2015-10-20, 20:19
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AceTZ
Tjena! Som rubriken lyder skulle jag vilja veta en bladning där man blandat en vätska med ett fast ämne. Skulle också behöva veta en bladning mellan gas och vätska Döm mig inte för att jag inte kan kemi
1, Oboy.
2, läsk. "tänkte på någon form av magsjuka här först."
2015-10-20, 20:23
Medlem
I korngränserna mellan metallkristallerna är inte sammansättningen lika som på de stora exponerade ytorna. Där kan därför skyddande tillsatser (det som gör järn till rostfritt stål) förekomma i lägre halt samtidigt som föroreningar kan vara ansamlade i högre halt och då får korrosionsangreppet lättare fäste där.
2015-10-20, 20:48
Medlem
Bladning? är du säker på att du inte menar blandning? Eller är bladning en kemisk term jag inte känner till?
2015-10-21, 17:11
Medlem
Quicksandts avatar
I reaktionen mellan väteperoxid och kobolt(II)joner då kobolt(III)joner och vatten bildas.
Kan väteperoxid agera som ligand? för i denna reaktion är det väl en reduktant som avger elektroner?
2015-10-21, 17:26
Medlem
Betrakta reaktionen N2(g) +O2(g)⇌ 2NO(g).De molära entropierna för kvävgas, syrgas och kväveoxid är 191.6, 205.1, respektive 210.6 JK−1mol−1 vid 25 °C och 1 bar. Bildningsentalpin för NO(g) är ΔHf =90.4 kJ/mol vid 25°C och 1 bar. Förhållandet mellan partialtrycken av kvävgas och syrgas kan alltid antas vara pN2/pO2 = 5.

a) Beräkna den termodynamiska jämviktskonstanten K samt partialtrycket av NO i reaktionsblandningen vid 25 °C och 1 bar.

Har räknat ut K, men förstår inte hur man räkna ut partialtrycket för NO2.

K=(p(NO2))^2 / (5 * (p(O2) * p(O2))

(roten ur (K))*5 = p(NO2) / p(O2)

men här har vi två obekanta?
2015-10-23, 07:53
Medlem
Jag har kört fast på balanseringen av en redoxreaktion.

HNO3 + CU2O --> CU(NO3)2 + NO + H20

1 5 -2 1 -2 ? ? -2 2 -2 1 -2
H N O3 + CU2O --> CU(N O3)2 + N O + H20

Det är kopparoxiden som ställer till det, på höger sida vet jag exempelvis att det är 6 syreatomer (O3)2. För att molekylen ska vara oladdad måste CU och N tillsammans uppgå till +12. Men där kör jag ordentligt fast
2015-10-23, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vattnet klyver bindningen: http://2012books.lardbucket.org/books/principles-of-general-chemistry-v1.0/section_18/f574f030712b50f72c75ab7b0ebcd468.jpg

Vi börjar såhär: hur många neutroner har en endaste väteatom? När du luskat ut detta är det ekvivalent med antalet neutroner i 1g vätgas (hint 1)

Hint 2: antal neutroner = masstalet - atomnumret

Vad är det för reaktionstyp? Sn1?
2015-10-23, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Vad är det för reaktionstyp? Sn1?
Sur esterhydrolys.
Ses som en acyl substitution och inte inom vanliga sn1/sn2-kategorin. Lite invecklad mekanism.
https://chemistry.boisestate.edu/richardbanks/organic/esterhydrolysisacidic.gif
2015-10-23, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Sur esterhydrolys.
Ses som en acyl substitution och inte inom vanliga sn1/sn2-kategorin. Lite invecklad mekanism.
https://chemistry.boisestate.edu/richardbanks/organic/esterhydrolysisacidic.gif

Så mekanismen faller alltså inte under Sn1 eller Sn2? På vilken nivå introduceras mekanismen för en sur esterhydrolys? Varför är den invecklad?
2015-10-23, 22:17
Medlem
Varför bildas egentligen salicylsyra och ättiksyra när man låter acetylsalicylsyra stå i fuktig miljö? Jag förstår formeln för reaktionen, men vad är det för mekanism och varför sker den här reaktionen?
2015-10-23, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AceTZ
Tjena! Som rubriken lyder skulle jag vilja veta en bladning där man blandat en vätska med ett fast ämne. Skulle också behöva veta en bladning mellan gas och vätska Döm mig inte för att jag inte kan kemi

Om du blandar diväteoxid (vatten) med kaliumklorid kommer du få en saltlösning som består av kalium- och kloridjoner samt vattenmolekyler. Detta är alltså en blandning där man blandat en vätska, i det här fallet vatten, med ett fast ämne som i det här fallet är kaliumklorid. En blandning mellan en gas och en vätska är exempelvis om du löser koldioxid (CO2) i flytande vatten (H2O) vilket bildar kolsyra (H2CO3).
2015-10-23, 22:33
Bannlyst
Citat:
Så mekanismen faller alltså inte under Sn1 eller Sn2? På vilken nivå introduceras mekanismen för en sur esterhydrolys? Varför är den invecklad?

Är nog först i grundkurser i organisk kemi på universitet.
I gymnasiet pratar man väl knappt om reaktionsmekanismer eller ritar sådana.

Citat:
Varför bildas egentligen salicylsyra och ättiksyra när man låter acetylsalicylsyra stå i fuktig miljö? Jag förstår formeln för reaktionen, men vad är det för mekanism och varför sker den här reaktionen?

Eftersom karbonylgruppen är reaktiv. Oxoniumjonerna katalyserar reaktionen och gör kolet elektrofilt. Då kan vattnet som kommer från den fuktiga miljön orka attackera kolet så att reaktionen fortlöper enligt bilden jag länkade.

Du ser att det är en hydroxylgrupp i salicylsyran. Det är resultatet av esterhydrolys. Alkohol + karboxylsyra. Är precis raka motsatsen till esterbildning av alkohol och karboxylsyra. Man går baklänges helt enkelt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in