Vi har en ballong innehållandes enbart 1ml metanol.
Vi har en bägare med varmt vatten.
Temperaturen på vattnet: 70*C
Radien på bägaren med vattnet: 16cm
Vattennivån steg med 2 cm när ballongen trycktes ner under vattenytan.
Förklaring:
Ballongens volym (och därmed vattennivån) ökade när vi sänkte ner den i det varma vattnet.
Hur gör man för att räkna ut ballongens volym mha dessa uppgifter?
Någon som kan tänka sig att kolla vad jag har gjort fel på denna uppgift?
Man löser 0.20 g av ett ämne i saltsyra, vätgasen som bildas har en volym på 200 cm3, (vattenångan kan ge fel med 2% och det är normalt lufttryck och temperatur)
Har ämnet 9.01, 24,3 eller 39,1 i masstal?
Jag använde allmänna gaslagen och kom fram till: 103.1*0.0002/8.314*298.15=8.318477133E-6 :S
I boken står det K, Ba, Ca, Na etc etc & senare Hg, Ag, Pt, Au.
Och under står der "reducerande förmåga avtar", med en pil åt höger. Så det låter för mig som att K hellre reduceras än Pb. Dock ovanför står det "dvs. atomernas tendens att avge e- avtar åt höger", men att en atom reduceras innebär ju väl att atomen drar till sig skit?Och hur vet man att en jon ska oxideras eller reduceras? Står ju bara "-jon" i boken..
Hade jag rätt om att den som heter "-metall" i uppgiften är en bit som läggs ned i en vätska bestående av andra ämmnet?
Edit: Märkte för ett tag sen att kväveoxid även heter kvävemonoxid. Samma sak med dioxid etc etc. Är det så för alla atomer? Eller får vissa nåt speciellt namn istället?
Jag behöver hjälp med att göra en skoluppgift, handlar dock om biologi, immunförsvaret. Den som känner sig manad och är duktig får betalt (är stressad!) . Skriv PM!
Diskussionsuppgift där du ska ta ställning till om man ska välja att dricka vatten från
1. Glasflaskor
2. Plastflaskor
3. Aluminiumburkar
Vilket av alternativen är miljövänligast?
Syfte: Uppgiften går ut på att välja det alternativ som var miljömässigt bäst och att kunna skilja
mellan naturvetenskapliga argument och värderingar.
Tänk på att hela tiden vända och vrida på argumenten, visa på för/nackdelar för de tre olika
materialen, så att du blir redo för debatten.
Jag har fått Aluminiumburkar, någon som har lust att hjälpa mig med mot argument mot de andra och för argument för Aluminium?
Fråga ett, undrar du varför det är lösligt i kallt vatten? I så fall, ja det är lösligt för att det är ett ostabilt metallsalt som är någorlunda känsligt mot fukt dock inte i närheten av litium aluminium hydrid. Det kommer att reagera med vattnet när du häller i det. Det är ett ostabilt salt och det kanske är förklaring nog till varför det är vattenlösligt.
Tänk lika löser lite, är bensofenon polärt eller opolärt? Vilket av vatten och etanol är mest polärt/opolärt?
Det är jag som är retarded, sorry. Frågan ska vara varför man löser det i just KALLT vatten och inte varmt. svaret är ju såklart för att man inte vill starta någon reaktion...
Vi har en ballong innehållandes enbart 1ml metanol.
Vi har en bägare med varmt vatten.
Temperaturen på vattnet: 70*C
Radien på bägaren med vattnet: 16cm
Vattennivån steg med 2 cm när ballongen trycktes ner under vattenytan.
Förklaring:
Ballongens volym (och därmed vattennivån) ökade när vi sänkte ner den i det varma vattnet.
Hur gör man för att räkna ut ballongens volym mha dessa uppgifter?
Härrör från Arkimedes princip och Deplacement. Enkelt uttryckt är volymen av det vatten som trycks undan lika stor som volymen för det objekt man sänker i vatten. Du har radien på bägaren och hur mycket som tryckes undan, och du kan alltså beräkna volymen.
Någon som kan tänka sig att kolla vad jag har gjort fel på denna uppgift?
Man löser 0.20 g av ett ämne i saltsyra, vätgasen som bildas har en volym på 200 cm3, (vattenångan kan ge fel med 2% och det är normalt lufttryck och temperatur)
Har ämnet 9.01, 24,3 eller 39,1 i masstal?
Jag använde allmänna gaslagen och kom fram till: 103.1*0.0002/8.314*298.15=8.318477133E-6 :S
Är det molmassa som efterfrågas tro? Jag kanske har missuppfattat saken Jag utelämnar alla enheter p.g.a. den sena timmen.
pV = nRT
0,0002 * (101,325*10^3) = n * 8,3145 * 298
n = (0,0002 * (101,325*10^3)) / (8,3145 * 298)
n = 0,0082 ungefär
m = 0,2 g
M ska du räkna fram! Du vet att m/M = n, så det är bara att multiplicera runt lite så har du svaret
Är det molmassa som efterfrågas tro? Jag kanske har missuppfattat saken Jag utelämnar alla enheter p.g.a. den sena timmen.
pV = nRT
0,0002 * (101,325*10^3) = n * 8,3145 * 298
n = (0,0002 * (101,325*10^3)) / (8,3145 * 298)
n = 0,0082 ungefär
m = 0,2 g
M ska du räkna fram! Du vet att m/M = n, så det är bara att multiplicera runt lite så har du svaret