2010-01-17, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Du har ju fått hjälp, läs mitt inlägg ovan!

tack!
2010-01-17, 14:34
Medlem
eckick1s avatar
Men jösses!

GaFisks metod funkar bäst, men för att skilja på kopparkarbonat och kopparnitrat ärd et bara att se vilket som är lösligt i vatten. Det är kopparnitraten-
2010-01-17, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Men jösses!

GaFisks metod funkar bäst, men för att skilja på kopparkarbonat och kopparnitrat ärd et bara att se vilket som är lösligt i vatten. Det är kopparnitraten-

Tror du att det kommer funka om man använder Galfisks metod

Största arbetet inom Kemi A. Vill verkligen inte göra bort mig
2010-01-17, 15:18
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckick1
Men jösses!

Ja det stämmer ju, då behöver man inte saltsyra heller. Kopparkarbonat kommer knappast lösas alls, medans nitratet är mycket lösligt (över 1g/ml) och kommer färga vattnet kraftigt.

Edit: Det kan du göra som första test: löser sig ämnet inte i vatten är det kopparkarbonat. Löser det sig värmer du på det (själva ämnet, inte vattenlösningen) och ser vilken färg det blir:

Kopparsulfat: vitt
Kopparklorid: rödbrunt
Kopparhydroxid: svart vid 70-100°C
Kopparnitrat: svart vid >200°C

Enkelt och tillförlitligt.

Edit2: kopparklorid ändrar färg vid ca 100°C, kopparsulfat vid ca 150°C.
Senast redigerad av GalFisk 2010-01-17 kl. 15:39.
2010-01-17, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Ja det stämmer ju, då behöver man inte saltsyra heller. Kopparkarbonat kommer knappast lösas alls, medans nitratet är mycket lösligt (över 1g/ml) och kommer färga vattnet kraftigt.

Edit: Det kan du göra som första test: löser sig ämnet inte i vatten är det kopparkarbonat. Löser det sig värmer du på det (själva ämnet, inte vattenlösningen) och ser vilken färg det blir:

Kopparsulfat: vitt
Kopparklorid: rödbrunt
Kopparhydroxid: svart vid 70-100°C
Kopparnitrat: svart vid >200°C

Enkelt och tillförlitligt.

Edit2: kopparklorid ändrar färg vid ca 100°C, kopparsulfat vid ca 150°C.

Tack ännu en gång din jävla king!
2010-01-19, 15:25
Medlem
Teh_Masterers avatar
Jag skulle behöva steg-för steg hjälp med dessa. Jag har suttit ofattbart länge och är rädd för att min hjärna har låst sig. Ifall ni har tid att hjälpa mig med en eller flera så skulle det uppskattas.

"SO2-molekylen är en dipol. Men der är inte SO3-molekylen. Vilka slutsatser kan man dra av detta om respektive molekyls struktur?"

"En kemist hade hällt upp lösningar i två olika flaskor. Den ena lösningen var Cyklopentan, den andra Hexen. Han struntade i att sätta på etiketter, vilket givetvis senare resulterade i att han blev osäker på innehållen.

a) Förklara hur han på ett enkelt sätt med en kemisk reaktion kan avgöra vad som finns i respektive flaska.

b) Skriv en reaktionsformel för den kemiska reaktionen."

"I en lösning så finns både kalciumklorid CaCl2 och Aluminiumklorid AlCl3. Koncentrationen av kloridjoner är 0.350mol/dm3 och koncentrationen av kalciumjoner är 0.055 mol/dm3. Vilken är koncentrationen av Aluminiumjoner i lösningen?"

"Om ett brinnande magnesiumband förs ned i vattenånga eller i koldioxid, fortsätter det att brinna. Man kan konstatera att vätgas bildas i första fallet och kol i andra fallet. Man vet vidare att vätgas bildas då vattenånga leds över glödande kol. Elementen kol, magnesium och väte skall ordnas så, att det starkaste reduktionsmedlet kommer först och det svagaste sist. Motivera med hjälp av ox-tal och reaktionsformler"
2010-01-19, 15:52
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teh_Masterer
"I en lösning så finns både kalciumklorid CaCl2 och Aluminiumklorid AlCl3. Koncentrationen av kloridjoner är 0.350mol/dm3 och koncentrationen av kalciumjoner är 0.055 mol/dm3. Vilken är koncentrationen av Aluminiumjoner i lösningen?"

