2013-10-27, 00:32
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Så på frågan om en annan våglängd används så är svaret helt enkelt att man inte kan säga det utifrån de parametrar man får i uppgiften?

Ja. Naturligtvis kan man få samma koncentration om man har ett till område där e är "lika bra" och överenstämmer. Men motivering om att e är våglängdsberoende. Allmänt kan koncentrationen vara samma, högre eller lägre ... man kan få osäkrare resultat eller bättre resultat.
2013-10-29, 21:16
Medlem
Lätt fråga!!!

3. Ett av följande alternativ är felaktigt om aggregatiosformer. Vilket?

1. När ett ämne stelnar avges energi till omgivningen
2. En vätska av ett ämne har lägre energiinnehåll än den fasta formen av samma ämne
3. Ett ämne kan gå direkt från fast till gasform. Det kallas för sublimering.
4. Ett ämnes kokpunkt varierar med lufttrycket
5. Ett ämne som går från gas till vätskeform kondenserar

Fråga 2 är rätt svar. Kan någon förklara hur det kan komma sig? Är det inte så att fasta ämnen har minst energi, flytande mellan och gas mest energi?
2013-10-29, 22:46
Medlem
pyro860s avatar
Jag har en uppgift där jag kommit fram till att hastighetslagen är: v=k[A]^1[b]^2

Och nu ska jag kommentera hur den relaterar till förbrukningshastigheterna för de två reaktanterna A och B och bildningshastigheten för produkten C.

Reaktionen är A + 2B -> C och jag har fem mätningar med data typ.

Men hur ska man förklara detta?

Ett snabbt svar vore super så har jag nästan koll på det här.
2013-10-30, 09:54
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.Lingstrom
Lätt fråga!!!

3. Ett av följande alternativ är felaktigt om aggregatiosformer. Vilket?

1. När ett ämne stelnar avges energi till omgivningen
2. En vätska av ett ämne har lägre energiinnehåll än den fasta formen av samma ämne
3. Ett ämne kan gå direkt från fast till gasform. Det kallas för sublimering.
4. Ett ämnes kokpunkt varierar med lufttrycket
5. Ett ämne som går från gas till vätskeform kondenserar

Fråga 2 är rätt svar. Kan någon förklara hur det kan komma sig? Är det inte så att fasta ämnen har minst energi, flytande mellan och gas mest energi?
Energi=rörelse och värme. Jo det stämmer att fasta ämnen har minst_>
2013-11-01, 12:40
Medlem
pyro860s avatar
Jo.. Om valenselektronerna för övergångsmetallerna..

Om vi har denna: [Mn(CN)6]4–
Så står det i facit:
Answer: This is a Mn(II) d5 complex

Räknar man alltid in s-orbitalerna när man pratar om dn (där n är 0,1,2,3 etc... upp till 10) ?
För på wikipedia står det d0 till och med d10, men vad får komplex med typ zink isåfall? För då borde zink i noll-laddat tillstånd vara d12 right?
2013-11-01, 15:41
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Jo.. Om valenselektronerna för övergångsmetallerna..

Om vi har denna: [Mn(CN)6]4–
Så står det i facit:
Answer: This is a Mn(II) d5 complex

Räknar man alltid in s-orbitalerna när man pratar om dn (där n är 0,1,2,3 etc... upp till 10) ?
För på wikipedia står det d0 till och med d10, men vad får komplex med typ zink isåfall? För då borde zink i noll-laddat tillstånd vara d12 right?

Nja, d12? d10 hade ju jag spontant gissat på. 12-2 = 10. Och jag är inte helt säker på om koppar följer detta helt slaviskt, har nånstans i bakhuvudet för mig att det är annorlunda där. Jag tycker i alla fall inte att du ska utgå från att det ALLTID förhåller sig på det sättet, utan att det säkerligen finns undantag.

Om det är nån metallorganisk kurs du läser så tyckte jag att "The Organometallic Chemistry of the Transition Metals" av Crabtree var trevlig. Den finns att fultanka dessutom om man letar lite.
2013-11-01, 17:07
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Nja, d12? d10 hade ju jag spontant gissat på. 12-2 = 10. Och jag är inte helt säker på om koppar följer detta helt slaviskt, har nånstans i bakhuvudet för mig att det är annorlunda där. Jag tycker i alla fall inte att du ska utgå från att det ALLTID förhåller sig på det sättet, utan att det säkerligen finns undantag.

Om det är nån metallorganisk kurs du läser så tyckte jag att "The Organometallic Chemistry of the Transition Metals" av Crabtree var trevlig. Den finns att fultanka dessutom om man letar lite.

