hydroxoniumjoner. Det är en komponent i av syran. Natriumhydroxid var bara ett exempel på en bas som ger hydoxidjoner i vattenlösning. Du kan inte enbart ha hydroxidjoner. De måste komma från något. Jag har inte receptet på Coca Cola i huvudet så jag tog med det exemplet. Har för mig att det finns ett E-nummer som "surhetsreglerare" och det kan vara något slags buffertämne. Buffertar har förmågan att hålla kvar ett pH värde trots att man häller i en syra eller en bas. Vätekarbonater är buffertar.
Senast redigerad av Sadoman 2014-06-06 kl. 13:27.
2014-06-06, 13:38
Medlem
Citat:
Ooops... Skulle skrivit (H20) i parentesen istället.

Och var kommer NaOH ifrån? Du tycker inte att vatten krävs för att man ska få fram det? Hur man än tillverkar det så har det gått åt vatten antingen som Na2O, metallisk Na eller ur elektrolys. Har man NaOH så har man en komponent med vatten med sig så inte ens med saltsyra så har man tillverkat vatten. Du har bara återvunnit det.

Spelar ingen roll om du skriver (H2O) istället för "aq" Vattnet i den här frågan är både lösningsmedel (inaktivt) och startmaterial när det reagerar med CO2 i första steget.

Ja om nu ska se ände till baka till hur sakerna framställs så är det möjligen inte en produkt.
När man pratar om en produkt i en reaktion menar man det som bildas på högersidan av pilen oavsett om man i något steg tidigare för att framställa något av startmaterialen. Om det nu är så att vatten (eller vilken förening som helst) ingår på båda sidorna i en reaktion har den ingen betydelse och kan tas bort (kan möjlgen finnas något undantag men kommer inte på något just nu).
2014-06-06, 15:56
Medlem
Funtasys avatar
Brönsteds koncept - förvirrande

Hej Fb!

Jag kan verkligen inte förstå den här frågan och undrar ifall ni kan hjälpa mig med den?

Brönsted koncept känner jag till men jag tycker det är svårt att peka ut vilka ämnen som skulle kunna passa in i teorin på rak arm. Finns det några gemensamma nämnare man ska kolla efter (exempelvis att alla innehåller H eller liknande?)

4. Select a group of acids according to Brönsted concept:
a) CH3COO–, HCl, H2O, HCO3–
b) HCl, H2O, NH4+, HS–
c) H2SO4, Cl–, H3O+, CH3NH2
d) H2CO3, CH3NH2, H3O+, HCl

Tack på förhand!

PS. Kan hända att jag har placerat tråden fel.
2014-06-06, 16:03
Medlem
Vuxenporrs avatar
löstagbara H:n.
2014-06-06, 16:14
Medlem
Funtasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vuxenporr
löstagbara H:n.

Tack!
Hur vet man vad ett löstagbart H är då?
2014-06-06, 17:34
Medlem
Funtasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krallmaestro
Hej! Skulle behöve lite hjälp med några kemiuppgifter i kemi 1.

1. A)
hur många mol silveratomer finns det i ett smycke som väger 8.3g (silver är 108u)
m/M=n => 8,3/108 = 0,0769 mol

B) Hur mycket väger samma mängd guldatomer ( guld är 197 u )
M*n=m => 0,0769*197=15,14 g

2. Beräkna masshalten syre ttruckt i procent för pbo

P = 31u B = 10.8 u och O = 16u
Tror de menar PbO? Inte PBO? I alla fall addera totalen och dividera med O

3. 2.0dm^3 av en lösning innehåller 0.50 mol natriumjoner, vilken är lösningens koncentration av natriumjoner?

Jag har en aninng om hur man löser 1 och 2 och att man ska använda sig av c = n/v på uppg 3 men är inte helt säker på hur man gör, skulle vara snällt med lite hjälp

C=N/V => 0,5/2=0,25 mol/L
2014-06-06, 17:40
Medlem
Funtasys avatar
Behöver hjälp med några frågor:

Where does the metal react with acid to form salt?
a) H2SO4 + Al
b) H2SO4 + Pb
c) H2SO4 + Cu
d) H2SO4 + Ag

Answer:
a & b
b & d
c & d
a & d ?

Jag misstänker att det är Cu och Ag alltså "c & d" eftersom de är metaller medans de andra bara är halvmetaller typ?
Metals + acids -> salt + hydrogen

Någon som är mer insatt i detta?

En annan fråga:
Discoloration of KMnO4 appears in tube No: (sedan en massa ämnen. Svara om ni är pigga på att hjälpa mig med denna frågan så skriver jag ner alla ämnen)

Men först och främst: Hur vet man ens i vilka reaktioner en diskoloration sker?

Tack!
2014-06-06, 22:11
Medlem
Funtasys avatar
Någon som vet hur man löser denna frågan också?

Water solution of acid (formula HR) contains 0.2 mol R-
and 2 mol of undissociated HR
molecules. Degree of dissociation is equal:

a) 0.091 b) 0.100 c) 0.182 d) 0.200

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in