2010-11-16, 00:05
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Tänkte för en gångs skull lära mig..

Hur beräknar man utbyte och begränsande reaktant?

Svar innan imorgon hade varit underbart

Du skriver en balanserad reaktionsformel och räknar ut hur många mol du har av samtliga reaktanter samt produkten.

Ta reaktionen
2X + Y --> X_2Y
Där du har:
1mol av X
1mol av Y
och får ut 0,4 mol av X_2Y

1mol/2 < 1mol/1
Detta medför att x är den begränsande reaktanten.
Du kan maximalt få ut 0,5mol produkt och då du fick 0,4mol ger det utbytet 0,4/0,5 = 0,8 = 80%

Hänger du med?
2010-11-16, 00:10
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cat boy
Kan någon visa mig reaktionsmekanismen för hur en aldehyd(R-CHO) framställs av en ester(R-CO-O-R) med diisobutyl-aluminiumhydrid? Som jag har förstått det sker detta genom att DIBAH reducerar alfa-beta omättade estrar till deras korresponderande allylalkoholer. Dock ser jag inte var denna alfa-beta omättning existerar och hur det skulle påverka substitutionen av till exempel -OCH3 mot -H

Google är din vän!
http://www.curvedarrowpress.com/partd/wolfkischner.html
2010-11-16, 00:15
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eckus
Skulle behöva lite hjälp med denna fråga;

Beräkna hur många gram MgCl2(nedsänkt) x 6 H2(nedsänkt)0 man skall blanda för att framställa 100 gram 2,00-viktprocents vattenlösning med avseende på MgCl2(nedsänkt).

Tack på förhand!

Snälla sluta skriva "nedsänkt", det blir ett helvete att läsa och förstå dig. Gör ett _ om du nu måste poängtera det.
2% av 100g = 2g
Molmassa för MgCl2 = 95.211 g/mol (Anhydrous)
Molmassa för MgCl2 * 6H20 = 203.31 g/mol (hexahydrate)

2g/95,211g/mol = 0,021mol
0,021mol * 203,31g/mol = 4,27g

Svar: Du skall använda 4,27g
2010-11-16, 00:30
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
Du skriver en balanserad reaktionsformel och räknar ut hur många mol du har av samtliga reaktanter samt produkten.

Ta reaktionen
2X + Y --> X_2Y
Där du har:
1mol av X
1mol av Y
och får ut 0,4 mol av X_2Y

1mol/2 < 1mol/1
Detta medför att x är den begränsande reaktanten.
Du kan maximalt få ut 0,5mol produkt och då du fick 0,4mol ger det utbytet 0,4/0,5 = 0,8 = 80%

Hänger du med?

Hur vet man att man får ut 0,4 mol då?
1mol/2 < 1mol/1 antar jag är X=1mol/2 | Y=1mol/1 typ?
2010-11-16, 00:37
Medlem
eckuss avatar
Citat:
Snälla sluta skriva "nedsänkt", det blir ett helvete att läsa och förstå dig. Gör ett _ om du nu måste poängtera det.
2% av 100g = 2g
Molmassa för MgCl2 = 95.211 g/mol (Anhydrous)
Molmassa för MgCl2 * 6H20 = 203.31 g/mol (hexahydrate)

2g/95,211g/mol = 0,021mol
0,021mol * 203,31g/mol = 4,27g

Svar: Du skall använda 4,27g

Ah det var så enkelt! Tackar!
2010-11-16, 09:32
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Hur vet man att man får ut 0,4 mol då?
1mol/2 < 1mol/1 antar jag är X=1mol/2 | Y=1mol/1 typ?

En sak till.. Om molförhållandena är 1:1:1, hur tar man reda på den begränsande reaktanten då?
2010-11-16, 12:46
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
En sak till.. Om molförhållandena är 1:1:1, hur tar man reda på den begränsande reaktanten då?

Då är det så enkelt att den reaktant du har minst av i mol räknat är den begränsande.

Jupp.

