Hej, behöver hjälp med att skriva en reaktion mellan alkoholen etanol och karboxylsyran butansyra, som bildar etylbutanoat. Det är så att vi gjorde en laboration där vi tillsatte en droppe koncentrerad svavelsyra till lösningen för att katalysera reaktionen.
Jag har ingen aning om hur man skriver reaktionen med katalysatorn inblandad...
Hej, behöver hjälp med att skriva en reaktion mellan alkoholen etanol och karboxylsyran butansyra, som bildar etylbutanoat. Det är så att vi gjorde en laboration där vi tillsatte en droppe koncentrerad svavelsyra till lösningen för att katalysera reaktionen.
Jag har ingen aning om hur man skriver reaktionen med katalysatorn inblandad...
Jag har gjort en laboration där man skulle bestämma halten järn i järntabletter med hjälp av kaliumpermanganatlösning och bestäma vikts% FeSO4 i tabletterna.
5Fe2+ + MnO4- + 8H+ -----> 5Fe3+ + Mn2+ + 4H2O
2 järntabletter vägdes upp och vägde 0,69g
koncentrationen KMnO4 var 0,01996M
volymen KMnO4 var 3,55 ml
Blir det rätt om jag gör såhär?
n KMnO4 = C*V 0,01996 * 3,55 = 0,71
M Fe: 55,85 g/mol
m Fe = M*n 55,85 * 0,71 = 39,65 * 5 = 198 * 5 = 991 mg I båda tabletterna (är osäker på om det är mg eller g jag räknat ut här...)
Jag skall försöka beskriva den ytliga ändringen i en reaktion mellan två vätskor. Från en färg till en annan, väldigt simpelt alltså. Men försöker hitta ett korrekt ord för att blandningen "bubblade upp" ("brusade") när de kom i kontakt med varandra. Vet någon ett mer korrekt ord för att beskriva händelsen?
Jag skall försöka beskriva den ytliga ändringen i en reaktion mellan två vätskor. Från en färg till en annan, väldigt simpelt alltså. Men försöker hitta ett korrekt ord för att blandningen "bubblade upp" ("brusade") när de kom i kontakt med varandra. Vet någon ett mer korrekt ord för att beskriva händelsen?