2012-04-22, 13:33
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helenaa5
Finns det någon som är bra på att förklara hur man löser följande frågor. Jag är inte ute efter bara svar utan hur man räknar ut vill jag lära mig! Hur vet man vilken formel man ska använda sig av?

1)Beräkna massan av den LiOH som bildas när 75g Li3N reagerar med H2O enligt reaktionsformeln:

Li3N + 3 H2O  NH3 + 3 LiOH

2)Man vill göra 5.0 dm3 av en saltsyralösning med koncentrationen 0.50 mol/dm3. Man har tillgång till saltsyra med koncentrationen 6.0 mol/dm3. Hur stor volym av denna syra ska man späda för att få den önskade lösningen?

3)Hur stor massa av det fasta saltet CuSO4 x 5 H2O ska man väga upp för att göra i ordning 2.0 dm3 av en lösning med koncentrationen 0.15 mol/dm3?

1) Bestäm begränsande reaktanten, iakta molförhållande och räkna fram m(LiOH)

2) Räkna ut hur många mol H+ du behöver (C*V = n), sedan hur mycket du behöver av 6 M lösningen.

3) Räkna ut/kolla upp M, sedan räknar du.

Kort sagt, prova själv och posta dina svar! Om det går åt pipan så får du hjälp i den här tråden.
2012-04-22, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av renax
Hej!

Jag har lite problem med vissa frågor som jag försöker träna på inför Kemi A tentan som jag har nästa vecka.
När jag tränar på gamla prov så är inte beräkningarna något problem för mig, som t ex koncentration, mol, volym, etc. Det jag får problem med är de här 1 poängsfrågorna. som t ex:

1. Fast Natriumklorid löses i vatten. a)Vilka bindningar uppstår mellan jonerna och molekylerna?
b) Vad heter de bindningar mellan vattenmolekylerna som har brutits?

2. Rita elektronformel för kvävemolekylen.

3). Brom adderas till 2-buten. Namge den förening som bildas.

Det jag fastnar på mest är frågor som liknar 1:a frågan. Hur ska man lättast ta reda på vilka bindningar det är?
det jag vet är att det finns flera olika, kovalenta, dipol, Van der wahl, väte, etc. finns det ett enkelt sätt att ta reda på bindningarna?

Det jag vet är,
Vätebindningar: för att det ska vara väte så måste det finnas Fluor, Syre, kväve i molekylen (enligt FON-regeln)

Jonbindningar: en förening mellan icke metal och metal

Kovalentbidningar: atomer av samma grupp (icke-metal och icke-metal) "delar" elektroner med varandra. sen finns det olika typer av kovalentbindningar (polära, icke-polära. Jag antar att man kollar på elektronegativiteten för att avgöra?)

Van der wahl: vet inget

Dipol-Dipol: vet inget

Skulle uppskatta all hjälp jag får!

Satt också en gång i tiden, lika utsatt som dig, men det enda som hjälper är att intressera dig för att hitta svar.

Van der wahl: Van der Waalsbindning är den svagaste bindningen. Också då molekylerna är opolära. Dvs laddningsfördelningen är symmetrisk över hela molekylen.

Dipol-Dipol: http://sv.wikipedia.org/wiki/Dipol-dipolbindning

Du kan se här för mer info:
http://www.naturvetenskap.org/index.php?option=com_content&view=article&id=177&I temid=190

Till frågorna, kolla i boken. Allt brukar stå där om inte det får du invänta svar från fler användare.
Senast redigerad av Adutrumque 2012-04-22 kl. 14:09.
2012-04-22, 15:27
Medlem
Alsines avatar
Fastnat för två uppgifter.

1.

Man värmer äggalbumin i en pasteurpipett. tillsammans med en Ph papper. Efter uppvärmningen blir pappret grön och får Ph= 9. Jag ska nu identifiera grundämnet.

Vid förbränning bildas det enligt mig CO2+NH3+H2O
Är det alltså NH3 som grundämne de efterfrågar? Känner mig lite förvirrad.