Du vet hur många mol du får ut genom att på nåt sätt mäta upp det. Vanligtvis genom att väga det. Med om det är en jämviktsreaktion som inte är mycket kraftigt förskjuten åt något håll så får du ställa upp en ekvation och räkna hur mycket du får ut från reaktanterna.
2010-11-16, 14:07
Medlem
En liten "funderingsfråga" här, ska använda den i min slutsats på en labb.

Jag har läst på lite om elektrodpotentialer i ett galvaniskt element. Jag försöker hitta/förstå sambandet mellan elektrodpotentialen(som sedan ger emk = polspänning(låg resistans i voltmetern)). Om vi säger att vi har en zinkstav i en zinksulfatlösning så stod det i boken att denna kommer reducera zinkjonerna vartefter, men att elektronerna stannar i metallen och jonerna hamnar i lösningen. Dvs, en spänning bildas mellan dessa. Notera att det ÄR ett galvaniskt element, alltså jag har två celler och en ström igenom.

Nu funderar jag lite på felkällor; om det finns något samband mellan tryck och koncentration(=>volym => mol,massa). Visst är det väl så om jag ökar koncentrationen i lösningen => trycket ökar. Detta gör det svårare för det fasta zinket att avge jonerna till lösningen vilket minskar elektrodpotentialen(spänningen). Har jag tänkt rätt då? Detta i sin tur ökar emken(skillnaden mellan elektrodpotentialerna i båda bägarna) vilket ger en större spänning?
Senast redigerad av Dark.o 2010-11-16 kl. 14:10.
2010-11-16, 17:56
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Då är det så enkelt att den reaktant du har minst av i mol räknat är den begränsande.

Menar du om man har 5 gram NaOH och 5 gram H2O så kör man n=m/M på dom och den som blir minst är begränsande?

Citat:
Jupp.

Du vet hur många mol du får ut genom att på nåt sätt mäta upp det. Vanligtvis genom att väga det. Med om det är en jämviktsreaktion som inte är mycket kraftigt förskjuten åt något håll så får du ställa upp en ekvation och räkna hur mycket du får ut från reaktanterna.

Hum okej.. Hur gjorde du i detta fall för att få ut 0,4 mol då?
2010-11-16, 20:22
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Menar du om man har 5 gram NaOH och 5 gram H2O så kör man n=m/M på dom och den som blir minst är begränsande?

Hum okej.. Hur gjorde du i detta fall för att få ut 0,4 mol då?

Tog bara ett exempel att man får ut 0,4mol. Detta får man fram genom att vanligtvis väga produkten.

Det kanske är lättare att förstå om man tänker som så att man räknar ut hur mycket produkt varje reaktant maximalt kan ge. Detta genomförs naturligtvis genom att man dividerar antalet mol av reaktanten med siffran framför i reaktionsformeln och multiplicerar med siffran framför produkten. Den reaktant som ger det minsta värdet här är den begränsande reaktanten och avgör därmed maximala mängden produkt.

Erhållen produkt / maximal mängd produkt = utbyte

Är det klart här?
2010-11-16, 20:52
Medlem
Forzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperiorSin
Hejsan FB! Jag har lite problem med att komma på s.k felkällor, alltså _INTE_ den mänskliga faktorn vid syrabastitrering. Finns det några inneboende svagheter med titrering etc?

/SS

Det jag kommer att tänka på så här direkt som kan ge fel är byretten, pipetten, kolven, tratten och lösningarna

Byretten, pipetten och kolven eftersom de garanterat inte ger exakt den volym som det står att du har, det finns alltid någon liten osäkerhet i volymbestämningar. Tex kan du få 1,02 ml istället för 1,00 som det står.

Detta fel uppstår även i beredning av lösningarna. Vågen har en liten osäkerhet och likaså alla pipetter, kolvar osv. som används för att blanda lösningarna, därför är det inte helt säkert att din NaOH-lösning är exakt 0,50 M eller vad den nu ska vara.

Förutom felen som uppstår pga den inneboende mätosäkerheten kommer antagligen lite fastna i tratten också
2010-11-16, 21:13
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Är det klart här?

En sak bara.. Hur var det man räknade teoretiskt utbyte nu igen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in