2012-11-28, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Härrör från Arkimedes princip och Deplacement. Enkelt uttryckt är volymen av det vatten som trycks undan lika stor som volymen för det objekt man sänker i vatten. Du har radien på bägaren och hur mycket som tryckes undan, och du kan alltså beräkna volymen.

Jag har försökt kolla upp både Arkimedes princip och Deplacement men jag förstår inte riktigt hur jag skall tillämpa någon av dem. Du kan inte tänka dig att förklara lite mer ingående? Tar lite tid för vissa saker att sätta sig, haha.
2012-11-28, 14:16
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Changeur
Jag har försökt kolla upp både Arkimedes princip och Deplacement men jag förstår inte riktigt hur jag skall tillämpa någon av dem. Du kan inte tänka dig att förklara lite mer ingående? Tar lite tid för vissa saker att sätta sig, haha.

Jag hittade en fin länk som förklarar det hela på ett bra sätt. 1 mL metanol i en ballong kommer expandera när du sänker den i 70 °C vatten, då den har en kokpunkt på 64,7 °C.

Citat:
He realized that an object immersed in water always displaced a volume of water equal to its own volume.

http://explorable.com/displacement-experiment.html

Du kan räkna fram hur stor volym vatten som tryckts undan, och därmed även ballongens volym.
2012-11-28, 19:49
Medlem
EdgeofEndings avatar
Jag har fått skit från min lärare ang. labbrapporter. Han blev sur för att jag skrev H2O istället för den riktiga formen. Jag tänkte att han borde fatta att inte alla vet hur fan man skriver index/exponenter, utan godkänner det om man verkar förstå skillnaden på provet t ex...

Så, ni som är väldigt erfarna här om att skriva labbrapporter, hur skriver man index/exponent i word/openoffice? Man får ju inte heller skriva ^2+ etc....

(och så kaxar sig jäveln om att han är 50+, men skriver bättre än dagens 20-åringar )
2012-11-28, 20:07
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
Jag har fått skit från min lärare ang. labbrapporter. Han blev sur för att jag skrev H2O istället för den riktiga formen. Jag tänkte att han borde fatta att inte alla vet hur fan man skriver index/exponenter, utan godkänner det om man verkar förstå skillnaden på provet t ex...

Så, ni som är väldigt erfarna här om att skriva labbrapporter, hur skriver man index/exponent i word/openoffice? Man får ju inte heller skriva ^2+ etc....

(och så kaxar sig jäveln om att han är 50+, men skriver bättre än dagens 20-åringar )

Insert -> equation. Eller så finns det två x under hemfliken som du kan trycka i för att få nästa bokstav upphöjd eller nedsänkt. De finns precis under där du väljer storlek på texten. Skulle dock rekommendera att du använder equations till reaktionsformler, är finare.
2012-11-28, 21:12
Medlem
Forzos avatar
Citat:

Som spinnaker sa, använd equation editor om du måste använda word. Dock är word och oppenoffice hemska program att skriva formler i så om du kommer behöva göra det mycket i framtiden rekommenderar jag att du lär dig LaTeX. Det har en viss inlärningskurva eftersom det är helt olikt word och andra liknande program men när man väl lärt sig det är det sjukt smidigt
2012-11-28, 22:35
Medlem
pyro860s avatar
Suppose that there are typically 20 average-size drops in 1.0 mL of an aqueous solution. Will a precipitate form when 1 drop of 0.010 M NaCl(aq) is added to 10.0 mL of:
a) 0.0040 M AgNo3(aq)?

Och här är lösningen:
1mL/20 droppar * 1 droppe = 0.05 mL = 5*10^-5 L

Och (5*10^-5 L) * (0.010 mol/L) = 5*10^-7 mol NaCl = 5*10^-7 mol Cl-

a) Ag+ (aq) + Cl- (aq) <--> AgCl (s), [Ag+][Cl-]=Ksp

Qsp = [(0.010 L)*(0.0040 mol/L) / 0.010 L][5*10^-7 mol / 0.010 L] = 2*10^-7

Det är vid Qsp jag fastnar..
Vadå dela med 0.010 L? Hur förstår man hur man får fram koncentrationen klorid- och silverjoner, att man ska dela med just denna volymen? För det är väl inte totalvolymen eller nåt sånt? För vi hade denna av AgNO3 från början?

Jag har så svårt att se hur jag ska luska ut såna här uppgifter så snälla hjälp mig
Senast redigerad av pyro860 2012-11-28 kl. 22:39.
2012-11-29, 09:14
Medlem
Henczs avatar
Citat:
I boken står det K, Ba, Ca, Na etc etc & senare Hg, Ag, Pt, Au.
Och under står der "reducerande förmåga avtar", med en pil åt höger. Så det låter för mig som att K hellre reduceras än Pb. Dock ovanför står det "dvs. atomernas tendens att avge e- avtar åt höger", men att en atom reduceras innebär ju väl att atomen drar till sig skit?Och hur vet man att en jon ska oxideras eller reduceras? Står ju bara "-jon" i boken..

Hade jag rätt om att den som heter "-metall" i uppgiften är en bit som läggs ned i en vätska bestående av andra ämmnet?

Edit: Märkte för ett tag sen att kväveoxid även heter kvävemonoxid. Samma sak med dioxid etc etc. Är det så för alla atomer? Eller får vissa nåt speciellt namn istället?

