2012-09-15, 21:55
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Tror inte han fattade min point bara

Ja, precis. Dom andra blir rätt enligt mina tankar, men den här fick jag till både åtta och nio. Men räknar man sådär så fick jag rätt, men bara det ÄR så man gör nu

Blir dom andra rätt om du räknar enligt den här modellen också? Är ju som sagt inte 100 på att det här är rätt sätt att tackla problemet på...
2012-09-16, 12:09
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Blir dom andra rätt om du räknar enligt den här modellen också? Är ju som sagt inte 100 på att det här är rätt sätt att tackla problemet på...

Japp, det stämmer! Då hade jag ju rätt
2012-09-16, 12:20
Medlem
Kemister Titta Hit ! Jag Behöver Hjälp

tja ni måste hjälpa mig med en fråga här

salpetersyra reagerar med vatten : jag fick fram det till HNO3 + H2O --> H3O4 + N och då är min fråga, är det rätt ?

och samma med saltsyra som reagerar med vatten : HCl + H2O --> H3O + Cl

tacksam för svar !
2012-09-16, 13:16
Medlem
Kiltmannens avatar
Nja, protolys av salpetersyra tror jag är såhär:

HNO3 + H2O --> NO3 + H30

Saltsyran ser dock ut att vara korrekt
2012-09-16, 13:33
Medlem
s
2012-09-16, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
dubbelpost

Hejsan!

Jag skulle behöva lite hjälp med en fråga jag inte riktigt förstår rörande kemi.

Du äter ett äpple, beskriv med ord och formler hur vi kan tillgodo göra oss energi från detta äpple. (Antag att äpplet till största delen består av kolhydrater).

Tack på förhand
2012-09-16, 16:07
Medlem
Sadomans avatar
Protolys av salpetersyra ser du ovan men var alltid noggrann med att även visa att det är joner som bildas. Alltså:

HCl + H2O-> H3O+ + Cl-
och
HNO3 + H2O -> H3O+ + NO3-
2012-09-16, 21:56
Medlem
Kiltmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadoman
Protolys av salpetersyra ser du ovan men var alltid noggrann med att även visa att det är joner som bildas. Alltså:

HCl + H2O-> H3O+ + Cl-
och
HNO3 + H2O -> H3O+ + NO3-

Funderade på om jag skulle ta med det, men såg så krångligt och svårförstått ut eftersom man inte kan upphöja plusteckna här på flashback.
2012-09-17, 00:28
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiltmannen
Funderade på om jag skulle ta med det, men såg så krångligt och svårförstått ut eftersom man inte kan upphöja plusteckna här på flashback.

Sant. Och det suger lite grann. Det finns ju html taggar men de har ingen funktion. Hoppas TS hänger med ändå.
2012-09-17, 21:10
Medlem
trojts avatar
Heyoo, termodynamik på G här

"beräkna arbetet för följande processer med utgångspunkten; Vi har gas i en behållare med en kolv som kan skjuta ut och göra ett arbete. Från början har vi T = 305K och P = 1atm och V_init = 4.29liter
räkna (a) arbetet som utförs vid oreversiblelt arbete med mottrycket 1.79atm och V_final = 6.52liter
och (b) arbetet för det isotermiska reversibla arbete vid V_final = 6.52liter"

(a) har jag löst, cake med w=-P_exdV
(b) däremot har jag kämpat lite med, jag vet ju att w=-nRT ln ((V_final)/(V_init)) men jag får inte rätt någonstans där... jag kanske inte ens kan använda ovanstående formel då jag inte vet hur stor mängd (i mol alltså) gas jag har.

Svaret på B skall bli -326J

Tack på förhand
2012-09-18, 13:58
Medlem
Mineralföreningar vad är det egentligen? Kan man säga att en mineralförening är när mineralerna tenn och koppar reagerar och bildar brons? Eller är jag helt ute och cyklar?
2012-09-18, 16:53
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SallyBally
Mineralföreningar vad är det egentligen? Kan man säga att en mineralförening är när mineralerna tenn och koppar reagerar och bildar brons? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tenn och koppar är metaller och även grundämnen men absolut inga mineraler, så det borde man inte kunna säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in