Citat:
Ursprungligen postat av Midro
Alltså jag blir galen.
Håller på att läsa Kemi A, och det kommer en fråga om fosfatjonen, där jag måste veta dess formel. Är det meningen att jag ska veta, bara genom att titta på namnet "fosfatjon" att den har formeln PO4 3-?
Vad jag menar är: Ska jag genom logiska tankegångar räkna ut att en fosfatjon har 1 fosfor-atom, 4 syre-atomer och har tre extra elektroner? Att den har tre extra elektroner kan jag visserligen förstå, genom att kolla på periodiska systemet, men hur kommer det sig att det inte är -2 (för syre då)? Anledningen till att jag frågar är att den enda information om fosfat jag har fått är genom att googla.
En annan fråga jag har, är om det finns något logiskt samband mellan hur molekylerna ser ut (rent fysiskt, så jag vet om det är en dipol t.ex.), och om man ska kunna det i Kemi A? Alltså, ska jag kunna titta på formeln av en molekyl och, återigen genom logiska tankegångar, kunna säga att "ah, mhm, mhm, precis, den ser ut så ja...?" Jag vet vad en dipol är, vill jag tillägga.
syre har i princip alltid oxidationstalet -2 (förutom vissa undantag som du inte kommer behöva bry dig om)
-2*4 = -8
fosfor har laddningen +5 då den vill uppfylla oktettregeln runt sig. (den skulle kunna ha -3 men då skulle det bli en laddnin på -11 på jonen vilket självklart är oerhört ostabilt och kommer därför inte att ske.)
Du kan få en mycket bra uppfattning om hur molekylen ser ut fysiskt genom att bara kolla på den, detta gör du genom att använda dig av lewis strukturer.
http://en.wikipedia.org/wiki/Lewis_structure
Och sedan därefter tillämpa "VSEPR" valance shell electron pairrepulsion model
http://en.wikipedia.org/wiki/VSEPR_theory
Detta betyder i princip att om du vet vart elektronparen sitter nånstans så antar du att dom repellerar varandra lika mycket och därigenom antar molekylen/jonen den strukturen med den minsta repulsionen, se figurerna i den senare länken.
En molekyl är en dipol om laddningsfördelningen inte är jämnt utspridd över molekylen, om det tilll exempel är kvävgas N2 så är det givetvis inte en dipol då den ena kväveatomen är lika elektronegativ som den andra kväveatomen.
Men har du CO så vet du att syre är mer elektronegativt än kol och därmed kommer elektrontätheten vara större närmre syret än kolet.
Har du CO2 så ser den ut som så här: O=C=O
Den är alltså symmetrisk och båda syreatomerna drar lika hårt i elektronerna så elektrontätheten blir lika stor på båda sidorna på kolet.
Det går att skriva sidor om detta och det är inget som jag är sugen på utan läs gärna mer på wikipedia, bara att googla, läs gärna på engelska då det oftast står mycket mer och bättre beskrivet hur det är.
Förklarar detta dina frågor eller är det nåt du behöver veta mer ingående, ju specifikare frågor du ställer desto lättare är det att svara istället för att bara länka...