1=mon
2=di
3=tri
4=?
5=?

Jag tror att 4 och 5 är poly som jag tror betyder många på grekiska
2012-11-29, 15:01
Medlem
Citat:
Jag hittade en fin länk som förklarar det hela på ett bra sätt. 1 mL metanol i en ballong kommer expandera när du sänker den i 70 °C vatten, då den har en kokpunkt på 64,7 °C.

http://explorable.com/displacement-experiment.html

Du kan räkna fram hur stor volym vatten som tryckts undan, och därmed även ballongens volym.

Tror jag lyckades lösa uppgiften nu! Mange takk!

Jag har en liten följdfråga! Jag ska ta reda på antalet mol metanol som vi tryckte i ballongen..
Det jag vet är att jag tröck i 1ml samt att metanols densitet är 0,791 kg/liter.

Hur tar jag reda på mol metanol med den datan? Går det?!
2012-11-29, 17:31
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Changeur
Tror jag lyckades lösa uppgiften nu! Mange takk!

Jag har en liten följdfråga! Jag ska ta reda på antalet mol metanol som vi tryckte i ballongen..
Det jag vet är att jag tröck i 1ml samt att metanols densitet är 0,791 kg/liter.

Hur tar jag reda på mol metanol med den datan? Går det?!

På den datan så kan du enkelt räkna ut substansmängden metanol.
Tänk bara på vilka enheter du har bara!

ρ (Densitet) = massa/volym = 0,791 kg/l = 0,791 g/ml
V (Volym) = 1 ml
M (Molmassa) = 32,04 g/mol
m (Massa) = Ska vi ta reda på
n (Substansmängd) = Ska vi också ta reda på

ρ*V = m -> m = 0,791 g/ml * 1 ml = 0,791 g

m/M = n -> n = 0,791 g * 32,04 g/mol = 0,0246.. mol
2012-11-29, 17:47
Medlem
Citat:
På den datan så kan du enkelt räkna ut substansmängden metanol.
Tänk bara på vilka enheter du har bara!

ρ (Densitet) = massa/volym = 0,791 kg/l = 0,791 g/ml
V (Volym) = 1 ml
M (Molmassa) = 32,04 g/mol
m (Massa) = Ska vi ta reda på
n (Substansmängd) = Ska vi också ta reda på

ρ*V = m -> m = 0,791 g/ml * 1 ml = 0,791 g

m/M = n -> n = 0,791 g * 32,04 g/mol = 0,0246.. mol

Ivanrebroff to the rescue again!

Denna stökiometri, ställer alltid till med onödigt mycket problem.

Jag bugar och bockar!
2012-11-29, 18:11
Medlem
Henkedoods avatar
Tja där. Läser sista året på gymnasiet, samhällsprogrammet, och har av någon anledning kursen Naturkunskap B som obligatorisk kurs. Klarade mig med nöd och näppe genom A-kursen i första ring, vilket gör B-kursen efter 2 års uppehåll helt obegriplig. Samt det att läraren är fullständigt inkompetent och allmänt bara otrevlig.

Så nu vänder jag mig till er flashbackare för problemet i fråga då, jag skulle behöva lite hjälp med dessa fyra snabba frågor om nomenklaturer för kolväten:

http://imgur.com/CPEsY
http://imgur.com/7VnKf
http://imgur.com/59CSH
http://imgur.com/1SZmf

Vore guld om ni kunde svara på dessa innan midnatt! Tack på förhand.
2012-11-29, 21:43
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hencz
Jag tror att 4 och 5 är poly som jag tror betyder många på grekiska

Fel! Poly- används bara för polymerer eftersom man inte riktigt är säker på exakt hur många merer polymeren består av.
4 är tetra, 5 är penta också fortsätter det vidare med hexa,hepta, nona och deca.
Värt att notera är att 4 också kan benämnas buta.

Citat:
Ursprungligen postat av Henkedood
Tja där. Läser sista året på gymnasiet, samhällsprogrammet, och har av någon anledning kursen Naturkunskap B som obligatorisk kurs. Klarade mig med nöd och näppe genom A-kursen i första ring, vilket gör B-kursen efter 2 års uppehåll helt obegriplig. Samt det att läraren är fullständigt inkompetent och allmänt bara otrevlig.

Så nu vänder jag mig till er flashbackare för problemet i fråga då, jag skulle behöva lite hjälp med dessa fyra snabba frågor om nomenklaturer för kolväten:

http://imgur.com/CPEsY
http://imgur.com/7VnKf
http://imgur.com/59CSH
http://imgur.com/1SZmf

Vore guld om ni kunde svara på dessa innan midnatt! Tack på förhand.

1) Räkna hur många kol du har i längsta kedjan. Första bilden: 9, inga dubbel- eller trippelbindningar -> nonan

2) Vad sticker ut från den längsta kedjan och vid vilket kol sitter dessa? Första bilden: 3-Metyl, 4-metyl, 5-etyl och 5-propyl. Dessa namnges genom att räkna antalet kol. Eftersom det är substituenter och inga separata molekyler har de ändelsen -yl.

3) Sätt ihop allting. Första bilden: 3,4-dimetyl-5-etyl-5-propylnonan

Orkar inte göra alla åt dig men det är precis samma princip på resten. Reserverar mig för eventuella slarvfel...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in