2.
Man tillsätter urinämne i en pasteurpipett tillsammans med en ph papper. inne i pipeten sker en kondensationsreaktion. Jag ska ta reda på vilken reaktion och formeln.

Jag har kommit fram till följande formel för kondensationsreaktion.
CO(NH2)2+H2O --> CO2 + 2NH3

Tacksam för råd och vägledning

Mvh
2012-04-22, 15:49
Medlem
För att få fram massan för Litiumet tar man atommassan *3 ( 6,94*3)g/mol och sedan Kvävet är väl bara 14 g/mol? Jag är så dålig på detta. Och fattar inte mig på boken. Och hittar inga exempel på nätet om hur man räknat ut med siffror, bara en massa uppställningar med bokstäver som gör att jag inte vet vad som ska sättas in vart!
2012-04-22, 16:21
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helenaa5
Finns det någon som är bra på att förklara hur man löser följande frågor. Jag är inte ute efter bara svar utan hur man räknar ut vill jag lära mig! Hur vet man vilken formel man ska använda sig av?

1)Beräkna massan av den LiOH som bildas när 75g Li3N reagerar med H2O enligt reaktionsformeln:

2)Man vill göra 5.0 dm3 av en saltsyralösning med koncentrationen 0.50 mol/dm3. Man har tillgång till saltsyra med koncentrationen 6.0 mol/dm3. Hur stor volym av denna syra ska man späda för att få den önskade lösningen?

3)Hur stor massa av det fasta saltet CuSO4 x 5 H2O ska man väga upp för att göra i ordning 2.0 dm3 av en lösning med koncentrationen 0.15 mol/dm3?

1)
7,5 g obegräns

Li3N är begränsande reaktanten

Molförhållande 1:3:1:3

(75 g/ 34.83 g/mol) * (3 mol/1 mol) * (23.95 g/mol) = 154,72 g
M(Li3N) M(LiOH)

2) 5 dm3 , C = 0,5 mol/dm3
0,5*5 = 2,5 mol H+ vill vi ha i lösningen

6,0 mol/dm3 * X = 2,5 mol
X = 0,416.. dm3 av 6 M motsvarar 2,5 mol

3)
M = 249.7 g/mol
m = ?
V = 2 dm3
C = 0,15 mol/dm3
n = 2*0,15 = 0,3 mol

n = m/M -> n*M = m
0,3 mol * 249.7 g/mol = m
m = 74,91 g
2012-04-22, 18:07
Medlem
Tack! Jag läste på lite mer på nätet och fick lite svar på det jag ville ta reda på !
Men några andra frågor som jag försöker att förstå mig på:

1. Om en kopparbit läggs i en vattenlösning av klor uppstår en reaktion mellan koppar och klor.
A) Skriv reduktionsreaktionen (enligt facit: Cl_2 + 2e^- ----> 2CL^-) hur kan det finnas 2CL?
B) Vilket atomslag är oxidationsmedel (svar: klor)

2. Vilken volym svavelsyralösning med koncentraionen 0,95/mol dm^3 behövs för att neutralisera 20,0cm^3 natriumhydroxidlösning med koncentrationen 0,40mol/dm^3 Reaktionsformel krävs!

Problemet för mig ligger inte i beräkningarna, utan jag vet hur jag ska lösa uppgiften. Utan det är reaktionsformeln som jag försöker fundera på hur det kommer till på de viset. (enligt facit: 2NaOH + H_2SO_4 ------> 2H_2O + Na_2SO_4) Det jag försöker förstå är hur 2 kom framför NaOH, detsamma för H_2O.

