2010-03-29, 13:52
Medlem
blueblizzs avatar
Har fått en liten uppgift här och undrar om någon skulle kunna hjälpa mig på traven.

Ska separera Hg2 2+ och Bi 3+ ur ett prov. tipps på hur ja ska börja tänka ?
mvh
2010-03-30, 13:40
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueblizz
Har fått en liten uppgift här och undrar om någon skulle kunna hjälpa mig på traven.

mvh

Tilsätt lösningar som innehåller anjoner som bildar svårlösliga salter av Hg och Bi, kolla i löslighetstabeller.
2010-03-30, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueblizz

mvh

Anta att enda metalljoner i lösningen är Hg₂²˖ och Bi³˖.

Enklaste förslaget: tillsätt en vattenlösning av NaCl. Vid närvaro av Hg₂²˖ bildas en olöslig vit, finkornig fällning av kvicksilver(I)klorid, Hg₂Cl₂, förr kallad kalomel. Kvar i lösningen: Bi³˖.

Men nu ska man tänka på att där Hg₂²˖ finns, finns sannolikt också Hg²˖ i varierande mängd.

Det är betydligt knepigare att separera Hg²˖ och Bi³˖. En av de enklare metoderna är att fälla båda som sulfider ur sur lösning (vid pH ca 0,5). Då bildas olöslig HgS(s) och Bi₂S₃(s).

Av dessa är endast Bi₂S₃ löslig i salpetersyra. HgS() löses endast av kungsvatten resp klor i lösning (bildad av t.ex. HCl + NaOCl)
2010-03-31, 16:21
Medlem
Fick precis tillbaka att jag måste komplettera två uppgifter då jag haft fel på dem, men jag vet inte riktigt vad:

Formeln att utgå ifrån:
NaHCO3(s) + CH3COOH(aq) -> CO2(g) + H2O(l) + NaCH3COO(s)

"2) Hur mycket väger reaktanterna i förhållande till produkterna?"
"3) Hur mycket CO2-gas bildas i gram om man blandar 5 gram bikarbonat med 10 gram ättika (12%)?"

Vi räknade på detta i grupper under lektionstid och då fick vi rätt av läraren, men hon ändrade sig tydligen.

2) Ett förhållande måste väl vara en ratio, och jag svarade att 1 mol ättika ansvarar för att bilda 1 mol koldioxid, därav förhållandet 1:1.
3) Eftersom förhållandet är 1:1, och 1,2g av 10g ättika (12%) är ren ättika, så bör den kunna skapa 1,2g CO2.
2010-03-31, 17:26
Medlem
Experiment som visar de starkaste reduktionsmedlet

Hej! Fick en fråga i kemin och fastnade lite så skulle uppskatta lite hjälp, här komme frågan.

Ange ett experiment som visar vilken av metallerna silver eller guld som är de starkaste reduktionsmedlet.
2010-03-31, 17:28
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettglasintetre
Fick precis tillbaka att jag måste komplettera två uppgifter då jag haft fel på dem, men jag vet inte riktigt vad:

Formeln att utgå ifrån:
NaHCO3(s) + CH3COOH(aq) -> CO2(g) + H2O(l) + NaCH3COO(s)

"2) Hur mycket väger reaktanterna i förhållande till produkterna?"
"3) Hur mycket CO2-gas bildas i gram om man blandar 5 gram bikarbonat med 10 gram ättika (12%)?"

Vi räknade på detta i grupper under lektionstid och då fick vi rätt av läraren, men hon ändrade sig tydligen.

2) Ett förhållande måste väl vara en ratio, och jag svarade att 1 mol ättika ansvarar för att bilda 1 mol koldioxid, därav förhållandet 1:1.
3) Eftersom förhållandet är 1:1, och 1,2g av 10g ättika (12%) är ren ättika, så bör den kunna skapa 1,2g CO2.

2) Massan kommer alltid att vara konstant, men det är fel att resonera i mol här då vi inte är intresserade av substansmängden. Vidare har du resonerat så att alla partiklar väger lika mycket, vilket är fel. Alltså: reaktanternas massa är lika med produkternas massa. Har du svarat detta och fått fel är det antingen för att du talar om substansmängd eller att du skrivit av/tolkat frågan fel.

3) Här måste du räkna ut substansmängden som finns i 5g bikarbonat respektive 10g 12%ig ättika (1,2g ättika). Den minsta substansmängden är den begränsande och koldioxid kommer att bildas i förhållande till denna. Dock måste du balansera formeln först.

Posta igen om denna vägledning inte räckt!
2010-03-31, 17:47
Medlem
Jomazis avatar
Släng ned metall Y i en lösning som innehåller joner av metall Z, om metall Y är det starkaste reduktionsmedlet så kommer Y gå i lösning och Z falla ut. Är metall Z tillräckligt oädel så faller äcklig oxidgucka ut, men poängen är iaf att något faller ut, och om jonerna av metall Z har en viss färg (ex koppar, blå) och metall Y en annan (zink, färglös) så ser man en tydlig färgförändning.
2010-03-31, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
2) Massan kommer alltid att vara konstant, men det är fel att resonera i mol här då vi inte är intresserade av substansmängden. Vidare har du resonerat så att alla partiklar väger lika mycket, vilket är fel. Alltså: reaktanternas massa är lika med produkternas massa. Har du svarat detta och fått fel är det antingen för att du talar om substansmängd eller att du skrivit av/tolkat frågan fel.

