2013-11-10, 00:26
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314159265
Är det så simpelt som AgNO3?

Ja, det blir silvernitrat (http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_nitrate).
2013-11-10, 14:40
Medlem
pyro860s avatar
Hur är det man tolkar ett TLC-prov där produkten har två punkter (den ena lite under den andra) och hur beräknar man Rf-värde när det förekommer två punkter?
2013-11-10, 14:46
Bannlyst
Håller på med en labbrapport i Kemi 2 där vi ska lösa upp brustabletter i vanligt vatten och i kolsyrat vatten och ta tiden från att den släpps ned till att den har löst upp sig och jämföra. Vi ska även prova lite olika temperaturer för att undersöka hur reaktionshastigheten påverkas av temperaturen.

Jag tänkte prova tre olika temperaturer; 25 grader, en viss temperatur över och en viss temperatur under. Kan resultaten påverkas om jag kolsyrar vattnet själv först och sedan micrar det i några sek? Eller bör jag ta varmt vatten från kranen och sedan kolsyra det?
2013-11-10, 16:27
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Håller på med en labbrapport i Kemi 2 där vi ska lösa upp brustabletter i vanligt vatten och i kolsyrat vatten och ta tiden från att den släpps ned till att den har löst upp sig och jämföra. Vi ska även prova lite olika temperaturer för att undersöka hur reaktionshastigheten påverkas av temperaturen.

Jag tänkte prova tre olika temperaturer; 25 grader, en viss temperatur över och en viss temperatur under. Kan resultaten påverkas om jag kolsyrar vattnet själv först och sedan micrar det i några sek? Eller bör jag ta varmt vatten från kranen och sedan kolsyra det?

Tänk på att gasers löslighet i vatten är temperaturberoende. Vad tror du själv?
2013-11-10, 16:30
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Hur är det man tolkar ett TLC-prov där produkten har två punkter (den ena lite under den andra) och hur beräknar man Rf-värde när det förekommer två punkter?

Beräkna Rf värdet för båda punkterna som kvoten av hur långt pricken vandrat delat med hur långt eluenten vandrat. Sedan kan du bestämma delta Rf eller Rf1/Rf2. Själv tycker jag att delta Rf är totalt ointressant. Ska du köra kolonn på skiten så tänk på att ha Rf runt 0.15. Mixtra runt med olika system om separationen inte blir bra eller om du tror att nåt av dina ämnen släpar. 12-15 cm silica är oftast bra att ha.

Ger produkten verkligen 2 separata prickar på en TLC platta? Det är inte så att den ena är typ startmaterial eller nån biprodukt.
2013-11-10, 16:41
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Beräkna Rf värdet för båda punkterna som kvoten av hur långt pricken vandrat delat med hur långt eluenten vandrat. Sedan kan du bestämma delta Rf eller Rf1/Rf2. Själv tycker jag att delta Rf är totalt ointressant. Ska du köra kolonn på skiten så tänk på att ha Rf runt 0.15. Mixtra runt med olika system om separationen inte blir bra eller om du tror att nåt av dina ämnen släpar. 12-15 cm silica är oftast bra att ha.

Ger produkten verkligen 2 separata prickar på en TLC platta? Det är inte så att den ena är typ startmaterial eller nån biprodukt.

Blev lite osäker på hur den såg ut nu.. Den ligger i skolan. Men det ska inte göras kolonn efteråt, utan bara TLC med 1:1 n-heptan:etylacetat. Tog startmaterial, produkten och en blandning. Men vad säger det mig?
2013-11-10, 18:17
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Blev lite osäker på hur den såg ut nu.. Den ligger i skolan. Men det ska inte göras kolonn efteråt, utan bara TLC med 1:1 n-heptan:etylacetat. Tog startmaterial, produkten och en blandning. Men vad säger det mig?

Du ser om du har startmaterial kvar. Du ser också om du har kvantitativ konversion av startmaterial eller inte. Den där du laddade på båda använder du för att se om det är nån Rf skillnad, den kan ibland vara väldigt liten och till och med kräva att man ändrar elueringssystem till t.ex. DCM/MeOH.