3. Då is övergår till vatten vid 0 C upptas 333J per gram is. Beräkna (Delta)H per mol H_2O för det omvända förloppet H_2O (l)---->H_2O(s)

För att ta reda på Q, Q= C*M*(delta)T. Men jag har inte massan. För att sedan beräkna delta(H) per mol då använder man förmeln Q/n Men det går ju inte att ta reda på n. (svaret enligt facit : -
2012-04-22, 21:16
Medlem
4^3 = 64
2012-04-22, 22:09
Medlem
raxtoren4evers avatar
Ja, som han skrev, eller: 4*4*4 = 64.
2012-04-23, 12:47
Medlem
mungs avatar
Citat:
1. Om en kopparbit läggs i en vattenlösning av klor uppstår en reaktion mellan koppar och klor.
A) Skriv reduktionsreaktionen (enligt facit: Cl_2 + 2e^- ----> 2CL^-) hur kan det finnas 2CL?
Det finns två stycken kloridjoner efter reaktionen. Det finns ju två stycken innan också, men då är de bundna i en klormolekyl - Cl2. Cl2 = 2 st Cl som är bundna till varandra.

Citat:
Problemet för mig ligger inte i beräkningarna, utan jag vet hur jag ska lösa uppgiften. Utan det är reaktionsformeln som jag försöker fundera på hur det kommer till på de viset. (enligt facit: 2NaOH + H_2SO_4 ------> 2H_2O + Na_2SO_4) Det jag försöker förstå är hur 2 kom framför NaOH, detsamma för H_2O.
Här har man infört tvåan före NaOH och H2O för att balansera reaktionsformeln. Det går åt två stycken NaOH för att bilda en Na2SO4, eftersom det binds två natriumatomer i natriumsulfatet (Na2SO4). 2:an framför H2O har man räknat fram - det finns ju 2 st OH-joner och en H2-molekyl kvar efter reaktionen, och de kan bilda två vattenmolekyler.

Citat:
3. Då is övergår till vatten vid 0 C upptas 333J per gram is. Beräkna (Delta)H per mol H_2O för det omvända förloppet H_2O (l)---->H_2O(s)

För att ta reda på Q, Q= C*M*(delta)T. Men jag har inte massan. För att sedan beräkna delta(H) per mol då använder man förmeln Q/n Men det går ju inte att ta reda på n. (svaret enligt facit : -
Uppgiften går ut på att du ska räkna ut entalpiskillnaden per mol. Du ska alltså räkna med en mol. Hur många gram det motsvarar får du räkna ut själv, men det motsvarar åldergränsen på forumet.
2012-04-23, 16:13
Medlem
Citat:
Här har man infört tvåan före NaOH och H2O för att balansera reaktionsformeln. Det går åt två stycken NaOH för att bilda en Na2SO4, eftersom det binds två natriumatomer i natriumsulfatet (Na2SO4). 2:an framför H2O har man räknat fram - det finns ju 2 st OH-joner och en H2-molekyl kvar efter reaktionen, och de kan bilda två vattenmolekyler

Hehe jo jag märkte det sen efter att ha kollat lite på den flera gånger
Tack för all hjälp!
2012-04-23, 18:44
Medlem
Kemi A- titrering

Tjenare kemister!

Jag har genomfört en titrerings-labb, som förmodligen många som har läst kemi också har gjort.

Labben gick ut på att vi först skulle blanda ut NaOH med avjonitiserat vatten för att sedan blanda ner BTB och ättiksyra i lösningen för att se hur mycket syra det behövdes för att nå ekvivalenspunkten.

Nu till saken, Vi bestämde först ättiksyra-halten teoretiskt och fick svaret 1.2mol/dm^3. När vi sedan gjorde det praktiskt fick vi svaret 1.3-1.4 mol/dm^3.

Min fråga är om det finns några felkällor mer än att vi kanske har blandat ner för mycket ättiksyra i lösningen, dvs en felkälla som visar på bättre kunskap i Kemi.

Tack på förhand!
2012-04-23, 18:51
Medlem
3 snabba gissningar:

Kanske har ni mätt upp för lite vatten?
Vattnet kan ha dunstat (inte så troligt då du säkert gjorde allt under rumstemp och ett snabbt utförande).
Mätte ni med pipett kan denna visa fel, alternativt att ni gjorde fel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in