2015-05-07, 20:32
Medlem
wääuus avatar
Alltså, finns det någon mer information? T.ex. någon metod ni lärt er för att ta reda på om något innehåller fett?

Om frågan är varför någonting innehåller fett så borde svaret rimligtvis ha att göra med vilken funktion fettet uppfyller i organismen som producerar det. Det kanske står någonting om detta i din lärobok?
2015-05-10, 13:43
Medlem
Man vill framställa dikopparsulfid, Cu2S, och upphettar därför en blandning av 75 g koppar och 75 g svavel. Beräkna massan dikopparsulfid som maximalt kan bildas.

förstår inte överskottstanken
2015-05-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnaker
Du tänker helt rätt. De 22 ml som används kan du räkna om till mol genom C=n/V. Sen måste du ta fram en balanserad reaktionsformel för redoxreaktionen. KMnO4 reduceras och järnet oxideras.

Oj, där förlorade du mig... Skulle du kunna visa hur man gör det? Vore väldigt snällt!
2015-05-11, 20:21
Medlem
Man vill framställa alumniumoxid, och upphettar därför en blandning av 75 g alumniumpulver och 75 g syrgas.
a) Förklara hur du kommer fram till de molekylformler och formeleneheter du ska använda i reaktionsformeln.
B) skriv en balanserad reaktionsformel
C) Beräkna massan alumniumoxid som maximalt kan bildas.

hjälp fattar ej c
2015-05-11, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaJ55
Hej! Har kört fast på den här uppgiften, skulle vara jättetacksam för antingen en uträkning eller endast svaret då jag förmodligen kan lösa den om jag har svaret.

"I laborationen "Bestämning av järnhalten i rostfritt stål genom redox-titrering" kommer du titrera kaliumpermanganat i en lösning som innehåller Fe2+-joner. Om du titrerar i 22 ml KMnO4, hur många mol järn(II)joner hade du då i din lösning?"

Behöver verkligen hjälp med den här!
2015-05-14, 17:06
Medlem
Vad är Bobierrite Mg3(PO4)2 · 8H20 egentligen?

Tjenare!

Jag sitter med ett arbete och skulle behöva få lite mer information om Bobierrite Mg3(PO4)2 · 8H20. Google hjälper mig inte i just denna fråga.

- Är Bobierrite det svenska namnet? Om inte, finns det ett sådant?

- Är det naturligt eller framställt på konstgjord väg, i sådana fall hur?

Gärna mer info om ni besitter något!
2015-05-14, 17:31
Medlem
Först och främst finns det väl någon "hjälp mig med skolan"-tråd som du borde posta i. Typ (FB) Stora Skol & Kunskapstråden - för de lata

Angående namnet så gissar jag på att det är "bobierrit", då mineraler tenderar att heta i stort sett samma sak, fast med svensk stavning.

Sedan så hittade jag en hel del information om bobierrit genom att googla. Gå in de två första länkarna som dyker upp, webmineral.com och mindat.org. På dessa kan du läsa att bobierrit bildas av gammalt fladdermusbajs.
2015-05-15, 13:03
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaJ55
Behöver verkligen hjälp med den här!

Reaktionsformeln för rdoxreaktionen blir:

MnO4- + 8H+ +5Fe2+ -> Mn2+ + 4H2O +5Fe3+

Du ser att molförhållandet Fe2+ / MnO4- är 5/1. För varje mol MnO4- som reagerar så reagerar 5 mol Fe2+.

Hur många mol Mn04- har då reagerat? Det har ju gått åt 22 ml. Antal mol Mn04- som reagerat får du då ut genom n=C*V. Du känner ju redan till volymern (22 ml). Detta betyder alltså att du behöver koncentrationen för kaliumpermanganatet som använts i labben. Beräkna sedan n och gångra med 5.
2015-05-15, 13:20
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Man vill framställa alumniumoxid, och upphettar därför en blandning av 75 g alumniumpulver och 75 g syrgas.
a) Förklara hur du kommer fram till de molekylformler och formeleneheter du ska använda i reaktionsformeln.
B) skriv en balanserad reaktionsformel
C) Beräkna massan alumniumoxid som maximalt kan bildas.

hjälp fattar ej c

Om du svarat på fråga 1 och 2 så kommer du ju fram till reaktionsformeln:

2Al + O2 -> 2AlO

Räkna om massorna för aluminiumet och syrgas till sustansmängd.

n(Al) =75/27= 2,78 mol
n(O2) =75/(16*2)= 2,34 mol

Om du kollar på reaktionsformeln så ser du att för varje mol O2 som reagerar så måste 2 mol Al reagera. Har du då 2,34 mol O2, behöver du 2,34*2=4,68 mol Al för att allt O2 ska kunna reagera. Men du har ju bara 2,78 mol Al. Al är alltså den begränsande reaktanten i reaktionen.
Men kollar du på molförhållandet mellan Al och AlO så ser du att det för varje mol Al som reagerar så bildas det lika många mol AlO. Detta betyder att den maximala substansmängden AlO som kan bildas är = 2,78 mol. Räknas sedan om detta till massa:

m(AlO)=n*M=2,78*(27+16)= 119,54 g.
2015-05-17, 15:58
Medlem
definiera bildningsentalpi och förbränningsentalpi?
tack på förhand
Senast redigerad av Mudaki 2015-05-17 kl. 16:10.
2015-05-17, 17:56
Medlem
Kemi - 1

Hej, fick ett par frågor som jag inte riktigt hittar svaren på! =/

Vad utgör den själva bindande kraften för Kovalenta enkelbindningar, Bindande elektronpar samt molekyler med dubbel/trippelbindning.

Det stod rätt tydligt om vad som utgör kraften för jonbindning etc, men det var just dessa som var lite svåra o hitta !

Kan ni förklara snälla, vill lära mig =)

TACK
2015-05-17, 18:30
Bannlyst
Vilken nivå? Kemi 1 gymnasium eller högskola?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in