2012-08-15, 00:27
Medlem
Hur går man tillväga när man balanserar:

HNO2(aq) -> H+ + NO3- + NO(g) + H2O

?
2012-08-15, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Hur går man tillväga när man balanserar:

HNO2(aq) -> H+ + NO3- + NO(g) + H2O

?

Först skriver man ner ekvationen som du gjorde
sedan gör man så att man försöker se hur mycket är minsta antal kväve man kan ha i vänstra ledet (reaktant sida) utan att balansera helt (så man balanserar en steg i taget). Vi har 2 stycken kväve minst så
2HNO2-->H+ + NO3- + NO + H2O
sedan ser man hur mycket är det minsta antalet av väte som man kan ha efter att vi "balanserade" innan med kväve. Vi behöver minst 3 st väte, dvs minst 3HNO2 så
3HNO2--> H+ + NO3- + NO + H2O
Nu ser man att det är nästan balanserat, högre led har 3 st väte, 5 st syre, 2 st kväve medans vänstra ledet har 3 st väte, 6 st syre och 3 st kväve. Så man behöver bara multiplicera antal NO med 2 för att ha HL=VL så
3HNO2--> H+ + NO3- + 2NO + H2O
Hoppas att detta hjälper
2012-08-15, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dabaus123
Först skriver man ner ekvationen som du gjorde
sedan gör man så att man försöker se hur mycket är minsta antal kväve man kan ha i vänstra ledet (reaktant sida) utan att balansera helt (så man balanserar en steg i taget). Vi har 2 stycken kväve minst så
2HNO2-->H+ + NO3- + NO + H2O
sedan ser man hur mycket är det minsta antalet av väte som man kan ha efter att vi "balanserade" innan med kväve. Vi behöver minst 3 st väte, dvs minst 3HNO2 så
3HNO2--> H+ + NO3- + NO + H2O
Nu ser man att det är nästan balanserat, högre led har 3 st väte, 5 st syre, 2 st kväve medans vänstra ledet har 3 st väte, 6 st syre och 3 st kväve. Så man behöver bara multiplicera antal NO med 2 för att ha HL=VL så
3HNO2--> H+ + NO3- + 2NO + H2O
Hoppas att detta hjälper
Men då prövar du dig fram. Jag tänkte ifall man kan räkna ut svaret. Jag försökte på någon form av redox-balansering och fick förhållandet 3:1 viket stämmer men jag vet inte om det var slumpen eller ett system.
2012-08-15, 20:31
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Men då prövar du dig fram. Jag tänkte ifall man kan räkna ut svaret. Jag försökte på någon form av redox-balansering och fick förhållandet 3:1 viket stämmer men jag vet inte om det var slumpen eller ett system.

Ett mer elegant (men ofta onödigt krångligt) sätt att räkna ut det på är att ställa upp ett ekvationssystem som man sedan löser med hjälp av matrisoperationer (Gausselimination).

Lite snabbt googlande hittade den här länken, läs från s. 21. http://www.math.kth.se/math/GRU/2007...5/ME/matte.pdf
Senast redigerad av Forzo 2012-08-15 kl. 20:37.
2012-08-16, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derbyknights
Organisk kemi
Jag fattar inte hur man anger kopplingsmönster, i boken står det:

Kopplingsmönstret från vänster till höger: t,q,s,d,m,d. Ex. Protonerna längst till vänster har två protoner på grannkolet. Då blir det 3 signaler (t=triplett) enligt n+1-regeln. Protonerna på nästa kol har tre väten på grannkolet. 3+1=4 Kvartett=q) OSV....

Så här ser kolkedjan ut( inom parentes menar jag att de ska sitta uppåt)

CH3-CH2-C(=O)-CH2-C(=O)-O-CH2-CH(CH3)-CH3

"Protonerna längst till vänster har två protoner på grannkolet"- alltså 2 väten? På nästa kol räknar man inte syret då till höger utan bara vätena på kolet till vänster?

Jo i NMR-spektroskopi är det precis som beskrivningen säger, kopplingsmönstret från vänster ger en triplett som det står, alltså 2+1 eftersom grannarna är två väten. Väten i samma kemiska omgivning kopplar inte med varandra, däremot om det skulle ha varit en dubbelbindning, som är stel skulle man ha kunnat se ett kopplingsmönster mellan väten på samma kol. Nästa blir 3+1, alltså q. I proton-NMR ser vätena bara varandra och kopplar således inte med andra atomer. Eftersom nästa kol med väten inte har några vätegrannar blir kopplingsmönstret en singlett. Multipletten, eller "skogen" sedan kommer av att det ensamma vätet kopplar med vätena på alla kol runt om kring, dvs 8 stycken i olika kemisk omgivning.
2012-08-16, 15:49
Medlem
Citat:

Aha, jag förstår vad du menar (tror jag). Detta är ett fall av disproportionation, då något har både oxiderats och reducerats i samma reaktion (i detta fall kväve i HNO2). Man antar att reaktonen tar plats i en sur lösning (pga H+), då skriver man halv ekvationer, där man visar hur kväve i de olika HNO2 molekylerna oxideras och reduceras i samma reaktion. Enklast är att bara ta hänsyn till HNO2-->NO3- + NO delen av reaktionen, då man kan balansera med H+ och H2O senare (då reaktionen är i sur lösning).Notera att jag kommer skriva oxidationstal med vanliga nummer inte romanska numeraler

