2010-11-16, 21:35
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
En sak bara.. Hur var det man räknade teoretiskt utbyte nu igen?

2010-11-17, 17:57
Medlem
finns det någon som skulle Kunna beskriva kolets kretslopp och vilka kemiska föreningar kol ingår i, samt vilka kemiska processer som kol deltar i. (fotosyntesen och cellandning)
2010-11-19, 01:46
Medlem
Skärgårdsdoktors avatar
Kära FB-vänner!

Jag vill allra ödmjukast be om er hjälp.

Jag har en ung flicka som älskarinna (över 18 år, inga pedofilkommentarer nödvändiga).
Hon ville ha hjälp av sin allvetande tillfredsställare med en läxa.
Jag, som tyvärr inte är särskilt allvetande, vänder mig till er för att slippa erkänna det för henne.

Uppgiften lyder som följer. Blanda alun, socker och salt med varmt vatten. (LÅNG utläggning om tillvägagångssätt finns men antar är ej nödvändig).

Frågorna är:

1. Hur ser kristallerna ut? Ta reda på strukturen hos molekylerna i dina kristaller (se läroboken eller andra källor). Kan du korrelera molekylstrukturen med utseendet på dina kristaller?
2. Vad finns det för bindnigar mellan molekylerna i dina kristaller?
3. Leder de mättade lösningarna ström? Vad tror du? Motivera ditt svar.

Så, tror ni att ni kan bistå en gammal man med information?

Och för att förekomma er:
1. Ja, hon tar den i tvåan.
2. Ja, det är enbart därför jag hjälper henne. Gott uppförande ska belönas.
2010-11-19, 13:09
Medlem
NickaNyfikens avatar
Vad kallas den reaktion som sker mellan väteklorid och 1-buten? Och Vad heter de två möjliga föreningarna som bildas?

Jag sitter med uppgifterna på sidan: http://tinyurl.com/2v23gkj men har alltså kört fast på nummer 15.

Please help?!
2010-11-19, 14:50
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickaNyfiken
Vad kallas den reaktion som sker mellan väteklorid och 1-buten? Och Vad heter de två möjliga föreningarna som bildas?

Jag sitter med uppgifterna på sidan: http://tinyurl.com/2v23gkj men har alltså kört fast på nummer 15.

Please help?!

Reaktionen kallas elektrofil addition och de två produkter som kan bildas är 1-klor-butan och 2-klorbutan
där 1 eller 2 anger vilket kol som kloratomen sitter på.

Det finns en regel som säger vilken produkt som det bildas mest utav:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrohalogenation
2010-11-19, 16:11
Medlem
Yuri Andropovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skärgårdsdoktor
Kära FB-vänner!

Jag vill allra ödmjukast be om er hjälp.

Jag har en ung flicka som älskarinna (över 18 år, inga pedofilkommentarer nödvändiga).
Hon ville ha hjälp av sin allvetande tillfredsställare med en läxa.
Jag, som tyvärr inte är särskilt allvetande, vänder mig till er för att slippa erkänna det för henne.

Uppgiften lyder som följer. Blanda alun, socker och salt med varmt vatten. (LÅNG utläggning om tillvägagångssätt finns men antar är ej nödvändig).

Frågorna är:

1. Hur ser kristallerna ut? Ta reda på strukturen hos molekylerna i dina kristaller (se läroboken eller andra källor). Kan du korrelera molekylstrukturen med utseendet på dina kristaller?
2. Vad finns det för bindnigar mellan molekylerna i dina kristaller?
3. Leder de mättade lösningarna ström? Vad tror du? Motivera ditt svar.

Så, tror ni att ni kan bistå en gammal man med information?

Och för att förekomma er:
1. Ja, hon tar den i tvåan.
2. Ja, det är enbart därför jag hjälper henne. Gott uppförande ska belönas.
Tycker fösta frågan är aningen konstig. så jag tar de två andra:

2. Jonbindning i kaliumaluminiumsulfat(alun) och i natriumklorid(vanligt salt). Polära kovalenta bindningar i sockret.

3. Den mättade lösning av kaliumaluminiumsulfat och natriumklorid kommer leda ström, för att de är jonföreningar och innehåller lösta joner, som gör att de leder ström. Sockret är en molekylförening och innehåller således inga lösta joner.

