2014-03-05, 16:27
Medlem
Ostpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Du har 3 kg kolatomer.
a. Dividera detta på atomvikten för kol, så får du veta hur många mol kol du har.
b. På varje kolatom kommer det sitta två syreatomer. Multiplicera antalet mol kol med två för att få antalet mol syre.
c. Multiplicera antalet mol syre med syrets atomvikt. Nu vet du hur många kg syre som ingår.
d. Addera dina 3 kg kol med syrets vikt, och du vet vad den bildade CO2-gasen har för total massa.

Det enklaste sättet är att räkna ut heptans molekylvikt, sen räkna ut hur många mol heptan du har, räkna ut hur mycket syre som går åt för att förbränna varje mol, och till slut räkna ut hur mycket syrgas som behövs totalt.

a. Först behöver du heptans molekylvikt. Addera 7 gånger kolets atomvikt med 16 gånger vätets atomvikt.
b. Sen behöver vi veta hur många mol heptan vi har. Dividera 48 kg med heptanets molekylvikt från a.
c. Vi behöver också vi veta hur många mol syre som går åt för att förbränna ett mol heptan. För varje kolatom går två syreatomer åt, enligt C+O2->CO2. Två vätatomer delar på en syreatom enligt 2H+O->H2O. Altså tar du antalet kolatomer gånger två, pluss antalet väteatomer delat med två.
d. Nu behöver vi veta hur många mol syre som går åt totalt. Multiplicera antalet mol syre för varje mol heptan (c) med antalet mol heptan som vi har (b).
e. Slutligen vill vi veta massan till denna mängd syre. Multiplicera antalet mol syre vi kom fram till, med syrets atomvikt.

Hoppas detta gör att du förstår ungefär hur saker och ting hänger ihop. Om det blir knas någonstans, visa hur du har tänkt och räknat.

Vad menar du med atomvikt? Är det samma sak som atommassa?

Ska denna formel vara inblandad?: 1 u = 1,6605 · 10 upphöjt till -27 kg och isf hur?
Senast redigerad av Ostpung 2014-03-05 kl. 16:52.
2014-03-05, 17:12
Medlem
weedfields avatar
Hejsan skulle behöva hjälp med en Kemi 1 uppgift. Har läst kapitlet i boken som ska beröra det här ämnet men lyckas inte komma fram till hur man gör.

a) Skriv reaktionsformeln för fullständig förbränning av etan, C2H6
b) Beräkna massan syre som behövs för förbränning av 1,0 kg etan.

Skulle uppskatta fullständiga lösningar så jag lär mig hur man gör det. Tack så mycket!
2014-03-05, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedfield
Hejsan skulle behöva hjälp med en Kemi 1 uppgift. Har läst kapitlet i boken som ska beröra det här ämnet men lyckas inte komma fram till hur man gör.

a) Skriv reaktionsformeln för fullständig förbränning av etan, C2H6
b) Beräkna massan syre som behövs för förbränning av 1,0 kg etan.

Skulle uppskatta fullständiga lösningar så jag lär mig hur man gör det. Tack så mycket!

Jag kommer dessvärre inte ge dig fullständiga lösningar. Reaktionen ser ut så här:

C2H6 + O2 --> CO2 +H2O

Balansera får du göra själv.

För att räkna ut B måste du ta reda på hur många kol av etan du har och sedan använda molförhållandet av etan:syre
2014-03-05, 20:06
Medlem
weedfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Jag kommer dessvärre inte ge dig fullständiga lösningar. Reaktionen ser ut så här:

C2H6 + O2 --> CO2 +H2O

Balansera får du göra själv.

För att räkna ut B måste du ta reda på hur många kol av etan du har och sedan använda molförhållandet av etan:syre

Tusen tack för hjälpen
2014-03-05, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostpung

Ska denna formel vara inblandad?: 1 u = 1,6605 · 10 upphöjt till -27 kg och isf hur?

Ja det är ett synonym. Det borde du veta om du läser kemi

Atomvikt användes mer förr, det moderna tilltalet är atommassa.
2014-03-05, 20:50
Medlem
Ostpungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckiamdead
Ja det är ett synonym. Det borde du veta om du läser kemi

Atomvikt användes mer förr, det moderna tilltalet är atommassa.

Okej, tackar
2014-03-05, 21:18
Medlem
pyro860s avatar
Hej!

Jag behöver en referens till hur många gram sukros som förbrukas/minut/gram jäst.

Känns som jag letat mig blå senaste timmen... Är det någon som vet var man kan hitta detta?

Tack på förhand!
2014-03-05, 22:22
Medlem
IsraelWatchs avatar
Någon som har en aning om varför en kolatom har en större radie än t.ex. en syreatom?
2014-03-05, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelWatch
Någon som har en aning om varför en kolatom har en större radie än t.ex. en syreatom?

Kol har en lägre effektiv kärnladdning dvs. elektroner hålls lösare än i syreatomen ---> större atomradie.

Syre har större kärnladdning och de två extra elektronerna i 2p-orbitalen avskärmar inte tillräckligt.
Elektroner hålls hårdare ---> mindre atomradie.