3) Här måste du räkna ut substansmängden som finns i 5g bikarbonat respektive 10g 12%ig ättika (1,2g ättika). Den minsta substansmängden är den begränsande och koldioxid kommer att bildas i förhållande till denna. Dock måste du balansera formeln först.

Posta igen om denna vägledning inte räckt!

Tror det blir bäst att jag skriver här innan jag skickar in uppgifterna för andra gången. Gällande första frågan så trodde jag absolut inte att det var svaret hon var ute efter, men det är å andra sidan en rätt generell och vid fråga hon ställer, så detta svar borde ju duga.

Mina svar:
2)Massan hos reaktanterna är densamma som massan hos produkterna, d.v.s. reaktanternas totala massa är 15g, då är även produkternas totala massa 15g.

Jag gjorde en tabell för 3):

Kod:
	NaHCO3 + CH3COOH -> CO2
m	5	1,2		0,88 g
M	72,008	60,032		44 M
n	0,07	0,02		0,02 mol

Så med andra ord bör det kunna bildas 0,88g CO2 i denna reaktion?
2010-04-01, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimportequi
..

BaCl2(aq) + Na2SO4(aq) → BaSO4(s) + 2NaCl (aq)

..

En följdfråga till denna som jag inte ser ut att hitta något svar på. Jag har fått en antydan på att det kan ha något att göra med reduktion eller oxidation, men jag lyckas inte få till det.

Frågan lyder: "När man har produkterna var för sig i fast form, hur kan det komma sig att de kanske inte är helt rena?"

D.v.s. när man har bariumsulfat i fast form och natriumklorid i fast form och dessa är separerade, vad är det som gör att de kanske inte betraktas som helt rena?
2010-04-02, 17:27
Medlem
Nimportequis avatar
Citat:
Tror det blir bäst att jag skriver här innan jag skickar in uppgifterna för andra gången. Gällande första frågan så trodde jag absolut inte att det var svaret hon var ute efter, men det är å andra sidan en rätt generell och vid fråga hon ställer, så detta svar borde ju duga.

Mina svar:
2)Massan hos reaktanterna är densamma som massan hos produkterna, d.v.s. reaktanternas totala massa är 15g, då är även produkternas totala massa 15g.

Jag gjorde en tabell för 3):

Kod:
	NaHCO3 + CH3COOH -> CO2
m	5	1,2		0,88 g
M	72,008	60,032		44 M
n	0,07	0,02		0,02 mol

Så med andra ord bör det kunna bildas 0,88g CO2 i denna reaktion?

Såtillvida att alla molmassor stämmer ser det helt rätt ut! Dock så kan du snygga till tabellen lite, jag skulle skriva den såhär:

Kod:
		NaHCO3 + CH3COOH -> CO2
m/g		5		1,2		0,88
M/(g/mol)	72,008	60,032	44
n/mol		0,07		0,02		0,02	

Skillnaden är att jag i vänstraste kolumnen dividerat alla storheter med enhet, vilket innebär att jag inte behöver skriva ut dessa. Sedan har du skrivit stora M som enhet för molmassa, vilket det inte är! M-molar är enhet för koncentration, du sökte enheten gram per mol!

Bra jobbat!

Citat:
En följdfråga till denna som jag inte ser ut att hitta något svar på. Jag har fått en antydan på att det kan ha något att göra med reduktion eller oxidation, men jag lyckas inte få till det.

Frågan lyder: "När man har produkterna var för sig i fast form, hur kan det komma sig att de kanske inte är helt rena?"

D.v.s. när man har bariumsulfat i fast form och natriumklorid i fast form och dessa är separerade, vad är det som gör att de kanske inte betraktas som helt rena?

BaCl2(aq) + Na2SO4(aq) → BaSO4(s) + 2NaCl (aq)

För det första är det högst otroligt att alla reaktanter har reagerat, då det dels skulle kräva lika substansmängder vilket är näst intill omöjligt, men också då det knappast kommer vara så att alla produkter fortsätter vara produkter.

Bariumsulfatet borde möjligtvis gå att få rent då de skiljer sig från övriga partiklar, men NaCl, BaCl2 och Na2SO4 kommer förmodligen vara knepiga att separera då alla kommer att vara joner lösta i vatten.

Förmodligen finns det något mer uppenbart skäl som jag missat.
2010-04-08, 20:34
Bannlyst
Prov i Kemi B, Organisk kemi. Hjälp.

Har tappat bort min Kemibok och sitter nu bara med ett repetionspapper, utan facit, till provet nästa vecka. Känner mig också ganska vilsen i ämnet för tillfället då jag missat de senaste veckorna i skolan. Jag skulle behöva lite hjälp från er till följande frågor.

--------------------------------------------------------------------------------------------

1) Vilket eller vilka ämnen kan bildas vid oxidation av

a) 1-butanol
b) 2-butanol
c) butanal

--------------------------------------------------------------------------------------------

2) Hur kan man framställa dietyleter? Vad kallas denna typ av reaktion? Ange reaktionsformeln.

3) Fyra olika alkoholer är isomerer med metylpropyleter. Namnge alkoholerna, och vad kallas den typ av isomeri som råder mellarn etern och alkoholerna?

4) a) Vad är villkoret för att en kolatom skall vara asymmetrisk?
b) Vad menas med en kiral kolatom?
c) Vad är skillnaden mellan två enantiomerer?
d) Vad är en racemisk blandning?

Tack på förhand.
2010-04-08, 21:38
Medlem
Finns tråd
https://www.flashback.org/t649935

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här