Oxidation tal av kväve i HNO2 är +3, i NO3- är det +5 och i NO är det +2, så
HNO2-->NO3- är oxidation halv ekvation (kväve förlorar 2 elektroner ) och HNO2-->NO är reduktion halv ekvation (kväve får 1 elektron). Nu balanserar vi varje halv ekvation för sig

HNO2-->NO3- + 2e- (obalanserad oxidation halv ekvation)
HNO2 + H2O-->NO3- + 2e- + 3H+ (balanserad oxidation halv ekvation)

HNO2 + e- -->NO (obalanserad reduktion halv ekvation)
HNO2 + e- + H+ -->NO+ H2O (balanserad reduktion halv ekvation)

Nu använder man de balanserade halv ekvationeran för att skriva en balanserad ekvation för hela reaktionen

HNO2 + H2O-->NO3- + 2e- + 3H+ (balanserad oxidation halv ekvation)
HNO2 + e- + H+ -->NO+ H2O (balanserad reduktion halv ekvation)
Man gångar reduktion halv ekvation med 2 för att "eliminera" elektronerna från både sidorna av ekvationen ( inkl. några H2O och H+)

2HNO2 + 2e- + 2H+ -->2NO+ 2H2O ((balanserad reduktion halv ekvation gångat med 2)

HNO2 + H2O-->NO3- + 2e- + 3H+
2HNO2 + 2e- + 2H+ -->2NO+ 2H2O
-------------------------------------------
3HNO2--> H+ + NO3- + 2NO + H2O (balanserad ekvation)

Hoppas att detta hjälper . Lite Svengleska blev det också
Senast redigerad av dabaus123 2012-08-16 kl. 16:05.
2012-08-17, 13:52
Medlem
Jag är helt förvirrad över detta med mol. Hur räknar man ut antalet kärnor per volymsenhet av ett ämne?
2012-08-17, 15:26
Medlem
Spinnakers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apex-nereid
Jag är helt förvirrad över detta med mol. Hur räknar man ut antalet kärnor per volymsenhet av ett ämne?

Mol är ju ett visst antal av någonting. Liksom 1 dussin = 12, är 1 Mol = 6,0221415 · 10^23.
2012-08-21, 16:47
Medlem
Hallå hallå

Sitter och försöker lära mig Aldol kondensation men har lite problem. (se bild)

http://i47.tinypic.com/seu96r.jpg

Jag är medveten om att aldol kondensation i regel handlar om att väte ifrån alfakolet reagerar med en reagens som i sin tur reagerar med syret. Men i uppgiften kan jag inte förstå vilket av dom som aldol kondensation funkar på.

Själva frågan till bilden lyder
Vilken av följande reaktioner kan genomgå en aldolkondensation och vad kallas produkten som bildas?

2012-08-21, 17:00
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Hallå hallå

Sitter och försöker lära mig Aldol kondensation men har lite problem. (se bild)

http://i47.tinypic.com/seu96r.jpg

Jag är medveten om att aldol kondensation i regel handlar om att väte ifrån alfakolet reagerar med en reagens som i sin tur reagerar med syret. Men i uppgiften kan jag inte förstå vilket av dom som aldol kondensation funkar på.

Själva frågan till bilden lyder
Vilken av följande reaktioner kan genomgå en aldolkondensation och vad kallas produkten som bildas?

Rita upp en mekanism för reaktionen så inser du vilket svar som är rätt, är riktigt nyttigt att lista ut det själv, överlägset bästa sättet att få det att sitta kvar i skallen. Du hittar säkert svaret ganska så snabbt, men en mekanism önskas ändå

Vägledning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aldol_condensation
http://en.wikipedia.org/wiki/Keto-enol_tautomerism (ett krav för att en aldol kondensation skall kunna ske, alfa-väten är alltså obligatoriskt)
2012-08-21, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Rita upp en mekanism för reaktionen så inser du vilket svar som är rätt, är riktigt nyttigt att lista ut det själv, överlägset bästa sättet att få det att sitta kvar i skallen. Du hittar säkert svaret ganska så snabbt, men en mekanism önskas ändå

Vägledning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aldol_condensation
http://en.wikipedia.org/wiki/Keto-enol_tautomerism (ett krav för att en aldol kondensation skall kunna ske, alfa-väten är alltså obligatoriskt)

Sitter och håller på med uppgiften nu, men jag förstår inte hur man ska kunna lista ut det när jag inte vet vilken karbonylgrupp det är som reagerar med det jag har?

Det kanske inte spelar någon roll hur karbonylen ser ut eller?
2012-08-21, 18:10
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Sitter och håller på med uppgiften nu, men jag förstår inte hur man ska kunna lista ut det när jag inte vet vilken karbonylgrupp det är som reagerar med det jag har?

Det kanske inte spelar någon roll hur karbonylen ser ut eller?

Läs igenom det som jag länkade om keto-enol tautomerism samt aldolkondensationen. Där ser du att ämnet reagerar med sig självt i princip (enolen reagerar med ketonen eller aldehyden). Det är bara en av dina ketoner som har en motsvarande enol, den har med andra ord alfa-väten. DVS väten som sitter på kolet bredvid karbonylkolet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in