2012-03-28, 18:50
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Det är en dipol, och den bör ju kunna bilda vätebindningar mellan sitt väte och vattnets syre! Alltså två starka bekräftelser på att det är ett polärt ämne som bör kunna blandas med vatten!

Ingenting stämmer ju, för att i andra änden stämma, och när man försökt lära sig det, så kommer en rad undantag som i sin tur inte ens förklaras i bokhelvetet!

JAG BLIR GALEN PÅ DENNA JÄVLA KEMIN!

Vätebindning sker endast om ett väte är kopplat till ett syre, fluor eller kväve.

Alltså:

HF
-NH
-OH

(Fluor kan bara binda till ett ämne därav avsaknaden av bindestreck)
2012-03-28, 19:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurell
Vet inte om det är rätt tråd, men kan någon förklara den kemiska reaktionen som bildar ftalater för mig?

edit: glömde länka http://en.wikipedia.org/wiki/Phthalic_anhydride Preparation of phthalate esters

Vilket ämne menar du att du utgår från? Blir för mycket att skriva annars....
2012-03-28, 19:56
Medlem
TheKingOfPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Vätebindning sker endast om ett väte är kopplat till ett syre, fluor eller kväve.

Alltså:

HF
-NH
-OH

(Fluor kan bara binda till ett ämne därav avsaknaden av bindestreck)

Ja, det är det jag menar. Syret i en vattenmolekyl bör ju kunna binda till vätet i CHCl3. Detta betyder ju att CHCl3 bör kunna kopplas ihop med vattnet. Dessutom Blir ju CHCl3 en polär i allra högsta grad, då bindningselektronerna hos kolet attraheras olika starkt - tre Cl mot en H!

Men facit säger mot alla mina förklaringar och menar att CHCl3 inte kan bindas till vatten, utan nån som helst förklaring till varför, när boken precis lärt mig se hur en dipol är uppbyggd.... Snacka om att röra ihop allting!
2012-03-28, 21:15
Medlem
Aurells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Vilket ämne menar du att du utgår från? Blir för mycket att skriva annars....
Den första, C6H4(CO)2O + ROH...

Du behöver inte skriva jätteutförligt
2012-03-28, 22:06
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aurell
Den första, C6H4(CO)2O + ROH...

Du behöver inte skriva jätteutförligt

Ok, anhydriden då med andra ord.

Reaktionen går till genom att du reagerar den med nån alkohol under exempelvis syrakatalys. Alkoholsyret gör en nukleofil attack på ett karbonylkol där dubbelbindningen till syret ger sina elektroner till syret (karbonylsyret). Elektronerna går sedan tillbaka och sparkar ut det andra enkelbundna syret som då blir en negativt laddad karboxylsyragrupp.
Sedan har du en vanlig fischerförestring kvar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80%93Speier_esterification

Protonöverföringarna har jag utelämnat, men ritar du upp reaktionen så bör dom vara ganska självklara, det finns ingen absolut sanning heller utan det finns lite olika vägar som reaktionen kan ske, i princip.
2012-03-28, 22:47
Medlem
DuSomTroddes avatar
Ska ha prov i morgon i Kemi A "Syror och Baser". Jag har rätt bra koll på det efter 10 min frenetiskt studerande, man kanske skulle börja i tid nästa gång...

Men, uppgifterna lyder:
Kunna använda sig av formlerna för att kunna beräkna
syrakoncentrationen resp pH-halten i en syra (eller en bas med hjälp
av Kw-formeln)

Vad fan är Kw-formeln? Jag kollade på google, verkade vara P=U*I men det måste ju vara nåt in i helvete fel formel, det var mer åt fysik-hållet.

Balanserad reaktion för när saltsyra reagerar med en oädel metall.
Veta hur en neutralisation går till och kunna skriva namn och formel
för det salt som bildas.

Jag antar att det är något liknande:

HCl (saltsyra) + Fe (järn) ---> HCl + Fe + O2

Men, jag kan ha fel. Jag har antagligen fel. Fattar inte ens varför jag läser Kemi...

Nåja, vi går vidare!

Begreppet ”autoprotolys”, och känna till vad som menas med
begreppet amfolyt.

Jag har ingen aning om vad något av orden betyder. Kollade igenom lite snabbt på wikipedia men förstod fortfarande inte vad det betyder. Inväntar svar från mina "kollegor" men än så länge - inget.

