2012-04-20, 16:25
Bannlyst
Precis. Det är reaktionen jag vill analysera. Jag vill t.ex. säga att reaktionen blir så att etanol plus valerian syra blir den här estern med hjälp av formler och att koncentrerad svavelsyra påskyndar reaktionen. Få egentligen så mycket som möjligt. Går det bra om du kan hjälpa mig inom den biten? Sen brukar väl H2O också bildas när etanol+syra blir ester. Som sagt, sig till mig vad formlerna blir och reaktionsformlerna som sagt så kan jag checka wikipedia-artikeln så jag kan komplettera slutsatsdelen
2012-04-20, 18:33
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashenbacken4
Precis. Det är reaktionen jag vill analysera. Jag vill t.ex. säga att reaktionen blir så att etanol plus valerian syra blir den här estern med hjälp av formler och att koncentrerad svavelsyra påskyndar reaktionen. Få egentligen så mycket som möjligt. Går det bra om du kan hjälpa mig inom den biten? Sen brukar väl H2O också bildas när etanol+syra blir ester. Som sagt, sig till mig vad formlerna blir och reaktionsformlerna som sagt så kan jag checka wikipedia-artikeln så jag kan komplettera slutsatsdelen

Du har reaktionsformeln på wikipedialänken, var inte så jävla lat och titta igenom den. Spamma inte trådar heller när du redan har postat på ett ställe...
2012-04-21, 15:38
Bannlyst
Ok. Har fått med mycket information i min labbrapport tack vare wikipedia länken. Vill också få svar på om det finns några potentiella felkällor i den här laborationen som är bra att ha med?

Den kunskap jag får med i labbrapporterna kommer jag använda i det stora provet så detta är bra om jag får mycket kunskap
2012-04-21, 21:26
Medlem
Vilket av salterna NaCl och KCl har högst smältpunkt, och varför?
Kan inte hitta en förklaring till detta. Så om någon kan, tackar jag för en förklaring.
2012-04-21, 21:47
Medlem
MADYEs avatar
[Kemi B] Hur många olika tRNA finns det?

Hej

Jag undrar om någon vet hur många olika tRNA det finns? Har nämligen tilldelats uppgifter av min lärare där en av dem lyder som topic "Hur många olika tRNA finns det?".

I min bok är det enda jag hittar "Det finns många olika tRNA-molekyler i cytoplasman.."
Har skummat igenom wikipedia och lyckas inte där heller hitta ett ungefärligt antal.

Vad tycker ni skall jag endast skriva att det finns många olika tRNA eller vart kan jag hitta mer info om hur många olika det finns (någon som vet här kanske?)?

Mvh

E: Tråden kan låsas, hittade i mina anteckningar att det finns 64 olika t-RNA om någon är intresserad .
Senast redigerad av MADYE 2012-04-21 kl. 21:58.
2012-04-21, 22:31
Medlem
Förstår du varför det finns 64?
2012-04-21, 22:51
Medlem
MADYEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av positivisten
Förstår du varför det finns 64?

Nej det gör jag inte, förklaringen till det är att jag inte läst igenom kapitlet och därav har jag ännu inte fått en bild av det hela. Fokuserar just nu på att göra färdigt alla frågor.

Du skulle gärna få förklara varför det just finns 64 tRNA om du tycker det är roligt . (Är väl lite konstigt när det endast finns 20 aminosyror? Kommer inte ihåg så mycket av Biologi A när man läste om det, har i alla fall ett svagt minne av att det togs upp dvs 64 tRNA och 20 aminosyror).
2012-04-21, 23:04
Medlem
Dr.Lecters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helenaa5
Vilket av salterna NaCl och KCl har högst smältpunkt, och varför?
Kan inte hitta en förklaring till detta. Så om någon kan, tackar jag för en förklaring.

KCl då bindningarna är svårare att bryta p.g.a att Kalium har högre elektronegativitetän Natrium
2012-04-22, 09:00
Medlem
Jomazis avatar
kodonet är på tre kvävebaser, det finns 4 olika. Do the math.
2012-04-22, 12:27
Medlem
Hej! Skulle behöva lite hjälp med detta!

2)Vilken typ av bindning innehåller ämnena? Utgå från dessa ämnen och resonera med hjälp av det som du har beskrivit i fråga 1. Beskriv även egenskaperna för bindningstypen.
a) NaCl (s) = jonbindning
b) H2O (l) = polär kovalentbindning
c) Grafit (s) = kovalenta bindningar
d) Mg (s) = metall bindning
e) NaCl (aq) = jonbindning
f) NH3 (g) = ingen bindning sker i gas form
g) CO2 = ingen bindning mellan molekyler
h) BaCl2 (aq) = jon bindning
i) CuSO4 (aq) = jon bindning
j) NO2 (g) = ingen bindning sker i gas form
k) HF (l) = polära molekyler, molekylerna dominerar vätemindning.

Kan någon hjälpa mig med beskriv även egenskaperna för bindningstypen.
2012-04-22, 12:59
Medlem
Hjälp träning inför Kemi A tenta!

Hej!

Jag har lite problem med vissa frågor som jag försöker träna på inför Kemi A tentan som jag har nästa vecka.
När jag tränar på gamla prov så är inte beräkningarna något problem för mig, som t ex koncentration, mol, volym, etc. Det jag får problem med är de här 1 poängsfrågorna. som t ex:

1. Fast Natriumklorid löses i vatten. a)Vilka bindningar uppstår mellan jonerna och molekylerna?
b) Vad heter de bindningar mellan vattenmolekylerna som har brutits?

2. Rita elektronformel för kvävemolekylen.

3). Brom adderas till 2-buten. Namge den förening som bildas.

Det jag fastnar på mest är frågor som liknar 1:a frågan. Hur ska man lättast ta reda på vilka bindningar det är?
det jag vet är att det finns flera olika, kovalenta, dipol, Van der wahl, väte, etc. finns det ett enkelt sätt att ta reda på bindningarna?

Det jag vet är,
Vätebindningar: för att det ska vara väte så måste det finnas Fluor, Syre, kväve i molekylen (enligt FON-regeln)

Jonbindningar: en förening mellan icke metal och metal

Kovalentbidningar: atomer av samma grupp (icke-metal och icke-metal) "delar" elektroner med varandra. sen finns det olika typer av kovalentbindningar (polära, icke-polära. Jag antar att man kollar på elektronegativiteten för att avgöra?)

Van der wahl: vet inget

Dipol-Dipol: vet inget

Skulle uppskatta all hjälp jag får!
2012-04-22, 13:07
Medlem
Finns det någon som är bra på att förklara hur man löser följande frågor. Jag är inte ute efter bara svar utan hur man räknar ut vill jag lära mig! Hur vet man vilken formel man ska använda sig av?

1)Beräkna massan av den LiOH som bildas när 75g Li3N reagerar med H2O enligt reaktionsformeln:

Li3N + 3 H2O  NH3 + 3 LiOH

2)Man vill göra 5.0 dm3 av en saltsyralösning med koncentrationen 0.50 mol/dm3. Man har tillgång till saltsyra med koncentrationen 6.0 mol/dm3. Hur stor volym av denna syra ska man späda för att få den önskade lösningen?

3)Hur stor massa av det fasta saltet CuSO4 x 5 H2O ska man väga upp för att göra i ordning 2.0 dm3 av en lösning med koncentrationen 0.15 mol/dm3?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in