2011-12-07, 23:20
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AMTL
Jag är nyfiken, för min lärare har ställt eller gett oss en uppgift att skriva ut samtliga isomerer för xx-kolväte. I facit så står det typ 8 st, så jag undrar om det finns någon "formel" eller tanke på hur man ska veta hur många isomerer som finns.

Jag tror det är tänkt att man ska fundera och inse att man inte kan göra fler. Till exempel isomerer av butan, så kan man ju skapa lite olika och stirrar man tillräckligt mycket på det lyckas man inte komma på fler.
2011-12-08, 06:54
Medlem
Citat:
Jag är nyfiken, för min lärare har ställt eller gett oss en uppgift att skriva ut samtliga isomerer för xx-kolväte. I facit så står det typ 8 st, så jag undrar om det finns någon "formel" eller tanke på hur man ska veta hur många isomerer som finns.

H*n kanske menar att ni ska skriva strukturformeln för 8 st olika?

ex. Hexan (Hexa = 6)

/\/\/

C3H - CH2 - CH2 - CH2 - CH2 - CH3

Eller så är det som föregående talare sa, att ni helt enkelt ska reflektera över frågan.
2011-12-08, 12:40
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Hej!

Denna är väl en oxidation?

I facit står det att den inte är. Isf varför?

MnO2^- -> MnO4^2-

MnO2 förekommer inte som jon. Reaktionen du skrivit är en oxidation, men är det säkert att du inte skrivit reaktionen baklänges?
Dvs att:
MnO4^- -> MnO2(s)
2011-12-08, 22:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
MnO2 förekommer inte som jon. Reaktionen du skrivit är en oxidation, men är det säkert att du inte skrivit reaktionen baklänges?
Dvs att:
MnO4^- -> MnO2(s)

Nej jag frågade en lärare också men han sa att det måste varit fel i facit!

MEN KAN NÅGON FÖRKLARA FÖR MIG HUR MAN VET OM EN MOLEKYL ÄR DIPOL ELLER EJ?
2011-12-09, 11:10
Medlem
ivanrebroffs avatar
Citat:
Nej jag frågade en lärare också men han sa att det måste varit fel i facit!

MEN KAN NÅGON FÖRKLARA FÖR MIG HUR MAN VET OM EN MOLEKYL ÄR DIPOL ELLER EJ?

Kort sagt: En osymmetrisk molekyl som har en polär del. Ex: Vatten, aceton, saltsyra.
Den δ+ laddade delen på en molekyl kommer att orientera sig mot den minusladdade delen på nästa molekyl.
2011-12-09, 22:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ivanrebroff
Kort sagt: En osymmetrisk molekyl som har en polär del. Ex: Vatten, aceton, saltsyra.
Den δ+ laddade delen på en molekyl kommer att orientera sig mot den minusladdade delen på nästa molekyl.

Jag vet. Men liksom om det står så här "är följande molekyler dipol? a)SO2

Nu vet jag ju att den är, men hur ska jag kunna veta det egentligen? Den ser ju ut som CO2 så den kan ju lika gärna ha en linjär struktur.
2011-12-09, 22:39
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Jag vet. Men liksom om det står så här "är följande molekyler dipol? a)SO2

Nu vet jag ju att den är, men hur ska jag kunna veta det egentligen? Den ser ju ut som CO2 så den kan ju lika gärna ha en linjär struktur.

Rita upp den genom att använda VSEPR så inser du att en tetrahedrisk struktur är gynnad!

Så länge du inte behöver förutspå strukturer för hypervalenta föreningar fungerar VSEPR ypperligt.
2011-12-09, 23:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Rita upp den genom att använda VSEPR så inser du att en tetrahedrisk struktur är gynnad!

Så länge du inte behöver förutspå strukturer för hypervalenta föreningar fungerar VSEPR ypperligt.

Vad innebär det?
2011-12-09, 23:20
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Vad innebär det?

www.google.com.....

http://en.wikipedia.org/wiki/VSEPR_theory
2011-12-11, 00:13
Medlem
Någon som kan verifiera om jag tänkt rätt när jag löste denna uppgift eller om jag fått saker helt bakom foten?

Ange entalpiändringen (ΔH) för reaktionen då 2H2 (g) + O2 (g) → 2H2O (g) 6,0 g syrgas reagerar med ett överskott av vätgas till vattenånga. Redovisa dina beräkningar.

ΔH för H2O (g) = - 242 kJ/mol => ΔH för H2O (g) = - 484 kJ/mol

Substansmängdförhållande : 1 mol O2⇔ 2 mol H2O (1:2)

O2
m = 6 g
M = 2 * 16 = 32 g/mol
n = 6/32 = 0,1875 mol

2H2O
n = 2 * 0,1875 = 0,375 mol

ΔH för reaktionen = (- 484 * 0,375)/2 = - 90,75 kJ

Eller ska svaret vara för 2H2O dvs. att slutsvaret inte divideras med 2 utan att istället de blir - 181,5 kJ
2011-12-11, 13:52
Medlem
kzthzs avatar
Min lillebror behöver hjälp med denna fråga, eftersom jag inte kan frågar jag er.

Frågan går som följande:
Vilket är ämnet? Besvara med en kemisk beteckning.
a) En halogen med 53 Elektroner.
b) En övergångsmetall med 41 protoner.
c) Ett ämne som har 6 skal och bildar +2 joner.
d) Ett ämne som har 7 valenselektroner och bildar -1 joner.
2011-12-11, 14:10
Medlem
Barapaleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kzthz
Min lillebror behöver hjälp med denna fråga, eftersom jag inte kan frågar jag er.

Frågan går som följande:
Vilket är ämnet? Besvara med en kemisk beteckning.
a) En halogen med 53 Elektroner.
b) En övergångsmetall med 41 protoner.
c) Ett ämne som har 6 skal och bildar +2 joner.
d) Ett ämne som har 7 valenselektroner och bildar -1 joner.

Kolla i periodiska systemet. Atomernas nummer beskriver hur många protoner atomer har. Protoner är plusladdade saker i kärnan. För atomer gäller att antalet protoner är lika många som antalet elektroner. Så för att leta efter halogenen med 53 elektroner behöver du leta efter det ämne i periodiska systemet som har atomnummer 53.

Antalet skal avgörs genom vilken period ämnet ligger i, alltså hur långt nedåt i periodiska systemet det är. Det ämne som bildar +2 joner har två elektroner i yttersta skalet, som det gör sig av med när det bildar en jon. Ämnena i grupp 1 har 1 elektron i yttersta skalet, de i grupp 2 har 2 elektroner ytterst. De i grupp 3-12 har 2 ytterst, de i grupp 13-18 har 3-8 elektroner.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in