2011-08-29, 16:56
Medlem
Om en väteatom som är lika stor som en tennisboll, vart befinner sig då den första elektronen?
Tack på förhand.
2011-09-01, 14:50
Medlem
Har suttit med denna fråga i timmar utan att ha kommit någonvart. Är totalt värdelös på naturkunskap, men det måste göras. Har ingen aning om vad det ens är för ämnen, står inte ett jota i boken jag har. Vore sjukt tacksam om jag kunde få hjälp med detta.
Alltså svar på själva frågan, men även hur man löser en reaktion.

Hur löser vi nedanstående reaktion? (Är det överhuvudet taget en möjlig reaktion).

Ca2+ + Cl -
Mg2+ + Br -

Tack på förhand!
2011-09-01, 17:55
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johaanna
Har suttit med denna fråga i timmar utan att ha kommit någonvart. Är totalt värdelös på naturkunskap, men det måste göras. Har ingen aning om vad det ens är för ämnen, står inte ett jota i boken jag har. Vore sjukt tacksam om jag kunde få hjälp med detta.
Alltså svar på själva frågan, men även hur man löser en reaktion.

Hur löser vi nedanstående reaktion? (Är det överhuvudet taget en möjlig reaktion).

Ca2+ + Cl -
Mg2+ + Br -

Tack på förhand!
Det du vill göra är att skapa salter och salter är jonbindningar med neutral nettoladdning.

Ca2+ + Cl-, vi måste ju ha 2 st Cl- för att laddningen ska bli 0. Så reaktionen blir Ca2+ + 2Cl- --> CaCl2 (kalciumklorid). Försök med den andra nu.
2011-09-03, 14:50
Medlem
Hej! Jag undrar en sak: Alkalimetallerna reagerar lätt, och det är väll eftersom de bara har en valenselektron i sitt valensskal. Hur kommer det sig då att grundämnena i grupp 17 som har 7 valenselektroner också reagerar så lätt?
2011-09-03, 15:37
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonono
Hej! Jag undrar en sak: Alkalimetallerna reagerar lätt, och det är väll eftersom de bara har en valenselektron i sitt valensskal. Hur kommer det sig då att grundämnena i grupp 17 som har 7 valenselektroner också reagerar så lätt?

De behöver bara en elektron för att efterlikna ädelgaserna vilket de gärna villl, se oktettregeln.
2011-09-04, 14:25
Medlem
Två viktiga frågor !!!!!

Kort förklaring om vad en Bohrs atommodell är, en del metaller är giftiga för oss, medan andra är nödvändiga för oss. De nödvändiga kan också vara farliga om vi får i oss för mycket av dem. Vad är det som gör att det är så? Vad innebär egentligen ordet giftig? Vilka metaller har vi i kroppen och Vilks funktioner har dem?

Blev faktiskt många följd frågor men jag hoppas att ni kan hjälpa mig att f å svar på dem här frågorna!
2011-09-04, 18:08
Medlem
Bättre om du försöker skriva din uppsats själv... Du kan börja titta här på metallerna - om du kan urskilja dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/Essential_nutrient
2011-09-04, 18:21
Medlem
Sök på Paracelsus, eller Filippus Aureolus Theophrastus Bombastus von Hohenheim om du känner för det.

Då får du klart för dig bakgrunden till det välkända begreppet "Allt är giftigt, endast dosen avgör"!
Senast redigerad av Crazy Swede 2011-09-04 kl. 18:22. Anledning: felstav
2011-09-04, 21:19
Medlem
Nej, det är bara instuderingsfrågor, ingen uppsats annars skulle jag inte skrivit det här
2011-09-06, 18:40
Medlem
Hjälp med tre kemi B problem!

Hej kära flashbackare!

Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd, Mod får gärna flytta den vid behov!

Nu är det så att jag ska lämna in ett papper med uppgifter imorgon och har fastnat med tre olika uppgifter. Om någon känner sig manad att hjälpa till så gör det gärna! (behöver fullständiga lösningar)

1]
När etanol (C2H5OH) brinner i luften bildas koldioxid och vatten.
a) Beräkna hur många gram vatten som bildas då 451g etanol förbränns.
b) Beräka hur stor volym koldioxid som bildas om lufttrycket är 101,3 kPa och temperaturen är 27.0 C

2]
Järnoxid kan framställas av järn och klorgas enligt formeln 2 FE(s) + 3 Cl2(g) --> 2 FeCl3 (s)
Ange den volym klorgas, som behövs för reaktionen med 2.850g järn. Klorgasens molvolym är 24,8 dm^3/mol vid rådande betingelser.

3]
Framställning av järn sker i en masung som fylls med kol och järnmalm.
Reaktionsformeln kan skrivas Fe3O4 + 2 C --> 3 Fe + 2 CO2
a) Beräkna massan kol som behövs för att reducera 225g järnoxid.
b) Hur mycket järn kan du få ut om utbytet är 75%

Om det är någon uppgift som inte går ihop så skriv så ser jag över det igen!

Tack så jätte mycket för svar!
Senast redigerad av GulaGrodan 2011-09-06 kl. 18:44.
2011-09-06, 18:56
Bannlyst
skriv ner lite hur långt du kommit så kan jag hjälpa dig
2011-09-06, 19:10
Medlem
Jag har mest bara luskat ut vilka formler som verkar relevanta.

1] V = (nRT)/p

2] V = Vm x n

3] n = m/M

Problemet jag har är att jag har precis börjat studera och ännu inte riktigt börjat förstå mig på kemi B, Läste kemi A för ett par år sedan. Se mig som en okunnig idiot inom kemi.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in