2014-06-03, 11:37
Medlem
Är det någon som har gjort hemlaborationen i naturkunskap B via hermods

I samband med kapitlet om fetter, kolhydrater och proteiner har du genomfört hemlaborationen Identifiera kolhydrater och proteiner.

INLEDNING: Att undersöka om det finns kolhydrat (= socker och stärkelse) eller
protein i olika matvaror görs med hjälp av färgindikatorer. Stärkelse ger mörkblå
färg med jodlösning. Protein ger en intensivt lila färg med kopparsulfat i basisk
lösning.
Huvuddelen av experimenten i detta kapitel går ut på att undersöka om det finns
kolhydrat (= socker och stärkelse), protein och fett i olika matvaror.
Socker och protein ger båda vackra färger med koppar i basisk lösning. Med socker
bildas gulröd kopparoxid när man värmer provet; med protein får man en intensivt
lila färg utan att värma.
Stärkelse ger mörkblå färg med jod.
2014-06-03, 12:04
Medlem
jonte123s avatar
1. Nej vattnet kokar bort, natriumhydroxiden är kvar (karbonat) destillering bör vara en fungerande metod för att rena vattnet.

3. Antar att det som åsyftas är att syran i tomatsoppan kan lösa ut metall i burken ex aluminum.
Hade det inte stått specifikt om tomatsoppa hade man även kunnat tänka sig att ta upp bisfenol a eller botulism.

4. Finns väl förklarat om du googlar lite, läs ex här http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Elektrolys
2014-06-03, 17:09
Medlem
Man fick lista ut att tomaterna var fettlösliga. Vad innebär det då?
2014-06-03, 17:35
Medlem
1. Nej, destillation bör vara en tillförlitlig metod dock.
2. bohrs modell?
3. botulinumtoxin
4. Nej, jag avskyr oxidation/reduktion och kommer inte gräva i mitt minne efter den tråkiga kunskapen.
2014-06-04, 16:31
Medlem
2 SISTA UPPGIFTER KVAR ATT GÖRA.
Skulle vara jätte tacksam för hjälp med dessa. A-uppgifter. Resonemang.

1: Varför bubblar inte Coca Cola när man höjer pH-värdet till 8?

2: 2 SO2 + O2 ---> 2 SO4 är en exoterm reaktion.
Hur bör tryck, temperatur och koncentrationer av SO2 och O2 vara för att man ska få ut så lite energi som möjligt men så mycket SO4 som möjligt?

2014-06-04, 19:35
Medlem
Hej! Skulle behöva hjälp med dessa kemi uppgifter, någon vänlig själ som skulle kunna lösa de åt mig? Jag behöver nämligen vara klar med detta senast imorgon.

Tack snälla! Kram

6.Vätgas reagerar med syrgas enligt formeln 2H (nedsänkt till 2) + O (nedsänkt till 2) →2H(nedsänkt till 2) O .

a) Vilken substansmängd vätgas behövs minst för reaktion med 0,060 mol syrgas?

b) Vilken substansmängd vatten bildas av 0,060 mol syrgas?
2014-06-04, 21:35
Medlem
Kemi, kolsyra & koldioxid

Varför bubblar inte Coca Cola när man höjer pH-värdet till 8?

Har fastnat på den här frågan, jag har tänkt lite kring hur t.ex. kolsyran i colan kan påverkas av ämnet som höjer pH-värdet. Då det inte kan bildas koldioxid och därför inte heller bubblor efter att colan har blivit basiskt. Är det inte så? Körde fast här, någon som kan hjälpa mig. Skulle vara tacksam för hjälp.
2014-06-04, 22:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Jo jag tycker det låter som att du tänkt rätt.
2014-06-05, 02:06
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldofdestiny
Varför bubblar inte Coca Cola när man höjer pH-värdet till 8?

Har fastnat på den här frågan, jag har tänkt lite kring hur t.ex. kolsyran i colan kan påverkas av ämnet som höjer pH-värdet. Då det inte kan bildas koldioxid och därför inte heller bubblor efter att colan har blivit basiskt. Är det inte så? Körde fast här, någon som kan hjälpa mig. Skulle vara tacksam för hjälp.

Bas + syra. Kolsyra är en syra som reagerar med basen. Produkten har ett namn. Och den är oftast relativt stabil så koldioxiden kan inte smita. Kan du räkna ut vad produkten heter?
2014-06-05, 14:22
Medlem
Kemi frågor

Hej!
Kan någon hjälpa mig med denna fråga?

Namnge följande salter!

a) NaCl

b) AlBr3

c) Fe2O3
2014-06-05, 14:46
Medlem
Om du bara söker på namnen på google får du upp svaren direkt.
2014-06-05, 14:51
Medlem
Löste den, tack!

denna då?
En atom som inte uppfyller oktettregeln kan uppnå ädelgasstruktur på två sätt; beskriv hur detta kan uppnås för grundämnet som har 8 protoner i kärnan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in