Det är lite luddigt men det går att räkna ut Zeff med matematiska modeller.
Generellt ökar atomradien går man går till vänster i periodiska systemet. Även med ökande huvudkvanttal dvs. nedåt i periodiska systemet.
2014-03-06, 08:59
Medlem
Middlemans avatar
Citat:
Du kan se samma fenomen på de flesta forum som handlar om vetenskap. Det handlar först och främst om en ovilja att skedmata andra med färdiga lösningar. En person som skedmatas kommer bara att fortsätta behöva skedmatas, och kommer aldrig att lära sig något nyttigt.
Vi tycker det är KUL att lära oss saker, och lära ut saker. Vi vill sprida våra kunskaper och lära andra att bli lika kunniga. Vi vill att andra också ska tycka det är kul, intressant och givande. Vi vill inte att det vi håller på med ska vara något konstigt, mystiskt eller outgrundligt - såna tankar är oförenliga med vetenskap och forskning.
Vi vill lära andra att tänka själv, förstå saker, kunna klura ut egna svar och bli mer vetenskapliga. Om jag med min "novell" ger TS en aha-upplevelse, eller iaf. en lite bättre förståelse för vad som händer och hur han hittar svaren, kan jag känna att jag har gjort något bra.

Det kan vara svårt att förklara vad som driver oss för någon som inte redan förstår det, men jag har iaf. försökt med detta.

Kemi kan användas till så mycket kul. Mina kunskaper om just det TS frågar om, kommer från min hobby med potatiskanoner. Jag ville räkna ut exakt hur mycket gasol som ska i en PET-flaska för att skjutsa iväg potatisen så långt som möjligt, och jag är glad att jag träffade på människor på olika forum som var beredda att lära mig hur jag gjorde detta, istället för att jag fick gå till dom och be om en siffra var enda gång jag behövde en ny uträkning.

Ursäkta att jag går lite OT, men detta var det bästa jag läst på länge. När man själv vill är det inga problem att lära sig saker. Därför krävs det lärare i skolorna som kan föra över den känslan till eleverna, så att de brinner av eget intresse istället för att bara söka Quick-fixar och snabba lösningar på allt.
Senast redigerad av Middleman 2014-03-06 kl. 09:02.
2014-03-06, 12:23
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Middleman
Ursäkta att jag går lite OT, men detta var det bästa jag läst på länge. När man själv vill är det inga problem att lära sig saker. Därför krävs det lärare i skolorna som kan föra över den känslan till eleverna, så att de brinner av eget intresse istället för att bara söka Quick-fixar och snabba lösningar på allt.
Tack för det, min kemilärare i åttan var en inspiration för mig. Jag har funderat lite på om jag skulle bli kemilärare själv, men just nu är jag datortekniker.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostpung

Atomvikt=atommassa ja, förlåt att jag rör ihop vikt och massa ibland.
Du behöver inte använda formeln. Vad du behöver veta är att ett mol av ett visst grundämne, innehåller lika många atomer som ett mol av ett annat grundämne.
Och för grundämnen gäller att du hittar antal mol genom att dela massan (i gram) med atommassan. Så som vi gjorde med grillkolet i första uppgiften.

För molekyler, är molmassan = summan av atommassan för alla ingående atomer, som vi räknade ut i andra uppgiften. Där la vi ihop 7 kol och 16 väte för att få veta hur mycket ett mol heptan väger.

Ett mol heptan innehåller lika många molekyler, som ett mol syre (eller ett mol väte, eller ett mol bly) innehåller atomer.
2014-03-06, 20:27
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Tack för det, min kemilärare i åttan var en inspiration för mig. Jag har funderat lite på om jag skulle bli kemilärare själv, men just nu är jag datortekniker.

Atomvikt=atommassa ja, förlåt att jag rör ihop vikt och massa ibland.
Du behöver inte använda formeln. Vad du behöver veta är att ett mol av ett visst grundämne, innehåller lika många atomer som ett mol av ett annat grundämne.
Och för grundämnen gäller att du hittar antal mol genom att dela massan (i gram) med atommassan. Så som vi gjorde med grillkolet i första uppgiften.

För molekyler, är molmassan = summan av atommassan för alla ingående atomer, som vi räknade ut i andra uppgiften. Där la vi ihop 7 kol och 16 väte för att få veta hur mycket ett mol heptan väger.

Ett mol heptan innehåller lika många molekyler, som ett mol syre (eller ett mol väte, eller ett mol bly) innehåller atomer.

Lite OT men tror du skulle bli en utomordentligt bra kemilärare .

En bra liknelse för att förstå mol är att tänka på det på samma sätt som dussin. Det spelar ingen roll om du har 12 ägg eller 12 bilar, du har fortfarande ett dussin av varje. På samma sätt blir det med mol fast lite större tal. Men det spelar ingen roll om du har xenon eller väte, du har fortfarande lika många. Helt enkelt en viss mängd av någonting, oavsett vad det råkar vara.

Jag har märkt att folk som har svårt att förstå molbegreppet innan fattar direkt när man jämför med dussin eller tjog.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in