Men det är ju det jag tänker.. Hur gör man med typ nickel(0)?

Koppar och krom är ju lite speciella, det är ju en sån tumregel, vad den säger har jag också glömt..

Nån speciell utgåva av den som du kan rekommendera?
2013-11-01, 17:30
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Men det är ju det jag tänker.. Hur gör man med typ nickel(0)?

Koppar och krom är ju lite speciella, det är ju en sån tumregel, vad den säger har jag också glömt..

Nån speciell utgåva av den som du kan rekommendera?

Kommer inte riktigt ihåg, men det finns lite bra regler i boken har jag för mig. Både 4e och 5e är bra enligt mig. Har inte nån koll på tidigare upplagor. De båda är mycket lika iaf.
2013-11-03, 21:32
Medlem
Behöver hjälp med några uppgifter, oerhört tacksam för svar!

1. Substansmängden kloridjoner i ett 20,00 ml prov bestämdes genom utfällning som silverklorid. Efter filtrering, tvättning och torkning vägde silverkloridfällningen 0,1974 gram. Beräkna halten kloridjoner i det ursprungliga provet.
Svar: ? M
Var noga med antalet värdesiffror.

2. För att bereda 200 ml av en 0,0200 M lösning av kaliumdikromat (K2Cr2O7)
måste kemisten väga in X g av det
torra saltet. Svara med två decimaler.

3. Teknisk fosforsyra kan framställas genom reaktion mellan kalciumkarbonat och svavelsyra enligt
Ca3(PO4)2(s) + 6H+ + 3SO42- -> 3CaSO4(s) + 2H3PO4(aq)

Hur många mol H3PO4 kan framställas från 200 kg svavelsyra?
Svaret ska anges i kmol. Var noggrann med antalet värdesiffror.

Som sagt, väldigt tacksam för svar
2013-11-04, 13:29
Medlem
Jag har lite problem med att lösa en uppgift.
"Beräkna arbetset för den reversibla kompressionen i b) (samma volymer) om syrgasen
inte är ideal utan följer van der Waals tillståndsekvation." Där jag har båda volymerna kända

Jag har fattat att allt ska lösas med integralberäkning så jag satte upp Waals ekvationen

W= -(integralen mellan Vf och Vi) nRT/(V-nb) - a(n^2/V^2) dv
Delar sedan upp integralen i 2 och bryter ut

W= (-nRT * (integralen mellan Vf och Vi) 1/(V-nb)) dv - (a*n^2*(integralen mellan Vf och Vi) 1/V^2 dv)

Den egentliga frågan är hur jag tar den primitiva funktionen av 1/(V-nb) där nb blir en konstant??
2013-11-05, 23:31
Medlem
pyro860s avatar
Hur ser mekanismen ut för para-nitrobenzaldehyd med KMnO4 i närvaro av vatten?
2013-11-06, 12:39
Medlem
Verbeeks avatar
Enligt kurslitteraturen är drivkraften att produkterna HCl och SO2 är gaser.
Testa detta påstående genom att beräkna reaktionsentalpin och reaktionsentropin vid 298 K. Data som saknas i tabrellen finns i kurslitteraturen. Slutsats?
Tips: Är det entalpin eller entropin som driver reaktionen?

HCOOH+ClSOCl -> HCOCl+HCl+SO2 (från föregående uppgift)

ClSOCl (aq) Delta Hf -785 (kJ/mol) Sm 220 (J/K/mol)
HCOCl(aq) Delta Hf -376.56 (kJ/mol) Sm 246.52 (J/K/mol)

Började med att kolla upp värden för HCOOH,SO2 och HCl

HCOOH (aq) Delta Hf -424,72 (kJ/mol) Sm 128,95 (J/K/mol)
HCl(q) Delta Hf -92,31 (kJ/mol) Sm 186,91 (J/K/mol)
SO2(q) Delta Hf -296,83 (kJ/mol) Sm 248,22 (J/K/mol)
HCl(aq) Delta Hf -167,16 (kJ/mol) Sm 56,5 (J/K/mol)
SO2(aq) inga värden

Delta Hf= -376,56-92,31-296,83-(-424,72-785)= 444,02 KJ/mol

Delta S= 246,52+186,91+248,22-128,95-220=332,7 J/K/mol
Eftersom delta H och delta S är positivt är reaktionen entropidriven.

MEN hur kan jag kolla upp om reaktionen är driven pga gasfas när jag inte hittar värden för
SO2 (aq) varken i min kemibok eller på nätet?
Senast redigerad av Verbeek 2013-11-06 kl. 12:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in