2014-05-25, 16:15
Medlem
Zzyzx Roads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillan88
Hello någon som skulle vilja hjälpa mig komma på någon fel källa till denna labben?

Hur många kristallvatten har CuSO4*X H2O?

Syfte: Tag reda på antal vattenmolekyler på varje CuSO4.

Metod: Väg upp ca: 2 g CuSO4*H2O i en degel. Upphetta under lock 5 minuter, fortsätt värm 2 minuter utan lock. Låt svalna i exikator (5 min) och väg sedan igen.

TACK PÅ FÖRHAND
Okej, jag antar att du har gjort laborationen och förstår varför du har gjort som du har gjort. Jag ger dig lite tips som du kan fundera på:

Vad händer om reaktionen inte är fullständig?

Hur rent var provet?

Vad har dessa två saker för inverkan på resultatet?
2014-05-26, 09:14
Medlem
MendelejevPSs avatar
Varför är vissa salter svårlösliga egentligen?
2014-05-26, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MendelejevPS
Varför är vissa salter svårlösliga egentligen?

Den jonbindning som håller ihop saltet är starkare än de bindningar som bildas då lösningsmedlet binder till jonerna (solvatisering).

http://www.elmhurst.edu/~chm/vchembook/171solublesalts.html
2014-05-26, 12:47
Medlem
Behöver lite hjälp med Kemin till imorrn!

Tjenare, behöver lite hjälp med frågor i Kemin till imorrn, vore toppen, det är Kemi A. Glad för alla svar, svara bara på enstaka om det passar!

1. Varför kan glycerol binda till vatten? Motivera!

2. Vid sönderfallet av 235^U avges 4^He. Vilket grundämne blir då kvar? (Siffrorna till vänster om grundämnena är masstal)

3. Två grabbar ska koka tevatten med ett stormkök. Behöver de använda mindre volym bränsle om de väljer att använda metanol istället för etanol?
Så får man en tabell:
Densitet vid NTP (normal temperatur och tryck)

Metanol - 0,79 g/cm3
Etanol - 0,79 g/cm3
Förbränningsentalpi:
Metanol - 723 kJ/mol
Etanol - 1368 kJ/mol

4. Litium tillverkas genom att en smälta av litiumklorid elektrolyseras mellan två eletroder.
Det krävs mycket energi för att hålla litiumkloriden smält. Kan man istället använda en vattenlösning av litiumklorid vid tillverkning av litium?

5. SiO2 + C —> Si + CO2, Reaktionen är en redoxreaktion, varför?

6. Etanol + O2 —> 2CO2 3H2O
Reaktionen är exoterm, värme frigörs, var kommer värmen ifrån?

Jag är tacksam för alla svar!
2014-05-26, 13:38
Medlem
GalFisks avatar
1. Tänk polärt/opolärt.
2. Två protoner försvinner, så atomnumret blir två lägre.
3. Räkna ut hur många mol/gram du har av varje bränsle, så hur många kJ/cm^3 du får utifrån detta.
4. Vad händer om rent litium kommer i kontakt med vatten?
5. Si reduceras, C oxideras. Räkna elektroner/se vilka oxidationstal Si och C har före och efter.
6. Jämför bildningsentalpi för ingående och utgående molekyler
2014-05-26, 14:25
Medlem
Tack för bra svar! Har lite följdfrågor:

1: Jag har försökt motivera med att både glycerol och vatten är polära, och att de två molekylerna binder med hjälp av vätebindningar (tror jag). Kan du inte försöka utveckla svaret på denna? Har verkligen kört fast här.

2: Uranet går alltså från att ha 92 protoner i kärnan till att ha 90 torium? Har jag förstått rätt?

3: Hur gör jag det? Förstår nog med en kort förklaring

4: Vet ej!

5: Super

6: Är inte riktigt med på hur jag gör det
2014-05-26, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atlant
Tack för bra svar! Har lite följdfrågor:

1: Jag har försökt motivera med att både glycerol och vatten är polära, och att de två molekylerna binder med hjälp av vätebindningar (tror jag). Kan du inte försöka utveckla svaret på denna? Har verkligen kört fast här.

2: Uranet går alltså från att ha 92 protoner i kärnan till att ha 90 torium? Har jag förstått rätt?

3: Hur gör jag det? Förstår nog med en kort förklaring

4: Vet ej!

5: Super

6: Är inte riktigt med på hur jag gör det

1. Titta på kapitlet om vätebindningar
2. Korrekt
3. Räkna ut hur många mol t.ex 100 mL metanol resp etanol innehåller (du har ju densitet och molekylvikt kan du enkelt räkna efter). Du har också förbränningsentalpin som talar om hur mycket energi du får ut av en mol substans. Kolla enheterna för att komma fram till hur du räknar om du inte vet direkt.
4. Läs på om alkalimetaller.
6. Minns inte om det finns tabeller på bindningsentalpierna i boken men. Jämför de bindningar som bryts på vänstersidan (kostar energi) med de bindningar som bildas på högersidan (ger energi). Tänk på faktorerna på de ingående ämnena.
2014-05-26, 15:28
Medlem
Metanol har molmassan 32,0426 g/mol
Etanol har molmassan 46,0694 g/mol

Kan jag få hjälp med självaste räknandet? Har fastnat...
2014-05-26, 15:57
Medlem
GalFisks avatar
Metanol har molmassan 32,0426 g/mol
Etanol har molmassan 46,0694 g/mol

Båda väger 0,79 g/cm^3

Använd den siffran för att räkna ut antal mol per cm^3 för varje.

Sen multiplicerar du resultaten med förbränningsentalpin för varje bränsle. Högst resultat = mest energi per volymenhet.
2014-05-26, 17:48
Medlem
Kemiska reaktioner prov imorn

Vet att många av er säkert tröttnat på alla som ber om hjälp på FB när allt börjar dra ihop sig så här i slutet av vårterminen.

Jag har nämligen F i kemi 1 och får chansen att göra ett prov imorgon. Senaste provet jag gjorde var jag dålig på kemiska beräkningar och kemiska reaktioner. Vad ska man tänka på när man ser reaktanterna i en reaktionsformel?

Jag ska kunna reaktioner av typen:
Syra reagerar med bas (t. ex saltsyra reagerar med kalciumkarbonat)
Syra reagerar med metall
Bas reagerar med metall

Hur tänker ni? Vilka regler ska man följa så att säga?
Senast redigerad av PecsPerfection 2014-05-26 kl. 17:53.
2014-05-26, 18:15
Medlem
kinesarsles avatar
Står inte de där sakerna i din lärobok? Det låter som typiska saker som gör det.

EDIT:
Här kanske du hittar något.
https://sv.wikibooks.org/wiki/Kemi_A
2014-05-27, 08:48
Medlem
Jag får inte ihop det eftersom jag tycker enheterna inte går att få ut liksom... Visa gärna.

Tar gärna hjälp med fyran också

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in