2010-01-10, 11:51
Medlem
hiddens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HousesNStuff
- Wikipedia

Det är nog det man kan säga utan mer kunskap på hand =/

Mg + 2H2O -> Mg(OH)2 + H2

Typ.
2010-01-10, 17:34
Medlem
Isomeri

Jag undrar om L-glyceraldehyd och D-glyceraldehyd är enantiomerer eller diastereomerer? Jag tycker dom borde vara enantiomerer men hört motsatsen från en osäker källa!

Tack!
2010-01-10, 17:39
Medlem
Tehoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styyr
Jag undrar om L-glyceraldehyd och D-glyceraldehyd är enantiomerer eller diastereomerer? Jag tycker dom borde vara enantiomerer men hört motsatsen från en osäker källa!

Tack!

Diastereomerer!
Senast redigerad av Tehoe 2010-01-10 kl. 17:53.
2010-01-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehoe
Diastereomerer!

Hur kan dom vara det? Glyceraldehyd har ett kiralt kol och borde väl således ha 2 st former vilka är varandras spegelbilder? Är inte det definitionen på en molekyl med ett kiralt kol (sålänge det inte finns ett spegelplan genom molekylen)
2010-01-10, 17:53
Medlem
Tehoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styyr
Hur kan dom vara det? Glyceraldehyd har ett kiralt kol och borde väl således ha 2 st former vilka är varandras spegelbilder? Är inte det definitionen på en molekyl med ett kiralt kol (sålänge det inte finns ett spegelplan genom molekylen)

De har ett stereocentra ja, men om du kollar på molekylen så kommer det dubbelbundna syret i D-glyce... att peka mot spegelplanet medan det andra sticker ut åt andra hållet i spegelbilden.
2010-01-10, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tehoe
De har ett stereocentra ja, men om du kollar på molekylen så kommer det dubbelbundna syret i D-glyce... att peka mot spegelplanet medan det andra sticker ut åt andra hållet i spegelbilden.

Hmmpf... Så det är inte så enkelt som ett leta efter ett kiralt kol och utgå ifrån att kirala kol ger en kiral molekyl (såvida spegelplan inte föreligger)!?

Det är ju skapligt svårt att 3Dvisualisera molekyler och skapa dess spegelbild i huvudet för att se hur isomererna är besläktade.
2010-01-10, 21:55
Medlem
DXarzs avatar
instuderingsfrågor till prov

Har en instuderingsfråga som jag undrar lite över utifall jag fått rätt svar, frågan lyder:

A particular balloon when uninflated weights 175kg, and when inflated with He at 25°C has a gas volume of 552 m³. What is the maximum mass of the cargo that this balloon can carry at an inside pressure of 1,05 bar and an outside pressure of 0,99 bar?

Någon som kan räkna ut rätt svar och förklara hur man går till väga?

Förstår ju att heliumen är lättare än luften och att den vill uppåt, men förstår inte hur man skall räkna ut hur mycket 552 m³ orkar lyfta?

Tacksam för svar.
MVH
2010-01-12, 15:01
Medlem
Bertil Falukorvs avatar
Började precis läsa Naturkunskap B på komvux och läraren sa att det skulle vara mycket kemi och labbning. Jag hade hoppats att det skulle vara mest biologi, men men. Finns det någon "Kemi for dummies" sida jag kan kolla på för att vara förberedd? Har kollat lite på Wikipedia men står inte mycket där som förklarar allting ifrån grunden..
2010-01-13, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DXarz
Har en instuderingsfråga som jag undrar lite över utifall jag fått rätt svar, frågan lyder:

A particular balloon when uninflated weights 175kg, and when inflated with He at 25°C has a gas volume of 552 m³. What is the maximum mass of the cargo that this balloon can carry at an inside pressure of 1,05 bar and an outside pressure of 0,99 bar?

Förstår ju att heliumen är lättare än luften och att den vill uppåt, men förstår inte hur man skall räkna ut hur mycket 552 m³ orkar lyfta?

Tacksam för svar.
MVH

Hade något sånt förra året, men det var i fysiken. Kommer dock inte ihåg hur man gjorde. Tror det mesta fanns i formelboken.
2010-01-13, 15:32
Medlem
oNesteruds avatar
Koppar(I)Oxid, massprocent?

Hej!
Går det att räkna ut hur stor massprocent koppar det finns i koppar(I)oxid?
Koppar(I)oxid = Cu2O
2010-01-13, 16:15
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oNesterud
Hej!
Går det att räkna ut hur stor massprocent koppar det finns i koppar(I)oxid?
Koppar(I)oxid = Cu2O

2*Molmassan för koppar/(2*molmassan för koppar + molmassan för syre)
Delen genom det hela så att säga.
2010-01-13, 16:18
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DXarz

Tacksam för svar.
MVH

Du har formeln pv=nRT utifrån den beräknar du hur mkt massa du har på insidad ballongen utifrån att du först beräknar antalet mol låt säga att detta är lika med x
Du beräknar sedan hur mkt massa du skulle ha på insidan om det var vanlig luft istället för helium givetvis använder du dig av trycket utanför låt säga att detta är y

Sedan är det så enkelt att du subtraherar x från y och du har svaret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in