Citat:
Ursprungligen postat av
Middleman
Ursäkta att jag går lite OT, men detta var det bästa jag läst på länge. När man själv vill är det inga problem att lära sig saker. Därför krävs det lärare i skolorna som kan föra över den känslan till eleverna, så att de brinner av eget intresse istället för att bara söka Quick-fixar och snabba lösningar på allt.
Tack för det, min kemilärare i åttan var en inspiration för mig. Jag har funderat lite på om jag skulle bli kemilärare själv, men just nu är jag datortekniker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ostpung
Vad menar du med atomvikt? Är det samma sak som atommassa?
Ska denna formel vara inblandad?: 1 u = 1,6605 · 10 upphöjt till -27 kg och isf hur?
Atomvikt=atommassa ja, förlåt att jag rör ihop vikt och massa ibland.
Du behöver inte använda formeln. Vad du behöver veta är att ett mol av ett visst grundämne, innehåller lika många atomer som ett mol av ett annat grundämne.
Och för grundämnen gäller att du hittar antal mol genom att dela massan (i gram) med atommassan. Så som vi gjorde med grillkolet i första uppgiften.
För molekyler, är molmassan = summan av atommassan för alla ingående atomer, som vi räknade ut i andra uppgiften. Där la vi ihop 7 kol och 16 väte för att få veta hur mycket ett mol heptan väger.
Ett mol heptan innehåller lika många molekyler, som ett mol syre (eller ett mol väte, eller ett mol bly) innehåller atomer.