Tänk så här:
Till varje calciumjon hör det två kloridjoner. Om du drar från dubbla molmängden av kalciumjoner från mängden kloridjoner, kommer du fram till hur många av kloridjonerna som kommer från aluminiumskloriden.

0.35 - (2*0.055) = 0.24 mol/dm^3 klorid från AlCl3

Eftersom varje aluminiumsjon avgett tre klorjoner, delar du denna siffran med 3 för att komma fram till koncentrationen av aluminiumsjoner.

0.24 / 3 = 0.08 mol/dm^3 aluminiumsjoner.
2010-01-19, 16:21
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:

"SO2-molekylen är en dipol. Men der är inte SO3-molekylen. Vilka slutsatser kan man dra av detta om respektive molekyls struktur?"

Om SO3 inte är en dipol måste den vara plan, och syreatomerna vara på samma avstånd från varandra, leta upp en bild på molekylen så förstår du. Tänk som så att du har vektorer (O) från centrum av molekylen som är S och du ska placera ut dessa så att den resulterande kraften är 0. SO2 som är en dipol ser förstås inte likadan ut, den ser ut som vatten strukturmässigt.
2010-01-19, 18:08
Medlem
HousesNStuffs avatar
Citat:
"En kemist hade hällt upp lösningar i två olika flaskor. Den ena lösningen var Cyklopentan, den andra Hexen. Han struntade i att sätta på etiketter, vilket givetvis senare resulterade i att han blev osäker på innehållen.

a) Förklara hur han på ett enkelt sätt med en kemisk reaktion kan avgöra vad som finns i respektive flaska.

b) Skriv en reaktionsformel för den kemiska reaktionen."

Bromvatten är ett vanligt reagens för att visa på omättade kolkedjor. Därifrån kan du förhoppningsvis lösa det själv =)
2010-01-19, 19:53
Medlem
Teh_Masterers avatar
Man tackar och bockar, alla som har hjälpt. Någon som kan svaret på den sista?
2010-01-19, 20:06
Medlem
Kemi a övning (kemiska beräkningar)

Behöver hjälp med följande uppgift:
En dyrbar metod att framställa järn är att låta järnoxid reagera med aluminium. Reaktionen sker enligt formeln:
2Al + Fe2O3 -> 2Fe + Al2O3
Beräkna massan av det järn som maximalt kan framställas ur 1,0kg dijärntrioxid.

Jag började med att räkna substansmängden för Fe2O3 sedan multiplicerade med 2 (2<->1<->2!<->1) sedan hade jag substansmängden för järn och molmassan så jag räknade ut själva massan men fick såklart fel svar.

Så jag undrar vad jag gjorde för fel eller var jag helt ute och cyklade? och hur jag gör för att räkna ut det

tack på förhand!
2010-01-19, 20:23
Medlem
Knastomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteWithoutTheE
Behöver hjälp med följande uppgift:
En dyrbar metod att framställa järn är att låta järnoxid reagera med aluminium. Reaktionen sker enligt formeln:
2Al + Fe2O3 -> 2Fe + Al2O3
Beräkna massan av det järn som maximalt kan framställas ur 1,0kg dijärntrioxid.

Jag började med att räkna substansmängden för Fe2O3 sedan multiplicerade med 2 (2<->1<->2!<->1) sedan hade jag substansmängden för järn och molmassan så jag räknade ut själva massan men fick såklart fel svar.

Så jag undrar vad jag gjorde för fel eller var jag helt ute och cyklade? och hur jag gör för att räkna ut det

tack på förhand!

Finns en klistrad tråd för såna här frågor, men ska se om jag kan hjälpa ändå, var ett tag sen man hade kemi a

M(Fe203)=159,6 g/mol
m(Fe203)=1000 g m/M=n
n(Fe203)=6,266 mol
n(Fe)=2*6,266=12,532
M(Fe)=55,8 n*M=m
m(Fe)=699,2856g

alltså ca 700g järn.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem