Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Men då prövar du dig fram. Jag tänkte ifall man kan räkna ut svaret. Jag försökte på någon form av redox-balansering och fick förhållandet 3:1 viket stämmer men jag vet inte om det var slumpen eller ett system.
Aha, jag förstår vad du menar (tror jag). Detta är ett fall av disproportionation, då något har både oxiderats och reducerats i samma reaktion (i detta fall kväve i HNO2). Man antar att reaktonen tar plats i en sur lösning (pga H+), då skriver man halv ekvationer, där man visar hur kväve i de olika HNO2 molekylerna oxideras och reduceras i samma reaktion. Enklast är att bara ta hänsyn till HNO2-->NO3- + NO delen av reaktionen, då man kan balansera med H+ och H2O senare (då reaktionen är i sur lösning).Notera att jag kommer skriva oxidationstal med vanliga nummer inte romanska numeraler
Oxidation tal av kväve i HNO2 är +3, i NO3- är det +5 och i NO är det +2, så
HNO2-->NO3- är oxidation halv ekvation (kväve förlorar 2 elektroner ) och HNO2-->NO är reduktion halv ekvation (kväve får 1 elektron). Nu balanserar vi varje halv ekvation för sig
HNO2-->NO3- + 2e- (obalanserad oxidation halv ekvation)
HNO2 + H2O-->NO3- + 2e- + 3H+ (balanserad oxidation halv ekvation)
HNO2 + e- -->NO (obalanserad reduktion halv ekvation)
HNO2 + e- + H+ -->NO+ H2O (balanserad reduktion halv ekvation)
Nu använder man de balanserade halv ekvationeran för att skriva en balanserad ekvation för hela reaktionen
HNO2 + H2O-->NO3- + 2e- + 3H+ (balanserad oxidation halv ekvation)
HNO2 + e- + H+ -->NO+ H2O (balanserad reduktion halv ekvation)
Man gångar reduktion halv ekvation med 2 för att "eliminera" elektronerna från både sidorna av ekvationen ( inkl. några H2O och H+)
2HNO2 + 2e- + 2H+ -->2NO+ 2H2O ((balanserad reduktion halv ekvation gångat med 2)
HNO2 + H2O-->NO3- + 2e- + 3H+
2HNO2 + 2e- + 2H+ -->2NO+ 2H2O
-------------------------------------------
3HNO2--> H+ + NO3- + 2NO + H2O (balanserad ekvation)
Hoppas att detta hjälper

. Lite Svengleska blev det också