Tacksam om någon kan hjälpa mig med åtminstone en av de här frågorna, skulle hjälpa mig mycket!
2012-03-28, 22:51
Medlem
Aurells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Ok, anhydriden då med andra ord.

Reaktionen går till genom att du reagerar den med nån alkohol under exempelvis syrakatalys. Alkoholsyret gör en nukleofil attack på ett karbonylkol där dubbelbindningen till syret ger sina elektroner till syret (karbonylsyret). Elektronerna går sedan tillbaka och sparkar ut det andra enkelbundna syret som då blir en negativt laddad karboxylsyragrupp.
Sedan har du en vanlig fischerförestring kvar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Fischer%E2%80%93Speier_esterification

Protonöverföringarna har jag utelämnat, men ritar du upp reaktionen så bör dom vara ganska självklara, det finns ingen absolut sanning heller utan det finns lite olika vägar som reaktionen kan ske, i princip.
Stort tack
2012-03-29, 11:19
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKingOfPop
Syret i en vattenmolekyl bör ju kunna binda till vätet i CHCl3.

Nej. Vätet är redan bundet till kolet i CHCl3 och kan alltså inte binda till något mer.
2012-03-29, 12:55
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DuSomTrodde
Ska ha prov i morgon i Kemi A "Syror och Baser". Jag har rätt bra koll på det efter 10 min frenetiskt studerande, man kanske skulle börja i tid nästa gång...

Låter som en bra idé

Citat:
Men, uppgifterna lyder:
Kunna använda sig av formlerna för att kunna beräkna
syrakoncentrationen resp pH-halten i en syra (eller en bas med hjälp
av Kw-formeln)

Vad fan är Kw-formeln? Jag kollade på google, verkade vara P=U*I men det måste ju vara nåt in i helvete fel formel, det var mer åt fysik-hållet.

pH + pOH = 14
Det kommer från [H+][OH-] = Kw = 10^-14.

Citat:
Balanserad reaktion för när saltsyra reagerar med en oädel metall.
Veta hur en neutralisation går till och kunna skriva namn och formel
för det salt som bildas.

Jag antar att det är något liknande:

HCl (saltsyra) + Fe (järn) ---> HCl + Fe + O2

Precis det är någonting liknande, fast lite annorlunda. Saltsyra + järn reagerar enligt följande:
Fe(s) + 2 HCl(aq) → FeCl2 (aq) + H2 (g)

Citat:
Begreppet ”autoprotolys”, och känna till vad som menas med
begreppet amfolyt.

Med autoprotolys menas att saker protolyseras utan närvaro av syra eller bas. Tex vattnets autoprotolys.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vattnets_autoprotolys

En amfolyt är ett ämne som beroende på omgivningen kan agera antingen syra eller bas, dvs antingen avge eller ta upp protoner.
2012-03-29, 19:28
Medlem
Hej,

jag har fått en uppgift i skolan att lösa detta problem, vi har inte börjat på detta avsnitt ännu så jag har väldigt svårt att hitta hur man löser detta, skulle va snällt om nån visade hur man löste samt förklarade va ni gör.

Frågan:
Om butan brinner i syre bildas koldioxid och vatten (vattenånga) under utveckling av värme. Rita upp molekylerna och visa vilka bindningar som bryts samt bildas då reaktionen sker. Beräkna hur mycket värmeenergi som frigörs av 1gram butan.

Tack på förhand!
2012-03-29, 19:47
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwinoth
Hej,

jag har fått en uppgift i skolan att lösa detta problem, vi har inte börjat på detta avsnitt ännu så jag har väldigt svårt att hitta hur man löser detta, skulle va snällt om nån visade hur man löste samt förklarade va ni gör.

Frågan:
Om butan brinner i syre bildas koldioxid och vatten (vattenånga) under utveckling av värme. Rita upp molekylerna och visa vilka bindningar som bryts samt bildas då reaktionen sker. Beräkna hur mycket värmeenergi som frigörs av 1gram butan.

Tack på förhand!

Kolla upp lite om entalpier
2012-03-30, 13:18
Medlem
DuSomTroddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
[Massa text]

Haha, tack

Gjorde provet igår och jag klarade mig rätt bra. Det var två frågor när man skulle räkna ut ph på saltsyra eller ngt, men jag sket i den

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in