2008-09-11, 18:51
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aalto
Ett par saker jag undrar om komplexa jämvikter.

När man har en komplexjämvikt, ska molekylens laddning alltid vara som centralatomens laddnings? Exempel:

Ag2C2O4 + NH3 ---> 2Ag(NH3)2(+) + C2O4(2-)

Fråga: Varför skall "Ag(NH3)2(+)" vara med 1 plus laddning? Och hur vet man att det ska vara 2 (NH3)?

Jonens laddning är densamma som centralatomens om liganderna är oladdade vilket de är i detta exempel. Antal ligander som tex NH3 i complex kan variera. Det råkar vara 2 i detta exempel men kan variera beroende på vad det är för ligand, koncentration av "liganderna" i lösning och vilken centralatom det är.
2008-09-11, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antewante
Jonens laddning är densamma som centralatomens om liganderna är oladdade vilket de är i detta exempel. Antal ligander som tex NH3 i complex kan variera. Det råkar vara 2 i detta exempel men kan variera beroende på vad det är för ligand, koncentration av "liganderna" i lösning och vilken centralatom det är.

Jag kollade lite närmare på det hela. Det hela uppfattade jag (och rätta mig ifall jag har fel...vill gärna lära mig Al har en +1 laddning. NH3 binder dubbel till så många laddningar det finns. Al har +1 detta ger 2 st NH3.

Cu har +2 detta ger 4 NH3. I teori bör en Al (3+) binda 6 st NH3?

Rätt resonerat?
2008-09-11, 19:11
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Svavlet har tre sigmabindningar och en pi-bindning. Alltså behövs en S och två P orbitaler för att bilda tre SP2 orbitaler (för sigmabindningarna) och den överblivna P orbitalen används i pi-bindningen. Detsamma gäller för syret men den har två elektronpar, en sigmabindning och en pi-bindning. Tre SP2 orbitaler för elektronparen och sigmabindningen och den överblivna P orbitalen för pi-bindningen.

Så alltså är det överlapp mellan sp2-hybridorbital från S och sp2-hybridorbital från O. Överlapp mellan py-orbital från S och py-orbital från O?

Tackar för svaret innan.
2008-09-11, 19:16
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Jag kollade lite närmare på det hela. Det hela uppfattade jag (och rätta mig ifall jag har fel...vill gärna lära mig Al har en +1 laddning. NH3 binder dubbel till så många laddningar det finns. Al har +1 detta ger 2 st NH3.

Cu har +2 detta ger 4 NH3. I teori bör en Al (3+) binda 6 st NH3?

Rätt resonerat?

Du menar nog Ag har en +1 laddning, inte Al.

Nej, laddningen bestämmer inte antalet liggander. Generellt kan man kanske säga att ju högre laddning, desto fler liggander (beroende på ligand), men det finns inget som säger att jonen binder två ligander per laddning (blanda inte ihop ligand med motjon, det är två olika saker). Antalet ligander runt en jon bestäms bla av de faktorer som jag skrev ovan.
2008-09-11, 19:17
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Så alltså är det överlapp mellan sp2-hybridorbital från S och sp2-hybridorbital från O. Överlapp mellan py-orbital från S och py-orbital från O?

Tackar för svaret innan.

Ja precis!
2008-09-11, 19:28
Medlem
Citat:
Du menar nog Ag har en +1 laddning, inte Al.

Nej, laddningen bestämmer inte antalet liggander. Generellt kan man kanske säga att ju högre laddning, desto fler liggander (beroende på ligand), men det finns inget som säger att jonen binder två ligander per laddning (blanda inte ihop ligand med motjon, det är två olika saker). Antalet ligander runt en jon bestäms bla av de faktorer som jag skrev ovan.

Det du skrev låter iofs rätt so komplicerad och man måste kunna förutsätta rätt så mycket för att endast vara på gymnasienivå. Finns dessa skrivna i en tabell / gäller det o lära sig alla de olika komplexen utantill eller finns det kanske något djupare kunskap inom det hela?
2008-09-11, 19:37
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Det du skrev låter iofs rätt so komplicerad och man måste kunna förutsätta rätt så mycket för att endast vara på gymnasienivå. Finns dessa skrivna i en tabell / gäller det o lära sig alla de olika komplexen utantill eller finns det kanske något djupare kunskap inom det hela?

Om det är på gymnasienivå känns det rent spontant som att du inte behöver bry dig om detta. Det finns nog tabeller med generella exempel men det är säkert överkurs.
2008-09-11, 20:53
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
Ja precis!
Tackar så mycket

Tyvärr har ett litet problem till dykt upp:
Vilka hybridorbitaler deltar i bindningen mellan C och O?

http://img137.imageshack.us/my.php?image=kemi2yk6.jpg
2008-09-11, 21:08
Medlem
Antewantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zinky
Tackar så mycket

Tyvärr har ett litet problem till dykt upp:
Vilka hybridorbitaler deltar i bindningen mellan C och O?

http://img137.imageshack.us/my.php?image=kemi2yk6.jpg

C har två sigmabindningar och två pi-bindningar. Alltså har C två SP orbitaler och två P orbitaler. O har två elektronpar, en sigmabindning och en pibinding = tre SP2 orbitaler och en P orbital. Alltså överlappar en SP från C med en SP2 från O.
2008-09-11, 21:14
Medlem
HORPATTEs avatar
Barometer - experiment med kvicksilver

http://www.hastighet.info/barometer-MTMyNTkw.html

Har en läxa till imorgon men hittar inte svaret, varför hade inte experimentet kunnat utföras med vatten?

mvh horpatte
2008-09-11, 21:17
Medlem
Zinkys avatar
Citat:
C har två sigmabindningar och två pi-bindningar. Alltså har C två SP orbitaler och två P orbitaler. O har två elektronpar, en sigmabindning och en pibinding = tre SP2 orbitaler och en P orbital. Alltså överlappar en SP från C med en SP2 från O.

Överlapp mellan sp2-hybridorbital från O och sp-hybridorbital från C. Överlapp mellan py-orbital från O och py-orbital från C stämmer bra då?

Tack än en gång
2008-09-11, 21:23
Medlem
wääuus avatar
P.g.a. densiteten. Jag antar att ni läser om tryck och arkimedes och sån skit. Då vet du kanske att man kan räkna ut trycket med hjälp av djup(höjd) och densitet o.s.v. Lufttrycket 101,3kPa eller vad det är motsvarar 780mmHg. Du kan räkna ut vilken höjd vattenpelaren skulle ha för att motsvara trycket. (det blir för stort)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in