1. Kanske står något om kristallstrukturen här: Socker: http://en.wikipedia.org/wiki/Sucrose Salt: http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_chloride Alun: http://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_alum

Får jag ta henne i tvåan nu?
2010-11-19, 16:25
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Riksprov i Kemi A

Fick nyligen reda på att jag ganska snart ska ha riksprov i Kemi A. Googlade och hittade inga gamla prov (vill gärna veta hur det ser ut och hur det är uppbyggt). Någon med tidigare erfarenheter som vet hur provet är uppbyggt? Är det t.ex. som fysik A/B provbank eller som ett mattenationella? Ska man kunna redogöra för kretslopp i naturen, dvs. kunna massa fakta osv. eller räcker det man att kunna kemin. Hur är det med trivialnamn: om det t.ex. kommer en fråga där man ska förklara med kemisk formel vad som händer då t.ex. ättiksyra reagerar med något, kommer man då få den kemiska formeln för ättiksyra, eller är man tvungen att kunna formlerna för trivialnamnen?

Hursomhelst, skulle det vara kul om någon kunde berätta lite kort om hur provet är uppbyggt osv. Guld värt skulle vara om någon faktiskt skulle kunna länka till ett äldre prov (om det nu finns).

Tack på förhand!
2010-11-19, 16:38
Medlem
Jag tror det är något helt nytt, dvs det har inte existerat tidigare.

Om det är betygsgrundande så borde det innehålla allt som ni har läst under kursen.
Kretslopp ingår inte i kursen vad jag vet. Men du ska kunna förklara kemiska reaktioner med formler såklart.. Be om en läsanvisning från läraren.
2010-11-19, 16:45
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yellowbulldozer
Jag tror det är något helt nytt, dvs det har inte existerat tidigare.

Om det är betygsgrundande så borde det innehålla allt som ni har läst under kursen.
Kretslopp ingår inte i kursen vad jag vet. Men du ska kunna förklara kemiska reaktioner med formler såklart.. Be om en läsanvisning från läraren.
OK, vill dock veta lite om hur klurigt det är osv. Är MVG-frågorna skitsvåra m.m. De delprov jag haft i ämnet som läraren gjort har varit väldigt enkla, men något säger mig att detta lär vara betydligt mycket svårare. Man lär ju inte få frågor i stil med: "Hur många gram motsvarar 2 mol vätgas?"
2010-11-19, 16:48
Medlem
Herr gurkas avatar
Du lär garanterat få sådana frågor också. Det ska testa alla kunskaper; inte bara MVG-kvaliteterna
2010-11-19, 16:56
Medlem
ChemistryAddicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
Du lär garanterat få sådana frågor också. Det ska testa alla kunskaper; inte bara MVG-kvaliteterna
OK, har du gjort provet tidigare? I så fall: kan du ge ett exempel på hur en MVG-fråga på ett riksprov för Kemi A kan se ut?
2010-11-19, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumFool
Jag antar att procenten är massprocent. Om du antar 100 g, har du
51.4g C, 8.6g H och 40g N.
Använd molmassorna för att beräkna antal mol:
C: 51.4/12 ≈ 4.283 mol C
H: 8.6/1.008 ≈ 8.532 mol H
N: 40/14 ≈ 2.857 mol N
Nu har du antalet mol för varje ämne, och ska finna förhållandena emellan dessa, ty när vi skriver till exempel CxHy står siffrorna x och y för molförhållandet mellan C och H i molekylen CxHy. Dividera all tre med den minsta av dem:
C: 4.283 mol C / 2.857 mol N ≈ 1.5 = 3/2
H: 8.532 mol H / 2.857 mol N ≈ 3
N: 2.857 mol N / 2.857 mol N = 1
Eftersom vi oftast inte använder bråktal, multipliceras alla dessa förhållanden med 2 (ty, C har 3/2):
C: 3
H: 6
N: 2
Därmed kan vi skriva
C₃H₆N₂.

Så underbart Vackert beskrivet!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in