Jag antar att du också inser att alla ämnen inte syns på TLC i uv-ljus. Ibland kan man behöva byta våglängd eller vanligare att man stainar TLC plattan med någonting, Alla organkemister som sysslar med syntes har ett gäng färdigblandade stains.
Här har du några exempel:
http://www.umich.edu/~mssgroup/docs/TLCStains.pdf

Vilket ämne tror du hamnar längst ner på en TLC platta, det mest polära eller det mest opolära, och varför? Det är bra att ha koll på så att man kan förutspå vad man ska ha för blandning och slippa chansa blint.
Senast redigerad av YellowLemon 2013-11-10 kl. 18:20.
2013-11-10, 19:43
Medlem
Vilka av de här vätskorna är vattenslösliga/relativt ogiftiga så att de kan hällas ut i vasken efter spädning?

Diklormetan, kloroform, metanol, ättiksyra, aceton, etanol, dietyleter, hexan, svavelsyra, bensen

Svar: Metanol, ättiksyra, aceton, etanol & svavelsyra.

Är det rätt eller är jag helt ute och cyklar?
2013-11-10, 19:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Tänk på att gasers löslighet i vatten är temperaturberoende. Vad tror du själv?
Jag har ingen aning . Betyder det att jag bör värma upp vattnet efter att det har kolsyrats?
Och betyder det i så fall att jag bör kolsyra det andra vattnet innan jag kyler ned det? Känner mig så osäker i allt som rör kemi.
2013-11-10, 21:51
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fireflies.
Vilka av de här vätskorna är vattenslösliga/relativt ogiftiga så att de kan hällas ut i vasken efter spädning?

Diklormetan, kloroform, metanol, ättiksyra, aceton, etanol, dietyleter, hexan, svavelsyra, bensen

Svar: Metanol, ättiksyra, aceton, etanol & svavelsyra.

Är det rätt eller är jag helt ute och cyklar?

jag håller med. En bra tumregel är att aldrig hälla ut nånting halogenerat lösningsmedel. Du bör också ha minst 2 olika slaskar, där en är för klorerade lösningsmedel och en är för icke klorerade lösningsmedel. Betänk också att du kan ha nånting i ditt lösningsmedel som kanske inte bör hällas ut och därför förtjänar att hamna i nån av lösningsmedelsslaskarna.
2013-11-10, 21:54
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av al-Kebab
Jag har ingen aning . Betyder det att jag bör värma upp vattnet efter att det har kolsyrats?
Och betyder det i så fall att jag bör kolsyra det andra vattnet innan jag kyler ned det? Känner mig så osäker i allt som rör kemi.

Jag tycker inte att det har så stor betydelse, jag skulle gissa att du får lite mer kolsyra kvar om du micrar det efter att du kolsyrat det än om du micrar innan du kolsyrar det. Men jag tror också att du kommer få mer bubblor när du stoppar i brustabletten i den du micrat efter kolsyrning då den kan vara övermättad med kolsyra och gärna släpper ifrån sig en del.
Så länge du gör samma sak på alla försöken så tycker inte jag att det har nån betydelse, bara du motiverar det på något vis.
2013-11-11, 11:14
Bannlyst
Tack för svar. Jag körde på det, och det blev mycket riktigt väldigt bubbligt i det kolsyrade vattnet som värmts upp.

Har en annan fråga gällande laborationen... Jag har gjort 8 lösningar, med tre olika temperaturer där hälften av glasen har innehållit kolsyrat vatten och de andra vanligt vatten och jämförts med tidtagning. I det två sista lösningarna har ytterligare en brustablett släppts ned i en av lösningarna med vanligt vatten, och en brustablett som har släppts ned i kolsyrat vatten som har skakats i en flaska och jämförts med resten av resultaten. Hur presenterar jag datan bäst under Resultat i labbrapporten? Stopldiagram eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in