Har två kemifrågor som jag tacksamt skulle ta emot lite hjälp med.
1.Trycket i en syrgastub är ca 2x10^7 Pa vid 20 grader C. Hur stort blir trycket i tuben vid en brand (1000 grader C)? (Tuberna är gjorda för att klara 3x10^7 Pa.)
2. Beräkna hur mycket syre som maximalt löser sig från luft (20,9% syre) i 1 dm^3 vatten vid 25 grader C.
Har två kemifrågor som jag tacksamt skulle ta emot lite hjälp med.
1.Trycket i en syrgastub är ca 2x10^7 Pa vid 20 grader C. Hur stort blir trycket i tuben vid en brand (1000 grader C)? (Tuberna är gjorda för att klara 3x10^7 Pa.)
2. Beräkna hur mycket syre som maximalt löser sig från luft (20,9% syre) i 1 dm^3 vatten vid 25 grader C.
Använd allmänna gaslagen för att räkna ut n i syrgastubem vid 20 grader och 2x10^7 Pa. Använd sedan n för att beräkna trycket vid 1000 grader.
Använd allmänna gaslagen för att räkna ut n i syrgastubem vid 20 grader och 2x10^7 Pa. Använd sedan n för att beräkna trycket vid 1000 grader.
Vad jag förstod så skulle man kunna klara uppgiften utan allmänna gaslagen, men tack Huvudsaken är ju att den går att lösa.
Har fastnat på en ny uppgift: "Man löser natriumkarbonat i vatten. Skriv formeln för den protolys som sker i vattenlösningen. Protolysen antas gå bara ett steg."
Skriv formeln för fullständing förbränning av butan
C4H10+O2 --> ?? Hur vet jag vad det ska bli? Boken har pratat så mycket om vatten, att jag automatiskt tänker att bl a måste vatten bli en produkt
II.
Vilken typ av kemisk bindning håller samman atomerna i en metanmolekyl?
Jag vill minnas att vätebindningar håller mellan väte och O/K/C, men facit säger kovalent bindning. Varför?
III.
a. Vilken typ av intermolekylar bindning ippkommer i när en alkohol löses i vatten?
b. Hur ändras lösligheten med antalet kolatomer i alkoholmolekylens kolkedja?
c. Hur ändras lösligheten med antalet hydroxylgrupper i alkoholmolekylen?
IV.
Ange typen av bindning mellan molekylerna i
a. propan
b. flouretan
c. dimetyleter
d. etanol
Ska man här tänka ämnena som alkaner, alkener & alkyner?
Skriv formeln för fullständing förbränning av butan
C4H10+O2 --> ?? Hur vet jag vad det ska bli? Boken har pratat så mycket om vatten, att jag automatiskt tänker att bl a måste vatten bli en produkt
Vid förbränning bildas alltid koldioxid och vatten. Balansera!
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
II.
Vilken typ av kemisk bindning håller samman atomerna i en metanmolekyl?
Jag vill minnas att vätebindningar håller mellan väte och O/K/C, men facit säger kovalent bindning. Varför?
a. Vilken typ av intermolekylar bindning ippkommer i när en alkohol löses i vatten?
b. Hur ändras lösligheten med antalet kolatomer i alkoholmolekylens kolkedja?
c. Hur ändras lösligheten med antalet hydroxylgrupper i alkoholmolekylen?
a) Vätebindning?
b) Är kolkedjan löslig eller inte?
c) Är hydroxylgruppen lättlöslig eller svårlöslig?
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeofEnding
IV.
Ange typen av bindning mellan molekylerna i
a. propan
b. flouretan
c. dimetyleter
d. etanol
Ska man här tänka ämnena som alkaner, alkener & alkyner?
Vad jag förstod så skulle man kunna klara uppgiften utan allmänna gaslagen, men tack Huvudsaken är ju att den går att lösa.
Har fastnat på en ny uppgift: "Man löser natriumkarbonat i vatten. Skriv formeln för den protolys som sker i vattenlösningen. Protolysen antas gå bara ett steg."
När saltet löser sig i vatten blir det till två joner, natriumjonen och karbonatjonen. Karbonatjonen är den korresponderade basen till en väldigt vanlig syra som du hittar i all läsk, och tar gärna emot en proton från vattenmolekylerna. (bonus, hur kommer det sig? )
Du måste skriva en reaktionsformel, kan du inte själv så är jag övertygad om att google eller wikipedia har koll på det. När du har reaktionsformeln så kollar du helt enkelt på högerledet och ser hur många mol gas du får per mol nitroglycerin.